مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: شرکت واحد برای این که آمار تصادفات اتوبوس های این شرکت را پایین بیاورند، از دو سال قبل طرحی را آغاز کردند و حالا مسولان این شرکت اعتقاد دارند آمار تصادفات اتوبوس ها به شدت پایین آمده است

 تعیین سرعت مجاز، برخورد با رانندگان و راه اندازی خطوط ایزوله بی آر تی تمام راهکارهای این شرکت برای کنترل و پایین آوردن آمار تصادفات بوده و آمار و ارقام شرکت تصادفات اتوبوس نیز این موضوع را تایید می کند. از شما دعوت می کنیم گزارش این شماره صفحه اتوبوس را که صادفات اتوبوس را بررسی می کند مطالعه کنید. 

 سوال: تصادف را معنی کنید؟ جواب: مثل این‌که در خیابان در حال راه رفتن هستید و خیلی اتفاقی یک دوست قدیمی‌را می‌بینید! شما در یک گوشه نشسته‌اید و ناگهان دست‌تان می‌خورد به یک لیوان آب و این‌چنین می‌شود که لیوان پر از آب می‌افتد و شکسته می‌شود. این هم به نوعی تصادف است.

البته تصادف برای ما ایرانی‌ها بیشتر برخورد 2ماشین با یکدیگر را معنی می‌کند! همان صحنه‌ای که احتمالا تا به حال در خیابان‌های تهران زیاد دیده‌اید. همان صحنه‌هایی که در بزرگراه‌ها باعث بندآمدن راه و ترافیک شدید می‌شود؛ یک ماشین یا سرعتش غیرمجاز است، یا راننده‌اش به یک‌باره می‌زند روی ترمز و یا هزار و یک دلیل دیگر برای برخورد یک خودرو در بزرگراه که زمینه‌ساز یک تصادف زنجیره‌ای و قطاری اتومبیل‌ها می‌شود تا ترافیکی طولانی که ساعت‌ها شما را در خیابان نگاه می‌دارد، به وجود بیاید.

 تصادف البته معانی دیگری هم دارد! بلا به دور گاهی اوقات تصادف‌های رانندگی با جان انسان‌ها بازی می‌کند و... خلاصه این تصادف آن‌قدر معنی دارد که می‌شود ساعت‌ها درباره‌اش بحث کرد یا  می‌شود مثل همشهری‌مسافر برایش پرونده‌ای ویژه در نظر گرفت و درباره‌اش نوشت، آن هم در روزهایی که ترافیک شهر بیشتر از قبل شده و به قول دوستان پایتخت به خاطر این ترافیک در حال انفجار است!

در ادامه پرونده تصادف‌های رانندگی این شماره قصد داریم موضوع تصادف را در وسیله‌ای حمل‌ونقلی عمومی به نام «اتوبوس» آن هم از نوع شهری‌اش که این روزها برای اهالی پایتخت از اولین انتخاب‌هاست، بررسی کنیم. می‌خواهیم اوضاع را از همان زمانی که اتوبوس‌ها هر چند وسیله‌ای عمومی ‌بودند، اما آمار تصادف‌هایشان بسیار بالاتر از خودروهای شخصی بود تا هم‌اکنون که دیگر اتوبوس‌ها خط ویژه دارند و با حساسیت بیشتری در بزرگراه‌ها و خیابان‌های پایتخت تردد می‌کنند، بررسی کنیم.

وقتی از مسئولان شرکت‌واحد در این‌باره پرسیدیم، آن‌ها از کاهش چشمگیر آمار تصادف‌های اتوبوس‌هایشان خبر دادند و حتی برای اثبات این ادعا آمار و ارقامی ‌رسمی ‌را بیان کردند که نشان از کاهش تصادف‌های رانندگان‌شان داشت. ظاهرا راه‌اندازی خطوط بی.آر.تی و حرکت اتوبوس‌ها در خطوط ویژه در کاهش آمار تصادف‌های اتوبوس‌های شهری نقش داشته است. البته مدیران شرکت‌واحد معتقدند در کاهش آمار تصادف‌های اتوبوس‌ها علاوه بر راه‌اندازی خطوط بی.آر.تی، آموزش و توجیه رانندگان هم موثر بوده است.


دیروز، امروز

زمانی اتوبوس‌ها تصادف‌های زیادی داشتند چرا که هنوز سامان‌دهی مناسبی نداشتند و به این بهانه که به خاطر عمومی‌بودن‌شان، حق تقدم با آن‌هاست، خیلی از قوانین را رعایت نمی‌کردند. این موضوع باعث شده بود که آمار تصادف‌ها در اتوبوس بالا برود. این نیاز به وضوح دیده می‌شد تا برای این‌که میزان تصادف‌ها پایین بیاید،  در قوانین بازنگری شود که این کار حدودا از 2سال قبل آغاز شد و مدیران شرکت‌واحد اقداماتی را برای پایین آوردن میزان تصادف‌های اتوبوس آغاز کردند که البته نتیجه‌اش مثبت بود و میزان تصادف‌های به شکل چشم‌گیری پایین آمد.

تعیین سرعت مجاز

حتی خودروهای شخصی هم برای تردد در شهر سرعتی به نام سرعت مجاز دارند. به گفته مدیران شرکت‌واحد تا پیش از این‌که طرح موردنظر برای کاهش میزان تصادف‌های رانندگی به اجرا در نیامده بود، اکثر رانندگان با سرعت‌هایی نامتعارف در شهر تردد می‌کردند. یعنی اگر خیابان‌ها خلوت بودند رانندگان نیز با سرعت‌های بالا حرکت می‌کردند و این موضوع خود یکی از دلایل اصلی رشد آمار تصادف‌های اتوبوس بود. این مساله باعث شد که برای اتوبوس‌های شهری سرعتی به نام سرعت مجاز تعریف و به رانندگان تاکید شود که تحت هر شرایطی، حتی زمانی که خیابان‌ها خلوت هستند نیز با همین سرعت حرکت کنند.

سخت‌گیری برای رانندگان

شب به شب در توقفگا‌های شرکت‌واحد، عاملان توقفگاه، اتوبوس‌ها را چک می‌کنند تا اثری از آثار تصادف در بدنه آن‌ها نباشد! این موضوع باعث شده که رانندگان با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.

مدیران شرکت در برنامه‌های آموزشی که برای رانندگان خود در نظر گرفته بودند تاکید کردند در تصادف‌هایی که مقصر رانندگان شرکت‌واحدند و بر اثر زیر پا گذاشتن قوانین اتفاق افتاده باشد، حتما برخورد شدیدی با راننده خاطی انجام خواهد گرفت.

 یکی از این تنبیه‌ها رفتن راننده به کمیته انضباطی است که باعث شده رانندگان نیز با تمرکز بیشتری در خیابان‌ها تردد کنند . آمار تصادف‌ها بعد از مدتی از اجرای این قانون نشان ‌داد رانندگان شرکت‌واحد آن‌قدر محتاط رانندگی کردند که در معدود تصادف‌هایی که رخ می‌دهد نیز مقصر نیستند.

رابطه بی.آر.تی و کاهش تصادف‌ها

اعداد و ارقام نشان می‌دهند بعد از راه‌اندازی خطوط بی.آر.تی تصادف‌های اتوبوس‌ها نزدیک به 70درصد کاهش پیدا کرده است. به طور مثال قبل از این‌که خط یک بی.آر.تی راه‌اندازی شود، در همان خط چندین و چند خط معمولی مشغول فعالیت بودند ولی بعد از راه‌اندازی خط یک بی.آر.تی این خطوط جمع شدند و به این ترتیب یک خط کاملا ایزوله راه‌اندازی شد که اتوبوس‌هایش نیز در خط ویژه تردد می‌کردند.

 حرکت اتوبوس در خطوط ویژه یعنی این‌که باز هم باید در انتظار کاهش تصادف‌ها بود. مدیران بی.آر.تی تاکید می‌کنند در خطوط بی.آر.تی همه‌چیز مثل سرعت اتوبوس‌ها معیار خاصی دارد و تحت کنترل قرار می‌گیرد تا شاهد تصادف‌های اتوبوس‌ها نباشیم.

جدول آمار تصادف‌های اتوبوسرانی در سال88

واحد بهره‌برداری شرکت‌واحد اتوبوسرانی پایتخت آمار تصادف‌های این شرکت را که عموماً کاهش چشمگیری داشته‌  اعلام کرده‌است که براساس این آمار شاهد 70درصد کاهش تصادفات هستیم.آمار تصادف‌های خسارتی شرکت‌واحد در سال88 نسبت به 87 در کل  33درصد کاهش داشته است.

آمار تصادف‌های جرحی اتوبوس‌ها در 6ماهه اول سال88 به مدت مشابه در سال87 در کل 30درصد کاهش داشته است.آمار تصادف‌های فوتی اتوبوس‌ها در 6ماهه اول سال88 به نسبت مشابه در سال87 حدود 50 درصد کاهش داشته است.

همشهری مسافر

کد خبر 91880

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز