تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵

ورودی شماره۵ ایستگاه میدان‌امام‌خمینی(ره) در خیابان خیام، آخرین ایستگاه امید مسافرانی است که وسایل و مدارک‌شان را در مترو گم می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، کنار در ورودی و در انتهای یک معبر باریک روی تابلوی راهنمای کوچکی نوشته شده است: «ستاد اشیای پیدا شده»؛ جایی که خیلی از مسافران مترو اسم آن را نشنیده‌اند و حتی آشنایی چندانی با آن ندارند. به این بخش خاص شرکت متروی تهران سر زدیم و از نزدیک جویای روند کارش شدیم.

از کیف و کارت تا چتر و کلید
در یک اتاق ۳۵متری کلی وسایل به شکل منظم و تفکیک‌شده و کدخورده انبار شده‌اند و تا پیدا شدن مالک یا تعیین‌تکلیف در قفسه‌ها و بخش‌های مختلف نگهداری می‌شوند. در اینجا بیش‌از هر چیز دیگری انواع کیف و کوله‌پشتی به چشم می‌آید، اما تعداد و تنوع وسایل بسیار زیاد است؛ از دسته‌کلید و گوشی تلفن همراه گرفته تا انواع عینک و چترهای رنگارنگ! مشخصات تمام اشیای گمشده در سیستم کامپیوتری ثبت و ضبط شده و پس از هر تماس با واردکردن اطلاعات ارائه‌شده معلوم می‌شود آنچه فرد تماس‌گیرنده به‌دنبالش است پیدا شده و اینجاست یا نه.

باید صبور بود و باحوصله
کار کردن در این بخش آدم صبور و باحوصله می‌خواهد؛ چراکه مدام صدای زنگ تلفن‌ها بلند می‌شود و در کنار آن هم مسافرانی هستند که حضوری مراجعه می‌کنند و با اعلام مشخصات، به‌دنبال وسیله گمشده خودشان هستند. همه این تماس‌ها برای وسایل گمشده امروز و دیروز نیست؛ به‌طوری‌که در خلال تماس‌های گاه و بی‌گاه، هنگام حضور ما در این ایستگاه، بانویی پشت خط متصدی می‌آید و به‌دنبال کیفی می‌گردد که حدود یک‌ماه قبل در ایستگاه صادقیه آن را گم کرده است.

صدها تماس و مراجعه روزانه
در بین این صدها تماس و مراجعه روزانه، تعداد مسافرانی که هنوز امیدشان را برای پیداکردن وسیله گمشده‌شان از دست نداده‌اند، کم نیست؛ مثل خانمی که به‌گفته خودش یک هفته است هر روز صبح و ظهر تماس می‌گیرد به این امید که شاید کسی مدارک گمشده‌اش را تحویل «ستاد اشیای پیداشده» مترو داده باشد. متصدی این بخش می‌گوید روزانه۶۰۰ تا ۷۰۰تماس را پاسخ می‌دهد که در برخی روزها تعداد تماس‌ها افزایشی هم می‌شود و علاوه‌بر آن به‌طور میانگین ۵۰ تا ۶۰نفر هم حضوری مراجعه می‌کنند.


اشیای قیمتی در میان پیداشده‌ها
در میان وسیله‌های پیداشده، اشیای باارزش و قیمتی مانند طلا و موبایل هم وجود دارند. گرفتن این وسایل توسط صاحب آنها سختگیرانه‌تر بوده و باید با مدرک و سند ثابت کند که مالک حقیقی آن وسیله است. مثلا فرد مدعی برای اینکه گوشی تلفن همراهش را تحویل بگیرد باید مشخصات کامل گوشی خود را اعلام کند و جعبه آن را همراه داشته باشد تا با مشخصات گوشی پیداشده تطبیق داده شود. برای اشیای قیمتی پیداشده مثل طلا هم علاوه‌بر دادن نشانه‌های شکل و وزن طلا، داشتن فاکتور یا مدرک معتبر الزامی است.

منبع: روزنامه همشهری