این که فکر می‌کنید چون پاییز از راه رسیده و احتمالا بیشتر به سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوید، ناشی از چند باور اشتباه است. 

به گزارش همشهری آنلاین، سرماخوردگی و آنفلوآنزا از شایع‌ترین بیماری‌ها در فصل پاییز و زمستانند اما دلیل اصلی شیوع سرد شدن هوا نیست، بلکه تحقیقات نشان داده که دلیل این شیوع بیشتر و افزایش آمار ابتلا به بیماری، ناشی از محبوس‌شدن در فضاهای بسته است. ویروس‌ها در هوای خشک، گرم و محیط‌های بسته که هوا به خوبی در آن جریان ندارد، بیشتر پخش می‌شوند. علاوه بر این احتمال تماس مستقیم با میکروب‌ها هم بیشتر است. سیستم‌های گرمایش مرکزی هم مخاط (مدافع طبیعی بدن در مقابل ویروس‌ها) را ‌خشک می‌کند و شرایط ابتلا به بیماری را تشدید می‌کنند. نه تنها این باور که دو تصور اشتباه دیگر هم درباره سرماخوردگی وجود دارد.

هوای سرد بیمارتان می‌کند؟

برخی افراد معتقدند که موی خیس و قرار گرفتن در معرض هوای سرد بعد از حمام سبب بروز سرماخوردگی می‌شود، اما واقعیت این است که هر چند وجود سرما در بدن در صورتی که احساس ضعف هم می‌کنید، ممکن است مقاومت بدن شما را کم کند، اما تنها در صورتی مبتلا به این بیماری می‌شوید که با ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا تماس داشته باشید. در حقیقت اگر بیمار هستید کمی هوای تازه می‌تواند حتی شما را سر حال بیاورد.

درمان دارویی تب خفیف

باور اشتباه دیگر هم این است که تب خفیف را باید با آسپیرین یا استامینوفن درمان کرد. تب خفیف، روش بدن برای مقابله با ویروس‌هاست و به گردش پادتن‌ها در سراسر بدن کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و تب‌برهای قوی‌تر در این باره به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

سرماخوردگی با ما چه می‌کند؟

چرا بدنم نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شده؟

این راهکار سرماخوردگی را خوب می‌کند

عبور از چالش‌های سلامت در پاییز

حالا با آگاهی از این باورهای اشتباه اگر به دنبال گذراندن ماه‌های سرد سال با عدم ابتلا به سرماخوردگی یا کاهش دفعات بیماری هستید، به توصیه پژوهشگران دستگاه ایمنی بدن‌تان را قوی‌تر کنید که نیازمند استفاده روزانه از آنتی‌اکسیدان‌های حاوی ویتامین‌های E،C،A است.

علاوه بر این پوشیدن لباس مناسب را فراموش نکنید چون تنظیم دمای بدن شما را در برابر لرزهای ناگهانی که عامل تضعیف سیستم ایمنی است، محافظت می‌کند. شستن مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان هنگام سرفه یا عطسه و اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار یا استفاده از ماسک می‌تواند به جلوگیری از گسترش عفونت کمک کند.

از سوی دیگر اگر می‌خواهید عملکرد سیستم ایمنی خود را بهبود بخشید و بیمار نشوید باید این چند برنامه‌ریزی مهم را در زندگی‌تان داشته باشید؛ اول تغییر درست شیوه زندگی، دوم پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متنوع و حاوی مواد غذایی کامل و تازه، سوم خواب کافی، چهارم فراگیری کنترل موثر تنش و در نهایت انجام دادن برخی حرکات ورزشی که دستگاه گردش خون و غدد لنفاوی را تحریک می‌کند.

آگاه باشید که با سردتر شدن روزهای آینده و افزایش گرمایش داخل خانه، هوا تمایل به خشک شدن دارد که می‌تواند سیستم تنفسی را تحریک کند. استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند به حفظ رطوبت هوا کمک کند، تنفس را آسان‌تر کند و سوزش گلو و بینی را کاهش دهد. فعالیت بدنی منظم هم به تقویت ایمنی و بهبود سلامت روان کمک می‌کند. حتی با سرد شدن هوا، از فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی برای دریافت هوای تازه و آفتاب غافل نشوید.

منبع: همشهری آنلاین