عینک بلو کنترل چیست؟ آیا عینک‌های بلو کنترل کار می‌کنند؟ آیا واقعاً برای کسانی که هشت ساعت یا بیشتر در روز به صفحه نمایش خیره می‌شوند، تفاوتی ایجاد می‌کنند؟

محبوبیت عینک‌های بلو کنترل در حال افزایش است. چرا که مردم از آسیب احتمالی ناشی از نور آبی به چشم بیشتر آگاه می‌شوند. این عینک‌ها نور آبی مضر دستگاه‌های دیجیتالی مانند رایانه، تبلت و گوشی‌های هوشمند را فیلتر می‌کنند.

مطالعات کافی برای اثبات قطعی اثربخشی عینک‌های بلو کنترل در کاهش فشار دیجیتالی چشم، جلوگیری از خشکی چشم یا محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا (یک نوع آسیب چشمی) وجود ندارد. با این حال، آن‌ها همچنان می‌توانند به تنظیم چرخه خواب و بیداری و ریتم شبانه‌روزی کمک کنند. این می‌تواند چندین مزیت از جمله تنظیم هورمون ملاتونین و افزایش هوشیاری داشته باشد که ممکن است به مدیریت افسردگی و اضطراب نیز کمک کند.

با این توانایی‌ها، عینک‌های بلو کنترل برای کسانی که زمان زیادی را در مقابل صفحه نمایش می‌گذرانند، عالی هستند و سلامت کلی و راحتی را برای چشم‌ها ارتقا می‌دهند.

نور آبی چیست؟

نور آبی معمولاً از خورشید و همچنین از صفحه نمایش‌های دیجیتال و چراغ‌های LED می‌آید. برخی از کارشناسان معتقدند منابع مصنوعی نور ممکن است باعث آسیب چشم در انسان شود، اما این مطالعات قطعی نیستند.

نور آبی نسبت به موج‌های دیگر نور دارای طول موج کوتاه‌تر و انرژی بالاتری است. برخی تحقیقات ارتباط بین آسیب چشم و نور آبی موج کوتاه با طول موج‌های بین 415 تا 455 نانومتر را نشان می‌دهد. جالب است که بدانید بیشتر نور LEDهای مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و تبلت‌ها دارای طول موج بین 400 تا 490 نانومتر هستند.

تأثیر نور آبی بر چشم

قرار گرفتن مداوم در معرض نور آبی در طول زمان می‌تواند به سلول‌های شبکیه آسیب برساند و باعث مشکلات بینایی مانند دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن (یک بیماری چشمی) باشد. همچنین می‌تواند به آب مروارید، سرطان چشم و رشد پوشش شفاف روی سفیدی چشم منجر شود.

چشم مجهز به ساختارهایی است که از آن در برابر انواع نور محافظت می‌کند. به عنوان مثال، قرنیه و عدسی از شبکیه حساس به نور، در پشت چشم در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند. با این حال، باید بدانید که این ساختارها نور آبی را دور نمی‌کنند و ما در معرض مقدار زیادی از آن هستیم که از خورشید ساطع می‌شود.

بیشتر بخوانید: نور آبی صفحه تلفن نابینایی را شتاب می‌بخشد

عینک بلو کنترل چیست؟

عینک بلو کنترل چیست؟ عینک‌هایی هستند که به طور خاص برای کاهش میزان نور آبی‌ای که به چشم می‌رسد، طراحی شده‌اند. این لنزها پرتوهای نور آبی را فیلتر کرده تا از ورود آن‌ها به چشم و ایجاد آسیب احتمالی جلوگیری کنند.

عینک‌های نور آبی با محافظت از چشم‌ها در برابر طول موج‌های آبی عمل می‌کنند. این عینک‌ها احتمال فشار چشم در اثر قرار گرفتن در معرض طولانی مدت را برای افرادی که حساس هستند، کاهش می‌دهند. به طور کلی، هدف استفاده از عینک بلو کنترل کاهش فشار چشم دیجیتال و بهبود کیفیت خواب است.

تفاوت عینک بلو کنترل با بلوکات

عینک بلو کنترل اغلب محافظت گسترده‌تری از جمله محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ارائه می‌دهد، در حالی که عینک‌های بلوکات بیشتر بر روی مسدود کردن نور آبی از دستگاه‌های دیجیتال متمرکز هستند.

عینک بلو کنترل چطور کار می‌کند؟

حالا که دانستید عینک بلو کنترل چیست، بد نیست بدانید که این عینک چطور کار می‌کند؟ ملاتونین هورمونی بوده که مسئول تنظیم ریتم شبانه‌روزی (یا چرخه خواب) است. هنگامی که نور کم شده، آزاد و باعث خواب آرام می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور آبی تولید ملاتونین را سرکوب می‌کند. بنابراین استفاده از صفحه نمایش و LED بعد از غروب آفتاب خوابیدن را دشوار می‌کند. حتی اگر به خواب بروید، کیفیت خواب کاهش می‌یابد و در نتیجه بعد از یک استراحت کامل شبانه احساس خستگی می‌کنید.

عینک بلو کنترل تضمین می‌کند که تمام طول موج‌های ناحیه اختلال ملاتونین مسدود شوند تا اطمینان حاصل کنیم که سطح ملاتونین به طور طبیعی بالا می‌رود. همچنین از خطرات احتمالی آسیب به چشم نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: نور آبی هوشیاری را افزایش می‌دهد

کاربردهای عینک بلو کنترل

یکی از راه‌های آسان برای محافظت از چشم‌ها در برابر قرار گرفتن روزانه در معرض نور آبی، استفاده از عینک بلو کنترل است. آنها نه تنها از سلامت چشم مراقبت می‌کنند، بلکه مزایای بیشتری نیز دارند. برخی از این مزایا عبارتند از:

جلوگیری از خستگی چشم

اگر چشم‌ها به دلیل خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش شروع به احساس خستگی و سنگینی می‌کنند، احتمالاً شما دچار خستگی چشم شده‌اید. این نور می‌تواند سطح انرژی را کاهش داده و به چشم‌ها آسیب برساند. نور آبی می‌تواند به خستگی چشم منجر شود، بنابراین با انتخاب عینک بلو کنترل، احساس راحتی چشم خود را افزایش خواهید داد.

پیشگیری از آسیب شبکیه

برخی مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند چشم‌ها را ضعیف کرده و به سلول‌های شبکیه آسیب برساند. این نه تنها بر کیفیت بینایی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند با افزایش سن مشکلاتی را نیز ایجاد کند. با استفاده از عینک بلو کنترل، می‌توانیم به محافظت از چشم‌ها و افزایش سلامت بینایی خود کمک کنیم.

بهبود چرخه خواب

نور آبی می‌تواند ریتم شبانه‌روزی را مختل کند. نور صفحه LED در اواخر شب می‌تواند باعث شود ریتم شبانه‌روزی شما فکر کند که روز هنوز ادامه دارد، بنابراین ذهن شما به کار خود ادامه می‌دهد و نمی‌توانید برای استراحت شبانه به طور کامل خاموش شوید. اگر مجبور هستید صفحه‌ LEDها را در اواخر شب ببینید، عینک‌های نور آبی می‌توانند تا حدودی این تاثیر را کاهش دهند.

چه کسانی باید از عینک بلو کنترل استفاده کنند؟

عینک‌های بلو کنترل نور آبی را مسدود می‌کنند تا تأثیر آن بر ریتم شبانه‌روزی را به حداقل برسانند، به ویژه برای کسانی که زمان زیادی را با استفاده از صفحه نمایش‌های دیجیتال یا در اتاق‌هایی با نور LED می‌گذرانند. عینک‌های بلو کنترل ذاتاً برای چشم مضر نیستند و در عوض می‌توانند مزایایی را به خصوص برای افرادی که ساعت‌های طولانی، جلوی صفحه نمایش می‌نشینند، داشته باشند. با این همه، استفاده مداوم از عینک بلو کنترل، مخصوصاً زمانی که در معرض نمایشگر قرار نگرفته باشید، عموماً غیر ضروری بوده و ممکن است مزایای بیشتری به همراه نداشته باشد.

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که عینک بلو کنترل چیست و چه کاربردی دارد. کارمندان دورکاری، به طور متوسط 13 ساعت در روز را جلوی صفحه کامپیوتر یا لپ‌تاپ می‌گذرانند. با توجه به اینکه ما هشت ساعت می‌خوابیم، 16 ساعت بیداری در روز برای ما باقی می‌ماند، به این معنی که 81 درصد از مواقعی که بیدار هستیم، به صفحه نمایش چسبیده‌ایم.

به نظر می‌رسد که تمام این مدت زمانی که روی صفحه نمایش می‌گذرد، اثرات بد مختلفی بر بدن و ذهن ما دارد. مانند خستگی چشم، سردرد و بی‌خوابی. برای مبارزه با این مشکلات، می‌توانید یک عینک بلو کنترل که به آن عینک نور آبی نیز می‌گویند، خریداری کنید.