تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵

رینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که برای تغییر شکل بینی انجام می‌شود. روند درمان باید بسیار جدی گرفته شود. پس از جراحی باید به دستورات جراح خود توجه و مراقبت بعد از عمل بینی را مو به مو اجرا کنید.

روند بهبودی هر بیمار متفاوت خواهد بود. بعد از جراحی بینی ممکن است ادم و کبودی ایجاد شود. در برخی بیماران، گرفتگی بینی و حالت تهوع نیز شاید احساس شود. از آنجایی که پوست سالم سریع‌تر بهبود می‌یابد، پس باید از پوست خود نیز مراقبت کنید. در حقیقت، کارهای زیادی وجود دارند که باید بعد از جراحی بینی انجام دهید. در این مقاله از «همشهری آنلاین» به مراقبت‌های بعد از عمل بینی می‌پردازیم.

غذاهای مفید بعد از عمل بینی

تغذیه مناسب از اصول مراقبت بعد از عمل بینی است. برخی غذاها می‌توانند به تسریع بهبودی کمک کنند. مهم است غذاهای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی را مصرف کنید. ویتامین C موجود در مرکبات و سبزیجات برگ‌دار در تولید کلاژن و ترمیم بافت‌ها موثر هستند، در حالی که غذاهای غنی از روی مانند آجیل، دانه‌ها و حبوبات عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

غذاهای آبرسان مانند هندوانه و خیار به حفظ هیدراتاسیون (آبرسانی) بدن کمک می‌کنند. از طرفی، گزینه‌های غنی از پروتئین مانند مرغ، ماهی و توفو برای بازسازی بافت‌ها بسیار مهم هستند. غذاهای نرم مانند اسموتی‌ها و سوپ‌ها برای جلوگیری از فشار بر ناحیه فک و بینی توصیه می‌شود. نوشیدن آب نارگیل، آب سیب و آب کرفس در هفته اول به روند بهبودی کمک زیادی می‌کند.

پرهیزهای غذایی بعد از عمل بینی

برای جلوگیری از عوارض و ناراحتی بعد از جراحی بینی باید از مصرف برخی غذاها خودداری کرد. غذاهای تند یا داغ می‌توانند بینی را تحریک کرده و منجر به خونریزی شوند، در حالی که غذاهای شور ممکن است با افزایش احتباس آب باعث تورم بیشتر بینی شوند. از غذاهای سفت یا جویدنی مانند بعضی گوشت‌ها یا سبزیجات خام نیز باید اجتناب شود، زیرا جویدن می‌تواند به بینی فشار وارد کند و روند بهبودی را مختل کند.

توصیه می‌شود از غذاهای فرآوری شده و شیرین دوری کنید، زیرا می‌توانند با افزایش التهاب در بدن روند بهبودی را کاهش دهند. خوردن هرگونه غذای فست فودی مانند پیتزا، همبرگر و غیره که پر از سس و مواد نگهدارنده هستند، توصیه نمی‌شود. بدن شما در حال بازسازی است و باید غذایی باکیفیت به بدن خود برسانید.

به پشت بخوابید

برای حفظ دستورالعمل‌های مراقبت بعد از عمل بینی بهتر است به نحوه خوابیدن خود توجه کنید. خوابیدن به پشت بعد از جراحی بینی در حالی که سرتان بالاست، اهمیت زیادی در بهبودی سریع دارد. بالا بردن سر با چند بالش می‌تواند تورم را کاهش دهد و از تجمع خون در ناحیه بینی جلوگیری ‌کند تا بهبودی به شکلی سریع‌تر رخ دهد. همچنین خطر ضربه زدن یا فشار دادن تصادفی بینی در هنگام خواب را به حداقل می‌رساند.

خوابیدن به پهلو یا دراز کشیدن روی شکم منع می‌شود، زیرا می‌تواند به بینی شما فشار وارد کند و ساختار بینی را تغییر دهد. توصیه می‌کنیم برای اینکه حالت نشسته برای شما سخت نشود، تختخواب خود را در پذیرایی پهن کنید و جلوی تلویزیون بنشیند تا زمان برایتان زودتر بگذرد.

از کمپرس آب سرد استفاده کنید

کمپرس سرد برای کاهش تورم و کبودی در 48 ساعت اول پس از جراحی بسیار مفید است. کمپرس سرد را به آرامی در اطراف بینی و چشم‌ها قرار دهید و مراقب باشید که مستقیماً روی بینی فشار وارد نیاورید. دمای خنک رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که التهاب و ناراحتی را کاهش می‌دهد.

برای جلوگیری از آسیب پوست در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما، استفاده از کمپرس سرد را به فواصل 10 تا 15 دقیقه محدود کنید. همچنین می‌توانید یک پارچه تمیز را زیر کمپرس و روی پوست ناحیه بینی خود قرار دهید تا شدن سرما و اثرات منفی آن بر پوست کاهش پیدا کند.

به بینی خود فشار نیاورید

به بینی خود فشار وارد نکنید تا روند مراقبت بعد از عمل بینی به خوبی سپری شود. فشار دادن، مالش یا دستکاری بینی پس از جراحی عواقب جبران ناپذیری دارد، زیرا این کارها می‌توانند در بهبودی اختلال ایجاد کنند و نتیجه جراحی را تغییر دهند. هر گونه فشار بر ساختار ظریف بینی می‌تواند استخوان‌ها یا غضروف‌هایی را که در طول عمل تنظیم شده‌اند جابجا کند و به طور بالقوه منجر به کج شدن یا ناهمواری بینی شود.

هنگام انجام فعالیت‌های روزمره، مانند شستن صورت احتیاط کرده تا از هرگونه فشار مستقیم به نواحی اطراف بینی خودداری کنید. همچنین از دیگران بخواهید فاصله خود را با شما حفظ کنند تا در اثر برخورد دچار مشکل نشویدِ به خصوص در زمان خواب روی تختخواب به تنهایی بخوابید تا از هرگونه برخورد توسط دیگران خودداری شود.

مدتی ورزش و فعالیت‌های سنگین نکنید

حداقل دو تا چهار هفته پس از جراحی باید از ورزش‌های شدید و فعالیت‌های سنگین اجتناب شود، زیرا فعالیت بدنی می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و خطر خونریزی یا تورم را بالا ببرد. فعالیت‌هایی مانند دویدن، وزنه برداری یا ورزش‌های هوازی شدید نیز می‌توانند روی ناحیه بینی فشار وارد کنند و روند بهبودی را مختل کنند.

پیاده روی سبک برای حفظ گردش خون توصیه می‌شود، اما از هر گونه حرکتی که شامل خم شدن یا ایجاد فشار در صورت و بینی می‌شود خودداری کنید. بهتر است چند روز اول را در خانه بمانید یا در داخل منزل کمی راه بروید. با این حال، در روزهای اول بعد از عمل از تحرک زیاد خودداری کنید تا بهبودی سریع‌تر شود.

مراقب عطسه کردن باشید

مراقبت بعد از عمل بینی شامل مدیریت عطسه نیز می‌شود. عطسه بعد از جراحی بینی می‌تواند مشکل ساز باشد، زیرا نیرویی که در طول عطسه وارد می‌شود می‌تواند بافت‌های در حال بهبود را مختل کرده و باعث خونریزی شود. اگر احساس کردید که عطسه دارید، سعی کنید از طریق دهان عطسه کنید تا ضربه به بینی کاهش یابد. مدیریت عطسه در این زمان اهمیت زیادی دارد.

از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا یا محرک مانند گرد و غبار، گرده گل و بوهای تند که ممکن است باعث عطسه شود، خودداری کنید. در صورت لزوم، با پزشک خود در مورد استفاده از آنتی هیستامین‌ها یا اسپری‌های بینی برای مدیریت آلرژی در دوران نقاهت مشورت کنید.

از زخم خود مراقبت کنید

مراقبت مناسب از زخم برای جلوگیری از عفونت و بهبودی سریع بسیار مهم است. محل جراحی را تمیز نگه دارید و دستورالعمل‌های جراح خود را برای تمیز کردن ناحیه مورد دنبال کنید. این موضوع ممکن است شامل استفاده از محلول سالین استریل یا پماد آنتی بیوتیک طبق تجویز پزشک باشد.

از دست زدن به زخم با دست‌های کثیف خودداری کنید و هنگام استفاده از محصولات مراقبت از پوست یا آرایش در نزدیکی بینی مراقب باشید. همچنین مراقبت از پوست اهمیت زیادی دارد، به ویژه وقتی بانداژ را باز می‌کنید. شستشوی صورت با محصولات ملایم و طبق توصیه پزشک اهمیت زیادی دارد.

نحوه تمیز کردن صورت بعد از عمل بینی

شستشوی صورت از اصول مراقبت بعد از عمل بینی است. تمیز کردن صورت بعد از جراحی بینی نیاز به مراقبت بیشتری دارد تا از ایجاد مشکل برای بینی جلوگیری شود. از یک پاک کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید و پوست صورت خود را با یک پارچه نرم بشویید و بیشتر روی نواحی دور از بینی تمرکز کنید. از مالش دادن یا اعمال فشار به بینی در طی شستشو خودداری کنید.

در صورت امکان، به جای شستشوی صورت خود با آب، از یک پارچه مرطوب در اطراف ناحیه بینی استفاده کنید تا تماس با زخم به حداقل برسد. مهم است که پارچه تمیز باشد تا جلوی هرگونه آلودگی گرفته شود. استفاده از پد پنبه‌ای نیز توصیه می‌شود و با هر بار استفاده از پد آن را دور بیندازید.

بیشتر بخوانید: افزایش جراحی زیبایی در مردان | ۳۰ درصد مراجعه‌کنندگان به عمل زیبایی نیازی ندارند | توصیه‌های مهم به مشتریان جراحی زیبایی

داخل بینی خود را بشویید

تمیز نگه داشتن داخل بینی به جلوگیری از عفونت و حفظ مجاری تنفسی کمک می‌کند. پزشک ممکن است استفاده از اسپری سالین یا شستشوی بینی را برای مرطوب نگه داشتن مجاری بینی و پاک نگه داشتن مخاط یا لخته خون توصیه کند. حتماً دستورالعمل‌های پزشک را به دقت دنبال کنید و هرگز چیزی را وارد بینی خود نکنید.

شستشوی داخل بینی اغلب بعد از باز کردن بانداژ و خارج کردن تامپون انجام می‌شود. این کار برای شستشوی خون لخته شده و هرگونه مخاط جمع شده در داخل بینی است. با این کار هم راه تنفسی شما باز می‌شود و هم اینکه از عفونت جلوگیری خواهد شد. شستشو بینی ممکن است یک یا دوبار در روز طبق دستور پزشک انجام شود.

سیگار ممنوع

سیگار کشیدن برای مراقبت بعد از عمل بینی اکیدا ممنوع است، زیرا به طور قابل توجهی روند بهبودی را مختل می‌کند. سیگار جریان خون را محدود می‌کند و اکسیژن رسانی به محل جراحی را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند سرعت بهبودی را کاهش داده و خطر عوارضی مانند عفونت یا جای زخم را افزایش دهد.

سموم موجود در سیگار می‌توانند مجرای بینی را تحریک کرده و روند بهبودی را پیچیده‌تر کنند. مواد موجود در دود سیگار اثرات تحریک کننده دارند و هم باعث افزایش آلرژی و در نتیجه عطسه می‌شوند و هم اینکه منجر به عفونت خواهند شد. توصیه می‌شود سیگار را به حداقل به مدت یک سال کنار بگذارید.

عینک ممنوع

استفاده از عینک از جمله عینک آفتابی و عینک طبی، به طور کلی تا چند هفته پس از جراحی بینی ممنوع است. فشار ناشی از عینک روی بینی می‌تواند بر بافت‌ها و استخوان‌های ظریفی که هنوز در حال بهبود هستند تأثیر بگذارد و به طور بالقوه نتایج جراحی را تغییر دهد. اگر از عینک استفاده کنید، فرم بینی شما تغییر می‌کند.

اگر استفاده از عینک ضروری است، توصیه می‌شود از لنز تماسی استفاده کنید. اگر هم عینک زدن را انتخاب می‌کنید، یک بند پیشانی یا نگهدارنده عینک خریداری کنید تا عینک مستقیماً روی بینی شما قرار نگیرد. پزشک اغلب به شما می‌گوید تا چند ماه نباید عینک را به طور مستقیم روی بینی قرار دهید.

فین کردن ممنوع

فین کردن بعد از جراحی یکی از جنبه‌های مهم مراقبت بعد از عمل بینی است که نیاز به توجه دقیق دارد. در مرحله اولیه بهبودی که معمولاً چند هفته طول می‌کشد، اجتناب از فین کردن بسیار مهم است. این محدودیت به جلوگیری از هرگونه فشار وارده بر روی بافت‌های بینی کمک می‌کند. فین کردن می‌تواند بخیه‌ها را باز کند و باعث خونریزی یا تورم شود.

اگر احساس گرفتگی بینی دارید، بهتر است سوراخ‌های بینی را به آرامی با محلول نمکی تمیز کنید یا از یک مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن مجاری بینی استفاده کنید. همیشه بهتر است از دهان نفس بکشید تا گرفتگی بینی خیلی شما را اذیت نکند. با این حال، تمیز کردن مداوم بعد از برداشتن تامپون می‌تواند نیاز به فین کردن را از بین ببرد.

کلام آخر

دستورالعمل‌های مراقبت بعد از عمل بینی به شما کمک می‌کنند تا حداقل ناراحتی را تجربه کنید و روند بهبودی خود را تسریع ببخشید. هدف این است که عوارض را به حداقل برسانید تا به نتایج مورد نظر خود برسید. رعایت نکردن موارد مراقبتی می‌تواند دوره نقاهت را طولانی کند. توصیه می‌کنیم آنچه پزشک به شما می‌گوید را دقیقا اجرا کنید و در صورت ایجاد هرگونه مشکل سریعا به نزد پزشک بروید.