یافته‌های چند بررسی درباره ایمنی‌درمانی سرطان‌های گوناگون که در نشست سالانه انجمن‌ سرطان‌شناسی پزشکی اروپا اعلام شدند، نویدبخش بودن این شیوه درمانی جدید را تایید می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین از جمله پژوهشگران در این نشست که در بارسلون برگزار شد، گزارش کردند که افزودن داروی کیترودا ساخت شرکت مرک (که یک نوع آنتی‌بادی مونوکلونال است) به درمان‌های استاندارد سرطان‌های زنان مانند سرطان دهانه رحم می‌تواند برای بیماران معینی مزایایی قابل‌توجه داشته باشد..

در یک کارآزمایی در مرحله پایانی در زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم محلی پرخطر، با افزودن کیترودا به شیمی‌درمانی، میزان بقای کلی سه ساله به ۸۲.۶ رسید در حالی که در بیماران مشابه که شیمی‌درمانی و پرتودرمانی به همراه دارونما دریافت کرده بودند، این رقم ۷۴.۸ درصد بود.

کارشناسان می‌گویند همراه کردن ایمنی‌درمانی با شیمی‌درمانی استاندارد جدیدی را در مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم با پیشرفت موضعی در معرض خطر بالا فراهم می‌کند.

ایمنی‌درمانی همچنین در سرطان های پوست، پستان و مثانه سودمند است.

پژوهشگران در نشست بارسلون گزارش کردند که ایمنی‌درمانی می‌تواند میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان پوستی ملانوم پیشرفته، سرطان پستانی که به سختی قابل درمان است و سرطان پیشرفته مثانه را افزایش دهد.

دکتر الساندرا کوریونی فونتسدرو، مدیر بخش سرطان‌شناسی در بیمارستان فریبورگ سوئیس که در خودش در این بررسی‌ها شرکت نداشته است، در این نشست گفت: «پیام اصلی همه این بررسی‌ها این است که ایمنی‌درمانی همچنان روشی نویدبخش برای بقای طولانی مدت برای بسیاری از بیماران مبتلا به انواع گوناگون سرطان باقی می‌ماند.»

منبع: رویترز

منبع: همشهری آنلاین