وجود ساختمان‌های قدیمی تئاتر در مرکز شهرهای امروزی نشانه‌ای از سابقه فرهنگی ارزشمند در هر شهر است؛ زیرا این ساختمان‌ها نشان می‌دهند که شهرها تنها براساس خانه، مغازه و کارخانه ساخته ‌نشده‌اند.

همشهری - محمد سرابی: اگر طول عمر بنای تئاتر شهر زیاد باشد، شهرداری‌ها تلاش می‌کنند آن را حفظ کنند و با مالکیت بنا یا بازسازی آن، بخشی از میراث قدیمی شهر را زنده نگه‌ دارند.

استرالیا

تئاتر فروشی نیست

شهردار ملبورن استرالیا از شورای شهر خواسته‌ است که سهم مالکیت شهرداری از تئاتر این شهر به نام ریگن را بفروشد. شهرداری مالک ۵۱درصد تئاتر است که شامل ساختمان و امتیاز کاری آن می‌شود. تئاتر شهر ملبورن در سال‌ ۱۹۲۹ساخته شد و اگرچه در روزهای اول به‌عنوان یک سینما فعالیت می‌کرد، اما به‌سرعت تبدیل به سالن مجللی برای نمایش‌های پرطرفدار شد. در سال ۱۹۴۵ تئاتر آتش‌گرفت اما پس‌از بازسازی به کار خود ادامه داد. در سال ۱۹۷۰ هم سالن تئاتر تعطیل شد و قرار بود بنای آن تخریب شود. ساختمان مدتی طولانی به‌صورت متروکه درآمده بود؛ ولی طرفداران هنرهای نمایشی در سال‌ ۱۹۹۶ دوباره آن را راه‌اندازی کردند. استدلال شهرداری این بود که پول به‌دست‌آمده از فروش سهم شهرداری در دیگر موضوعات فرهنگی سرمایه‌گذاری خواهد شد. شرایط دیگری برای فروش هم درنظر گرفته شده است؛ مثلا مالکان جدید باید هر سال ۱۰۰۰بلیت را به دانش‌آموزان مدارس دولتی اختصاص دهند. شورای شهر ملبورن با فروش سهم از تئاتر شهر مخالفت کرد؛ زیرا اعضای پارلمان شهری نگران هستند که اگر مالکیت ۵۱ درصدی تئاتر شهر را از دست بدهند، آینده این مکان به‌عنوان یک اثر فرهنگی نشانگر تاریخچه هنر در این شهر به خطر بیفتد. شورا تأکید دارد که هزینه‌های حمایت از هنرهای شهری باید از بودجه عادی شهرداری تامین شود، نه از راه فروش املاک.

کانادا

تئاتر کوچک دوطبقه

شهر کلگری کانادا تا مدتی قبل تئاتر شهر نداشت و به همین دلیل شورای شهر تصمیم گرفته است ساختمان تئاتر پلازا در این شهر را به‌عنوان تئاتر شهر و میراث تاریخی کلگری ثبت کند. تئاتر پلازا دوطبقه و کوچک است؛ ولی سابقه‌ای طولانی دارد. در سال ۱۹۲۸ این بنا یک گاراژ خودرو بود که ۲سال بعد به‌صورت سالن نمایش درآمد. تا قبل از انتشار بیماری کرونا این تئاتر کم‌وبیش مشغول کار بود؛ اما با شروع قرنطینه ۲سال تعطیل شد. در سال ۲۰۲۲ ساختمان بازسازی و اجرای نمایش در آن دوباره شروع شد. شورای شهر کلگری به‌دنبال ثبت ساختمان‌های تاریخی بیشتر برای حفاظت از هویت این شهر یک‌میلیون‌و۶۰۰هزار نفری است. ساختمان‌های غیرتجاری و غیرمسکونی در اولویت قرار دارند و یک ایستگاه آتش‌نشانی قدیمی نیز همزمان با تئاتر شهر ثبت می‌شود. قرار است بخشی از سالن تئاتر به شکل گالری، کافه و رستوران بازسازی شود تا مردم مدت بیشتری را در آن بگذرانند. براساس مقررات شهری، کسی که این محل را برای ارائه خدمات فرهنگی عمومی اجاره‌ کند، می‌تواند نیمی از هزینه‌های بازسازی آن را به‌صورت وام دریافت کند. کلگری ۳۰۰سال سابقه سکونت دارد و در ابتدا محل زندگی شکارچیان بوده‌است. راه‌آهن در اواخر قرن ۱۹ به این منطقه رسید و با سکونت مردم، منطقه به شکل شهر درآمد. قدیمی‌ترین ساختمان‌های باقیمانده در این شهر حدود ۲۰۰سال عمر دارند.

آمریکا

زنده نگه‌داشتن خیابان مرکزی

تئاتر ریتز در شهر وینترهیون ایالت فلوریدا که به‌دلیل انتشار بیماری کرونا تعطیل شده بود، بعد از پایان همه‌گیری دیگر نتوانست هزینه‌های خود را از راه فروش بلیت تامین کند. نزدیک ۲سال تعطیلی کامل این بنای فرهنگی در مرکز شهر باعث دوری مردم از آن شده بود. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، مالک تئاتر که دیگر قادر به تامین هزینه‌های نگهداری از آن نبود، برای فروش ساختمان و پروانه کار تئاتر به شورای شهر رفت و شورا هم مشتاقانه پذیرفت که تئاتر را بخرد و به نام تئاتر شهر ثبت کند. این مرکز هنرهای نمایشی از ۹۸سال قبل مشغول کار شده‌است. سال‌ها بعد گروهی از علاقه‌مندان هنر و فرهنگ شهری این ساختمان را بازسازی کردند و اجرای نمایش دوباره در آن شروع شد. شورای شهر وینترهیون بعد از دریافت پیشنهاد خرید، هزینه‌هایی مانند دستمزد کارکنان، بیمه ساختمان، تعمیرات سقف و تاسیسات، وام ساخت‌وساز که برعهده آن است و... را محاسبه کرد؛ اما سرانجام اعلام کرد که با توجه به ارزش تاریخی تئاتر ریتز در بافت مرکزی شهر، این ساختمان را می‌خرد. اعضای شورا که خود سال‌هاست ساکن این شهرند، قصد دارند این بنا را به‌صورت مجموعه فرهنگی-تفریحی درآورند. علاوه بر اجرای نمایش، ساختمان تئاتر به‌صورت مرکزی برای زندگی شبانه شهری درخواهد آمد که بر مشاغل اطراف خود در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: عمر خانه های مسکونی در ژاپن چقدر است؟ | در این شهر خانه یکبار مصرف می سازند | عمر ساختمان‌ها در انگلیس

منبع: روزنامه همشهری