برخی پژوهشگران مدعی شدند که راز طول عمر کوسه گرینلند را کشف کرده‌اند. به نظر می‌رسد شبکه‌ای از ژن‌های ترمیم کننده دی‌ان‌ای مسبب‌ عمر طولانی کوسه‌های گرینلند در طبیعت است.

به گزارش همشهری آنلاین، راز طول عمر کوسه گریلند در دی‌ان‌ای این موجود عجیب و استثنایی نهفته است. در پژوهشی تازه که در مرحله پیش‌چاپ قرار دارد مکانیسم‌های موجود در دی‌ان‌ای کوسه گرینلند که طول عمر زیاد این موجود را تضمین می‌کند، آشکار شده است.

این کوسه‌های ژنوم بسیار بزرگی دارند که تقریبا از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون جفت پایه دی‌ان‌ای تشکیل شده است. یعنی دو برابر چیزی که انسان در ژنوم خود دارد و حتی در میان کوسه‌ها نیز بی‌نظیر است. نکته جالب اینکه بخش عمده ژنوم را ژن‌های تکرارشونده تشکیل داده‌اند.

این ژن‌های تکرارشونده که عنصر جابه‌جا شونده نامیده می‌شوند، به ژن‌های دیگر وارد می‌شوند و در فرایندی شبیه کپی کردن یک پاراگراف در متن، تکثیر می‌شوند. به این ترتیب ژنوم کوسه گرینلند استعداد بالایی برای جهش و اختلال دارد اما در این میان مکانیسم قدرتمند ترمیم این جهش‌ها نیز در بین است که می‌تواند عامل اصلی طول عمر زیاد این کوسه شگفت‌انگیز باشد.

در پژوهش جدید مشخص شده است که شبکه‌ای متشکل از حداقل ۸۱ ژن کار ترمیم دی‌ان‌ای را در کوسه گرینلند به عهده دارند در هیچ موجود دیگری دیده نشده است.

منبع: خبر آنلاین