ترافیک دائمی و حرکت کند خودروها باعث شده است که تصادف‌های شدید در منطقه مرکزی تهران کمتر اتفاق بیفتد اما این به معنی بی‌خطر بودن رانندگی در منطقه ۱۲ نیست. خیابان‌های این منطقه هم مانند دیگر مناطق شهر، عرصه تصادف‌های جرحی و فوتی هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، بخشی از بازار و مراکز تجاری مرکز شهر که در منطقه ۱۲ قرار دارد دائما درگیر رفت و آمد خودروها باری و موتورسیکلت‌ها است. خطوط حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو هم نتوانسته است معابر این منطقه را خلوت کند. تنها در محدوده بازار بزرگ، ۲۵۰ هزار نفر کار می‌کنند و روزانه ۲ میلیون نفر به آن رفت و آمد دارند. خیابان‌های اطراف بازار هم از هجوم وسایل نقلیه بی‌نصیب نیستند و نتیجه آن تصادف‌هایی است که از حد شکستن چراغ و فرورفتگی گلگیر بیشتر می‌شود و خسارت‌های جدی به بار می‌آورد. ابتدای امسال رییس پلیس راهور پایتخت باتاکید بر اینکه بیش از نیمی از تصادفات تهران در بزرگراه ها اتفاق می‌افتد از مناطق ۴ و ۱۲ به عنوان دو منطقه‌ای که در صدر آمار تصادف‌ها قرار دارند نام برد.

کاهش آمار با نظارت بیشتر

با گذشت ۶ ماه از ارزیابی ها، گویا حالا تغییرات زیادی رخ داده است. به گفته فرمانده پلیس راهور منطقه ۱۲ آمار تصادف‌های جرحی و فوتی منطقه مرکزی و قدیم پایتخت در تابستان گذشته کاهش داشته است. سرهنگ رضا انصاری در این‌باره به همشهری می‌گوید: «ما آمار تصادفات را در محدوده‌های زمانی متفاوت فصل گذشته اندازه‌گیری کردیم و بر این اساس مشخص شد که در دو ماه پیش تعداد تصادف‌های جرحی به مقدار قابل توجهی کاسته شده و به نیمی از میزان قبلی رسیده است.»

او می‌افزاید: «علاوه بر تصادف های جرحی، تصادف‌های منجر به فوت هم در منطقه ۱۲ کاهش پیدا کرده است. به شکلی که در یک محدوده زمانی مشخص سال گذشته ۷ نفر جان خود را از دست داده بودند اما امسال میزان فوتی‌ها در همین دوره به ۲ - ۳ نفر رسیده است. در مدت نزدیک یک ماه نیز هیچ فوتی نداشتیم که نشاندهنده کاهش شدت تصادف‌ها است.»

سرهنگ انصاری در پاسخ به خسارت‌های تصادف ها می‌گوید: «با همکاری میان راهور و معاونت ترافیک شهرداری منطقه توانستیم نظارت بر حرکت خودروها را سازماندهی کنیم. در برخی نقاط مانع ورود ناگهانی و غیرمجاز خودروها از یک خیابان به خیابان دیگر شدیم. جلو تخلف‌هایی مانند گردش و حرکت خلاف جهت را گرفتیم و در بعضی خیابان‌ها هم سرعت حرکت را کمتر کردیم.»

او درباره نقاط پر تراکم منطقه می‌افزاید: «در منطقه ۱۲ تمام معابر از ۹ صبح تا ۸ شب با هجوم خودروها روبه‌رو است و تمام خیابان‌ها تحت تاثیر نقل و انتقال کالاها قرار دارد. مدتی پیش با کسبه خیابان شوش نشستی برگزار کردیم تا بتوان به تردد کامیون‌ها نظم بخشید. اگر اصناف با راهور و شهرداری همکاری کنند می‌توان در زمینه کاهش تصادف‌های منطقه ۱۲ به دستاوردهای بیشتری برسیم.»

بیشتر بخوانید: خیابان در قرق مزاحمان

منبع: همشهری آنلاین