تاکسی‌های رسمی بخش مهمی از شبکه حمل‌ونقل شهری بر مبنای خودروهای سواری را تشکیل می‌دهند اما اداره کردن مجموعه این خودروها در کلانشهرها کار ساده‌ای نیست.

عکس تاکسی خارجی

همشهری - محمد سرابی: راننده‌ها و مسافران تاکسی‌ها در هر کشور جهان ویژگی‌های مخصوص به‌خود را دارند که بازارهای خدماتی جداگانه‌ای را ایجاد می‌کند. فرهنگ خدمت‌رسانی در تاکسی‌ها، سالمندی و توانایی جسمی راننده‌ها و شیوه کسب مجوز و پرداخت کرایه بخشی از این مشکلات تاکسیرانی در شهرهاست که مدیریت شهری راه‌هایی برای کنترل آن ارائه می‌کند.

چین

اصلاح فرهنگ تاکسی‌سواری

شهرداری هنگ‌کنگ طرحی برای افزایش رضایت‌مندی مسافران تاکسی در این شهر اجرا می‌کند. این طرح شامل آموزش رانندگان برای خدمت‌رسانی بهتر به مسافران است. رانندگان از کمک کردن به مسافران معلول خودداری می‌کنند یا طول مسیر حرکت را بی‌دلیل افزایش می‌دهند تا کرایه بیشتری دریافت کنند. گرفتن کرایه زیاد هم یکی دیگر از شکایت‌های رایج از رانندگان تاکسی‌ها است که بیشتر برای گردشگران اتفاق می‌افتد. گردشگران معمولا از رانندگان شکایت نمی‌کنند زیرا وقت‌گیر و طولانی است.

رییس شورای تاکسیرانان هنگ‌کنگ تاکید کرده است که نمی‌توان با چند دوره آموزش، ‌ فرهنگ کاری ۴۶ هزار تاکسی این شهر را حل کرد. تعداد مجوزهای تاکسی در شهر کمتر از این رقم است و به ۱۸ هزار می‌رسد. مجوز جدید هم به سختی صادر می‌شود. در نتیجه بازار کرایه مجوزها به وجود آمده است. رانندگان هم از تعداد کم مسافر گله دارند

پیشتازی تاکسی اینترنتی

برنده بازار نابسامان تاکسی در هنک‌گنگ، تاکسی‌های اینترنتی اوبر هستند. این شرکت از سال ۲۰۱۴ وارد شهر شد و حالا نیمی از جمعیت ۷ میلیونی هنگ‌کنگ حداقل یک بار از آن استفاده‌کرده‌اند. نرم‌افزار اوبر در بندر هنگ‌کنگ رسمیت ندارد و رانندگان قدیمی خواستار ممنوع کردن آن‌شده‌اند. در این نرم افزار مسیر و کرایه از ابتدا مشخص می‌شود در حالی که بیشتر تاکسی‌های سنتی شهر هنوز پول نقد دریافت می‌کنند و می‌گویند که کرایه رسمی تاکسی‌ها در این شهر خیلی کمی است. تاکسیرانی هنگ‌کنگ در حال آزمایش نرم‌افزار مخصوص به خود برای ۳۵۰۰ تاکسی است تا امکان نظارت بر آن وجود داشته باشد.

تاکسی‌ها در مدار قانون

کره جنوبی

پیرمردها رانندگی نکنند

پایتخت کشور کرده جنوبی با مشکل سالمندی راننده‌های تاکسی روبه‌رو شده است. موضوع این است که راننده‌های پیر در ترافیک امروزی شهر قادر به رانندگی سریع و دقیق نیستند و ممکن است ایمنی مسافران به خطر بیفتند. شهرداری سئول محدودیتی برای صدور و تمدید مجوز تاکسی تعیین کرده است اما رقم همین محدودیت هم نشان می‌دهد که سالمندی چقدر مهم است. شهرداری قصد دارد مجوز رانندگی برای اشخاص بالای ۷۵ سال را صادر نکند. از ۶۸ هزار دارنده مجوز تاکسیرانی در سئول، ‌۵ هزار نفر بالای ۷۵ سال سن دارند. و شهرداری اعلام کرده است اگر همین تعداد به تدریج کاهش پیدا کند قدم مهمی برای افزایش ایمنی شهر برداشته شده است. رانندگان ۶۵ ساله و بیشتر هم با قراردادهای موقت استخدام می‌شوند.

کرایه مجوز تاکسی

کرایه مجوز تاکسی در این شهر قانونی است اما قرار است که این کار برای اشخاص بیش از ۷۵ سال انجام نشود. اگر راننده سالمندی گواهینامه و مجوز تاکسیرانی خود را داوطلبانه تحویل دهد مبلغی به عنوان جبران خسارات دریافت می‌کند ولی ارزش کرایه این مجوزها در بازار تقریبا ۴ برابر رقم جبران خسارت است که باعث می‌شود سالمندان همچنان مجوزهای خود را کرایه بدهند. در کل کشور نیز بازار مشابهی وجود دارد و نزدیک ۴۵ درصد رانندگان تاکسی بیش از ۶۵ سال سن دارند در حالی که آمارها نشان می‌دهد احتمال تصادف منجر به فوت در میان سالمندان بیشتر است.

تاکسی‌ها در مدار قانون

انگلیس

مجوز مسافرکشی و تاکسی‌های قدیمی

به جز تاکسی‌های سیاه‌رنگ قدیم انگلیسی، تعدادی تاکسی مسافربر متفرقه هم در شهرهای این کشور به حمل و نقل مسافر مشغول هستند. مجموعه‌ای از تخلف‌های ریز و درشت در بین تاکسی‌های شهری انگلیس باعث شده است که مدیریت شهری در هر شهر به فکر قوانینی برای جلوگیری از تخلف باشد. در شهر ولورهمپتون بعضی از وسایل نقلیه خصوصی می‌توانند به عنوان مسافربر کار کنند اما برای این کار باید مجوز لازم را به دست بیاورند و تصویر آن را به صورت تابلویی در خودرو نصب کنند. بعضی افراد با نصب تابلوهای جعلی خودرو خود را به صورت مسافربر جازده‌اند و شهرداری به دنبال پیدا کردن این تخلفات است. در شهر سامتهمپتون بازرسی پلیس قصد دارد به صورت تصادف از رانندگان آزمایش اعتیاد بگیرد. تاکنون گزارش مصرف مواد مخدر در بین رانندگان زیاد نبوده است ولی غربالگری ادامه دارد.

کارت‌خوان یا پول نقد

شهر لستر با مشکل کمبود تاکسی‌های عمومی روبه‌رو است. بر اساس قانون سن خودرو در هنگام صدور مجوز تاکسی نباید بیش از ۵ سال باشد و در هنگام تمدید مجوز هم نباید بیشتر از ۱۱ سال داشته باشد. قیمت خودروها جدید زیاد است و رانندگان می‌گویند که خودروهای قدیمی‌تر همچنان سالم هستند و می‌توان از آن‌ها برای جابه‌جایی مسافر استفاده کرد. تاکسی‌ها چه جدید و چه قدیمی باید مجهز به دستگاه‌های مختلف کارت‌خوان شوند و این دستگاه‌ها به شبکه‌های قانونی پرداخت کرایه حمل و نقل متصل شود. در مقابل مسافران جوان تاکسی‌ها به شیوه‌های پرداخت الکترونیک بیشتر تمایل دارند که با استفاده از نرم‌افزارهای تلفن همراه انجام می‌شود و نیازی به کارت‌خوان ندارد.

تاکسی‌ها در مدار قانون

بیشتر بخوانید: خداحافظی شهرهای بزرگ دنیا با ماشین های بنزینی | چند نمونه ماشین برقی ببینید

کد خبر 874984
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha