تلسکوپ افق رویداد (EHT) یک آرایه تلسکوپ متشکل از یک شبکه جهانی از تلسکوپ‌های رادیویی است. پروژه EHT داده‌های چندین ایستگاه تداخل سنجی خط پایه بسیار طولانی (VLBI) را در اطراف زمین ترکیب می‌کند که یک آرایه ترکیبی با وضوح زاویه‌ای کافی برای مشاهده اجرام به‌اندازه افق رویداد یک سیاه‌چاله است.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: تلسکوپ افق رویداد با همکاری تلسکوپ‌های رادیویی در سراسر جهان که به طور هماهنگ برای ثبت تصاویر سیاه‌چاله‌های کلان پرجرم کار می‌کنند؛ به‌تازگی به بهترین تصویر خود دست‌یافته است. این پیشرفت جدید می‌تواند مسیری را برای تصاویر حلقه نور در اطراف سیاه‌چاله که ۵۰ درصد واضح‌تر هستند، تنظیم کند.


فیلمی از سیاه‌چاله‌ها

ثبت تصاویر سیاه‌چاله‌ها می‌تواند به ما اجازه دهد تا جزئیاتی را که قبلاً دیده نشده بود از آنها ببینیم و به طور بالقوه حتی می‌تواند فیلمی از این پدیده عظیم نیز تولید کند

رویداد چگونه موفق به ثبت تصاویر می‌شود

اما تلسکوپ رویداد چگونه موفق به ثبت تصاویر می‌شود؟ در اصل، تلسکوپ با یک تداخل سنجی پایه بسیار طولانی کار می‌کند. این فرآیند شامل غواصی در شبکه‌ای از تلسکوپ‌ها در سراسر جهان است که همه با هم کار می‌کنند تا یک شیء مشابه را در فضا مشاهده کنند. سپس شبکه تلسکوپ‌ها داده‌ها را با هم ترکیب می‌کند و بر اساس دو اصل به کار خود ادامه می‌دهد.
اولین مورد آن است که هرچه فاصله بین دورترین تلسکوپ در شبکه بیشتر باشد، تصاویر وضوح بهتری دارند. باتوجه‌به اینکه تلسکوپ جنوبی آن در قطب جنوب است؛ درحالی‌که شمالی‌ترین آن در تلسکوپ گرینلند است؛ چیزی که تا حد زیادی توسط EHT اجرا شده است.

بیشتر بخوانید :

تصاویری که نشان می‌دهد، سیاهچاله‌ها چه شکلی هستند

این تلسکوپ مهم کم‌کم بازنشسته می‌شود | علم نجوم مدیون آن است

ثبت سیاه‌چاله در مرکز کهکشان راه شیری

تلسکوپ افق رویداد موفق به ثبت سیاه‌چاله در مرکز کهکشان راه شیری شده است. به گزارش سایت Greekreporte سیاه‌چاله معروف به قوس A در مرکز کهکشان ما برای اولین‌بار توسط تلسکوپ افق رویداد تصویربرداری شد. باوجود این، این تنها سیاه‌چاله‌ای نیست که EHT تصویر کرده است.

این تلسکوپ همچنین موفق به گرفتن تصاویری از سیاه‌چاله در مرکز کهکشان بیضی‌شکل M۸۷ شد که این دو سیاه‌چاله را تبدیل به نخستین سیاه‌چاله‌هایی کرد که توسط بشر به تصویر کشیده شده‌اند.

حلقه فوتون سیاه‌چاله

برای اینکه بدانیم تلسکوپ افق رویداد دقیقاً چگونه این موضوع را مدیریت کرد توجه داشته باشیم این دو تلسکوپ در قطب جنوب و گرینلند قرار دارند؛ به این معنی که شبکه از بالابه‌پایین سیاره را پوشش می‌دهد.

این تنها عاملی نبود که به تصویربرداری از دو سیاه‌چاله کمک کرد. این دو تصویر با طول‌موج رادیویی ۱.۳ میلی متری گرفته شده اند. در این طول موج، به اصطلاح «حلقه فوتون» سیاهچاله تار به نظر می رسد مانند مورد کمان A که در آن حلقه فوتون در اطراف محیط سیاهچاله به عنوان یک سایه تاریک تصویر شده است.





ارتقای EHT

تلسکوپ افق رویداد به کمک توانایی در طول‌موج‌های کوتاه‌تر توانست این عکس‌های تاریخی را بگیرد، اما این تنها ارتقایی نیست که تلسکوپ در کوتاه‌مدت دریافت خواهد کرد.

برنامه‌هایی برای مجموعه‌ای از تغییرات در تلسکوپ افق رویداد از طریق برنامه‌ای به نام «EHT نسل بعدی» وجود دارد. این برنامه قصد دارد تلسکوپ‌های جدیدی را به شبکه تلسکوپ افق رویداد در مکان‌هایی در سراسر جهان اضافه کند که بهترین فاصله ممکن را بین تلسکوپ‌ها و حساسیت به طول‌موج فراهم می‌آورند.

انتظار می‌رود نسل بعدی تلسکوپ افق رویداد تصاویری ۱۰ برابر واضح‌تر از تصاویری که در حال حاضر دریافت می‌کنیم بسازد. دانشمندان فکر می‌کنند این پیشرفت‌ها حتی می‌تواند تلسکوپ‌ها را قادر سازد تا فیلمی از حلقه فوتون در اطراف سیاه‌چاله را در طول زمان ضبط کنند.