مدیریت شهری در این دوره برای رونق گردشگری در پایتخت، ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به این حوزه اختصاص داده است.

همشهری- زینب زینال زاده: عصر که می‌شود، همه می‌آیند و مقابل غرفه‌ها تجمع می‌شود. یکی نوشیدنی سفارش می‌دهد و دیگری منتظر است تا بشقاب غذا را تحویل بگیرد. عده‌ای دورهم نشسته‌اند و گپ می‌زنند و برخی هم مشغول دیدن صنایع‌دستی هستند. این حال هوای گذرهای گردشگری است. گذرهایی که جاذبه گردشگری کلان‌شهر تهران هستند و به مقصد گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی تبدیل شده‌اند. ازاین‌رو مدیریت شهری قصد دارد در راستای رونق گردشگری پایتخت، ۸ گذر گردشگری جدیدی ایجاد کند. همچنین در این دوره بودجه حوزه گردشگری به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

تبادلات فرهنگی در مسیرهای گردشگری

گذر گردشگری برای تهران یک فرصت است. فرصتی که می‌تواند از یک سو زمینه‌ساز رونق صنعت گردشگری شود و از سوی دیگر درآمدهای پایدار شهر را افزایش دهد. در گذرهای گردشگری صرفاً سرو غذا اتفاق نمی‌افتاد. چرا که در این گذرها غرفه‌هایی برای عرضه انواع نوشیدنی‌های محلی و سنتی و... عرضه محصولات صنایع‌دستی و حتی مکانی برای نواخته شدن سازها و اجرای آوازهای سنتی و... پیش‌بینی‌شده است؛ بنابراین گذرهای گردشگری مکانی برای تبادلات فرهنگ و آداب‌ورسوم هم محسوب می‌شوند.

بازسازی گذرهای قدیمی

گذرهای سی تیر و باب همایون از گذرهای گردشگری قدیمی تهران هستند. در ابتدا تنها چند غرفه در این خیابان‌ها مشغول عرضه غذا بودند و کم‌کم کافه سیار و غرفه‌های عرضه انواع نوشیدنی سردوگرم هم اضافه شدند. باتوجه‌به مشکلات و چالش‌های ایجاد شده در خیابان سی تیر و نارضایتی شهروندان، در طرح بازنگری و بازسازی این گذر، با تصمیم مدیریت شهری غرفه‌ها جمع‌آوری شدند. گذر باب همایون هم با طراحی ویژه‌ای همچنان به فعالیت خود ادامه داد. دو گذر گردشگری در مناطق ۸ و ۹ هم بهره‌برداری و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

منبع: روزنامه همشهری