چند روز پیش تصاویری از خودروهای انبار شده در پارکینگ ایران خودرو منتشر شد که با توجه به سابقه این اتفاق از سوی خودروسازان، این مسئله در اذهان عمومی ایجاد شد که این اقدام خودروساز احتکار است یا دلیل دیگری دارد؟ 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در حالی که هر گاه اخبار دپوی خودروها در رسانه‌ها منتشر می‌شود، خودروسازان در توجیه آن عنوان می‌کنند به علت برخی بوروکراسی‌ها موفق به عرضه خودرو نشده‌اند؛ اما کارشناسان و فعالان بازار معتقدند خودروسازان با بهره‌گیری از ابزار دپو و عرضه قطره‌چکانی به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند.

چند روز پیش تصاویری از خودروهای انبار شده در پارکینگ ایران خودرو منتشر شد که با توجه به سابقه این اتفاق از سوی خودروسازان، این مسئله در اذهان عمومی ایجاد شد که این اقدام خودروساز احتکار است یا دلیل دیگری دارد؟

احتکار ایران خودرو در بورس رو شد

طبق گزارش رسمی روز ۵ مهر ۱۴۰۲ ایران خودرو به سازمان بورس؛ شهریور ۱۴۰۲ این شرکت از عرضه ۸۸ درصد هایماهای تولید خود سر باز زده بود.

در واقع گزارش رسمی ایران خودرو به سازمان بورس نشان می‌داد این شرکت شهریور سال ۱۴۰۲، دو هزار و ۴۱۰ دستگاه هایما تولید کرده بود اما فقط ۲۶۳ دستگاه را به مشتریان فروخته بود و دو هزار و ۱۴۷ دستگاه هایمای تولیدی خود را در شهریور عرضه نکرده بود.

ایران خودرو: تولیدات هایما S۷ فاقد تأییدیه سازمان ملی استاندارد بود

البته در واکنش به این خبر، ایران خودرو اعلام کرد که تولیدات ۲ماهه اخیر هایما S۷ ایران خودرو خراسان فاقد تأییدیه سازمان ملی استاندارد بوده و به محض صدور مجوز نسبت به شماره‌گذاری و حمل آن اقدام شده است که طبق مستندات موجود در تاریخ پنجم مهرماه مجوز شماره‌گذاری این محصول تمدید شده است .

امتناع سایپا از عرضه خودرو شاهین برای تحریک بازار

همچنین‌ طبق اطلاعات واصله در آن مقطع زمانی، خودروسازی سایپا فاکتورکردن شاهین را کُند کرده بود و همین اتفاق روی قیمت بازاری این خودرو تأثیر منفی گذاشته بود.

‌بررسی اطلاعات منتشر شده سایپا در سایت کدال سازمان بورس حاکی از آن بود که این خودروساز در مرداد سال گذشته فقط ۲۶ درصد از شاهین‌های تولیدی خود را برای مشتریان فاکتور کرده و این اتفاق سبب شده بود تا قیمت بازاری این خودرو در بازه یک‌ماهه افزایش ۵.۵ درصدی یابد.

البته سایپا نیز مانند ایران خودرو در همان زمان به این خبر واکنش نشان داد و در این رابطه توضیح داد: گروه خودروسازی سایپا با برنامه تدوین شده موفق شده از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون (مهرماه ۱۴۰۲) تولید خودروی شاهین را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۶ درصد افزایش دهد.

برنامه گروه سایپا حفظ این رکورد و تداوم افزایش تولید خودروی مذکور است و این در حالی است که به همین میزان فاکتور خودروهای مشتریان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، در راستای رعایت استانداردهای الزامی ۸۵ گانه، گروه خودروسازی سایپا، خودروهای شاهین را مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی تولید کرده است و در حال حاضر تعهدات مشتریان با سیستم ESC بدون دریافت وجه، بابت سیستم مذکور تحویل می‌شود، هزینه سیستم مذکور از محل خسارت تاخیر در تحویل محاسبه خواهد شد.

طی چند هفته گذشته تاکنون بیش از ۵ هزار و ۱۹ دستگاه خودروی شاهین مجهز به سیستمی ESC مطابق نوبت به مشتریان تخصیص و فاکتور شده است.

گفتنی است، ۱۱ مهرماه سال گذشته مهدی انگورج، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل و ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد در بازدید از پارکینگ‌های خودروسازان بزرگ کشور اعلام کرد که خودروهای رانا، پژو پارس، دنا و تارا در پارکینگ ایران خودرو موجود است که همه این خودروها تأییدیه استاندارد دارند و مشکلی برای تحویل به مشتری وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص خودروهای موجود در پارکینگ شرکت سایپا عنوان کرد که تمامی خودروهای موجود توسط سازمان استاندارد تأیید شده است و بارکد هم بر روی آن‌ها نصب شده است.

همچنین اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی دی‌ماه سال گذشته در بازدید از پارکینگ ایران خودرو و دپوی خودروهای این شرکت؛ بر ترخیص سریع آن تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم تخلفاتی همچون احتکار و امتناع از عرضه خودرو با هدف افزایش قیمت دیگر رخ ندهد.

بنابراین اگرچه شرکت‌های خودروساز مدعی بودند که دپوهای انجام شده به علت عدم تاییدیه سازمان ملی استاندارد صورت گرفته اما سازمان ملی استاندارد این موضوع را کاملا رد کرد.

ایران خودرو: مالک همه خودروهای موجود در پارکینگ مشخص است

اما همان‌طور که اشاره شد در روزهای اخیر باز هم انتشار تصاویری از دپوی خودروهای ایران خودرو خبرساز شد که در پی انتشار این تصاویر و خبر، ایران خودرو اعلام کرد که مالک تمامی خودروهای موجود مشخص بوده و اسناد و مدارک مالکیت آن‌ها صادر شده است و قطعاً تاخیر در شماره‌گذاری و تحویل خودروها افزایش هزینه‌هایی چون جریمه دیرکرد در تحویل و یا هزینه توقف در پارکینگ را برای ایران خودرو به همراه دارد.

از سوی دیگر، خودروسازان موظف به دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط هستند و تاخیر حتی یک روزه در این فرآیند سبب تجمع خودروها در پارکینگ خودروسازان به میزان تولید روزانه می‌شود که این عدد در گروه صنعتی ایران خودرو ۲ هزار دستگاه است.

در حال حاضر صدور مجوزهای لازم از سوی نهادهای مرتبط در حال پیگیری است و به‌زودی تمامی خودروها شماره‌گذاری و وارد بازار خواهند شد. ظرفیت پارکینگ ایران‌خودرو که تصویر هوایی از آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده حدود ۱۲ هزار دستگاه است که برابر با تولید یک هفته این خودروساز است و با شماره‌گذاری، حمل آن‌ها به نمایندگی‌های مقصد صورت خواهد گرفت.

همچنین تأکید می‌شود، از حدود دو سال اخیر و پس از الزام فروش خودروها در سامانه یکپارچه، تمامی محصولات ایران‌خودرو براساس برنامه تولید و مشخص بودن متقاضیان هر یک از خودروها به تولید رسیده و مالکان محصولات با قیمت‌های اعلام شده به آنان مشخص هستند و هیچ‌گونه فروشی خارج از سامانه انجام نشده است و بنابراین طرح شائبه احتکار موضوعیتی ندارد.

سازمان ملی استاندارد: مجوزهای لازم را به ایران خودرو داده‌ایم

در حالی که ایران خودرو مسائل و مشکلات ناشی از شماره‌گذاری را برای دپوی خودروها اعلام کرده بود اما مهدی انگورج، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل سازمان استاندارد گفت: مجوزهای لازم را به شرکت ایران خودرو داده‌ایم.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل سازمان استاندارد اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۱۲ هزار و ۵۰۰ خودرو از تولیدات این شرکت خودروساز مربوط به نیمه دوم شهریور است و با وجود اخذ مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد به دلیل تمدید نکردن مجوزهای یورو ۵ سازمان محیط‌زیست دپو شده بود که از دوم مهرماه مجدد این مجوزها از سوی سازمان محیط زیست اعمال شده است.

از ابتدای سال جاری بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و قیمت خودرو در بازار روند کاهشی داشته و به گفته فعالان بازار متقاضی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد.

همچنین هرگاه اخبار و اسنادی در رابطه با دپوی خودرو توسط خودروسازان منتشر می‌شود خودروسازان بلافاصله موضوع را به مشکلات و بورکراسی‌های اداری نسبت می‌دهند و این در حالی است که به عقیده فعالان بازار هر زمان که خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند عرضه به بازار را قطره‌چکانی می‌کنند تا از این ابزار نخ‌نما برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها استفاده کنند.