چند روز پیش تصاویری از خودروهای انبار شده در پارکینگ ایران خودرو منتشر شد که با توجه به سابقه این اتفاق از سوی خودروسازان، این مسئله در اذهان عمومی ایجاد شد که این اقدام خودروساز احتکار است یا دلیل دیگری دارد؟ 

خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در حالی که هر گاه اخبار دپوی خودروها در رسانه‌ها منتشر می‌شود، خودروسازان در توجیه آن عنوان می‌کنند به علت برخی بوروکراسی‌ها موفق به عرضه خودرو نشده‌اند؛ اما کارشناسان و فعالان بازار معتقدند خودروسازان با بهره‌گیری از ابزار دپو و عرضه قطره‌چکانی به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند.

چند روز پیش تصاویری از خودروهای انبار شده در پارکینگ ایران خودرو منتشر شد که با توجه به سابقه این اتفاق از سوی خودروسازان، این مسئله در اذهان عمومی ایجاد شد که این اقدام خودروساز احتکار است یا دلیل دیگری دارد؟

احتکار ایران خودرو در بورس رو شد

طبق گزارش رسمی روز ۵ مهر ۱۴۰۲ ایران خودرو به سازمان بورس؛ شهریور ۱۴۰۲ این شرکت از عرضه ۸۸ درصد هایماهای تولید خود سر باز زده بود.

در واقع گزارش رسمی ایران خودرو به سازمان بورس نشان می‌داد این شرکت شهریور سال ۱۴۰۲، دو هزار و ۴۱۰ دستگاه هایما تولید کرده بود اما فقط ۲۶۳ دستگاه را به مشتریان فروخته بود و دو هزار و ۱۴۷ دستگاه هایمای تولیدی خود را در شهریور عرضه نکرده بود.

ایران خودرو: تولیدات هایما S۷ فاقد تأییدیه سازمان ملی استاندارد بود

البته در واکنش به این خبر، ایران خودرو اعلام کرد که تولیدات ۲ماهه اخیر هایما S۷ ایران خودرو خراسان فاقد تأییدیه سازمان ملی استاندارد بوده و به محض صدور مجوز نسبت به شماره‌گذاری و حمل آن اقدام شده است که طبق مستندات موجود در تاریخ پنجم مهرماه مجوز شماره‌گذاری این محصول تمدید شده است .

امتناع سایپا از عرضه خودرو شاهین برای تحریک بازار

همچنین‌ طبق اطلاعات واصله در آن مقطع زمانی، خودروسازی سایپا فاکتورکردن شاهین را کُند کرده بود و همین اتفاق روی قیمت بازاری این خودرو تأثیر منفی گذاشته بود.

‌بررسی اطلاعات منتشر شده سایپا در سایت کدال سازمان بورس حاکی از آن بود که این خودروساز در مرداد سال گذشته فقط ۲۶ درصد از شاهین‌های تولیدی خود را برای مشتریان فاکتور کرده و این اتفاق سبب شده بود تا قیمت بازاری این خودرو در بازه یک‌ماهه افزایش ۵.۵ درصدی یابد.

البته سایپا نیز مانند ایران خودرو در همان زمان به این خبر واکنش نشان داد و در این رابطه توضیح داد: گروه خودروسازی سایپا با برنامه تدوین شده موفق شده از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون (مهرماه ۱۴۰۲) تولید خودروی شاهین را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۶ درصد افزایش دهد.

برنامه گروه سایپا حفظ این رکورد و تداوم افزایش تولید خودروی مذکور است و این در حالی است که به همین میزان فاکتور خودروهای مشتریان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، در راستای رعایت استانداردهای الزامی ۸۵ گانه، گروه خودروسازی سایپا، خودروهای شاهین را مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی تولید کرده است و در حال حاضر تعهدات مشتریان با سیستم ESC بدون دریافت وجه، بابت سیستم مذکور تحویل می‌شود، هزینه سیستم مذکور از محل خسارت تاخیر در تحویل محاسبه خواهد شد.

طی چند هفته گذشته تاکنون بیش از ۵ هزار و ۱۹ دستگاه خودروی شاهین مجهز به سیستمی ESC مطابق نوبت به مشتریان تخصیص و فاکتور شده است.

گفتنی است، ۱۱ مهرماه سال گذشته مهدی انگورج، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل و ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد در بازدید از پارکینگ‌های خودروسازان بزرگ کشور اعلام کرد که خودروهای رانا، پژو پارس، دنا و تارا در پارکینگ ایران خودرو موجود است که همه این خودروها تأییدیه استاندارد دارند و مشکلی برای تحویل به مشتری وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص خودروهای موجود در پارکینگ شرکت سایپا عنوان کرد که تمامی خودروهای موجود توسط سازمان استاندارد تأیید شده است و بارکد هم بر روی آن‌ها نصب شده است.

همچنین اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی دی‌ماه سال گذشته در بازدید از پارکینگ ایران خودرو و دپوی خودروهای این شرکت؛ بر ترخیص سریع آن تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم تخلفاتی همچون احتکار و امتناع از عرضه خودرو با هدف افزایش قیمت دیگر رخ ندهد.

بنابراین اگرچه شرکت‌های خودروساز مدعی بودند که دپوهای انجام شده به علت عدم تاییدیه سازمان ملی استاندارد صورت گرفته اما سازمان ملی استاندارد این موضوع را کاملا رد کرد.

ایران خودرو: مالک همه خودروهای موجود در پارکینگ مشخص است

اما همان‌طور که اشاره شد در روزهای اخیر باز هم انتشار تصاویری از دپوی خودروهای ایران خودرو خبرساز شد که در پی انتشار این تصاویر و خبر، ایران خودرو اعلام کرد که مالک تمامی خودروهای موجود مشخص بوده و اسناد و مدارک مالکیت آن‌ها صادر شده است و قطعاً تاخیر در شماره‌گذاری و تحویل خودروها افزایش هزینه‌هایی چون جریمه دیرکرد در تحویل و یا هزینه توقف در پارکینگ را برای ایران خودرو به همراه دارد.

از سوی دیگر، خودروسازان موظف به دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط هستند و تاخیر حتی یک روزه در این فرآیند سبب تجمع خودروها در پارکینگ خودروسازان به میزان تولید روزانه می‌شود که این عدد در گروه صنعتی ایران خودرو ۲ هزار دستگاه است.

در حال حاضر صدور مجوزهای لازم از سوی نهادهای مرتبط در حال پیگیری است و به‌زودی تمامی خودروها شماره‌گذاری و وارد بازار خواهند شد. ظرفیت پارکینگ ایران‌خودرو که تصویر هوایی از آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده حدود ۱۲ هزار دستگاه است که برابر با تولید یک هفته این خودروساز است و با شماره‌گذاری، حمل آن‌ها به نمایندگی‌های مقصد صورت خواهد گرفت.

همچنین تأکید می‌شود، از حدود دو سال اخیر و پس از الزام فروش خودروها در سامانه یکپارچه، تمامی محصولات ایران‌خودرو براساس برنامه تولید و مشخص بودن متقاضیان هر یک از خودروها به تولید رسیده و مالکان محصولات با قیمت‌های اعلام شده به آنان مشخص هستند و هیچ‌گونه فروشی خارج از سامانه انجام نشده است و بنابراین طرح شائبه احتکار موضوعیتی ندارد.

سازمان ملی استاندارد: مجوزهای لازم را به ایران خودرو داده‌ایم

در حالی که ایران خودرو مسائل و مشکلات ناشی از شماره‌گذاری را برای دپوی خودروها اعلام کرده بود اما مهدی انگورج، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل سازمان استاندارد گفت: مجوزهای لازم را به شرکت ایران خودرو داده‌ایم.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل سازمان استاندارد اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۱۲ هزار و ۵۰۰ خودرو از تولیدات این شرکت خودروساز مربوط به نیمه دوم شهریور است و با وجود اخذ مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد به دلیل تمدید نکردن مجوزهای یورو ۵ سازمان محیط‌زیست دپو شده بود که از دوم مهرماه مجدد این مجوزها از سوی سازمان محیط زیست اعمال شده است.

از ابتدای سال جاری بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و قیمت خودرو در بازار روند کاهشی داشته و به گفته فعالان بازار متقاضی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد.

همچنین هرگاه اخبار و اسنادی در رابطه با دپوی خودرو توسط خودروسازان منتشر می‌شود خودروسازان بلافاصله موضوع را به مشکلات و بورکراسی‌های اداری نسبت می‌دهند و این در حالی است که به عقیده فعالان بازار هر زمان که خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند عرضه به بازار را قطره‌چکانی می‌کنند تا از این ابزار نخ‌نما برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها استفاده کنند.

کد خبر 885951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • محمد IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    4 9
    از مسئولین ایران خودرو خواهش میکنم درگاه پرداخت پارس با اولویت تابستان را با تبدیل فعال کند ما تازه پولمون جور شد تشکر خداکمکتان کن
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    26 4
    هیچ دلیلی جز رانت و بی کفایتی ندارد ‌
    • کمال IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
      23 0
      مگه مسول هم داره
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    5 4
    باسلام اولویت پارس تابستان کی فراخوان میشه اکه امکان داره سورن ای اف سون فوق العاده بزاره ممنون
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    8 0
    باید درهمه جا با این ...ها برخورد جدی کردکه می‌خواهند وضعیت اقتصادی را هرج ومرج کنند
  • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    22 0
    یعنی کسی نمی فهمه چقدر از تولیدی را با سامانه عرضه میکنند . ؟!؟ با یک حساب دودوتا معلومه .. اکثریت را بیرون از سامانه با باند بازی به قیمت آزاد میفروشن.. رانت و فساد مالی رو اوج هست
  • محمد IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    20 0
    اینا همه قبول پس چجوریه نمایندگیهای هست در تهران که یک ساعته هر خودروی شما بخای تحویلت میده هر چندتا که بخای اینا از کجا میارن انگار که کارخونه مال ایناست میر عامل ایران خودرو و سایپا و.. بیاید بگید ببینم اینا خودرو ها را از کجا میارن
  • جی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    12 0
    چند نفر ب جرم خیانت ب کشور اعدام بشن، در هیچ حوزه ای در کشور از برق تا خودرو احتکار صورت نخواهد گرفت. اما ب جریمه اکتفا بشه طبق روال، همین آش و همین کاسه.
  • شاپور IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    12 0
    اصلا معلوم نیست کی به کیه
  • پت و مت IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    12 0
    به چه کسی بگوییم
  • حمزه IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    4 0
    سلام متشکرم از تصویر بردار از دپوی ایران خودرو حال خواهش میکنم شدیدا بر خورد شود بنده سال ۴۰۱ برند پژو ۲۰۷ اتومات شدم که نیمه اول ۴۰۳ تحویل شود هفدهم آذر ۴۰۲ مبلغ ۲۱۰ میلیون گرفتند وهفدهم خرداد ۴۰۳ مبلغ ۴۰۰ که جمعا ۶۱۰ میلون دادم که تعهد وقراداد امضا گرفتند آخر تیر ماه تحویل بدن تا الان که دهم مهر ماه است هنوز خبری نیست از آنها شکایت خواهم کرد متشکرم
  • ع IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    18 0
    خدالعنت کنه این دو خودروساز رابااین ماشین فروختنش
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    17 0
    بنویسید ایران خودرو و سایپا بخوانید دزدان سر گردنه
  • مهران IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    12 0
    ایران‌خودرو از بهمن پارسال کل پول‌۲۰۷ های اتومات رو گرفته و تا الان فاکتور نمیکنه و سود مشارکت و سود تاخیر هم صفر کرده لطفا به این موضوع بپردازید ،یه سر به سایت وان کار قسمت ۲۰۷ اتومات بزنید
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    11 0
    ایران خودرو و سایپا شدند ترکیبی از رانت، بی قانونی و عدم احترام به ملت اونهایی که مسئول بررسی و برخورد هستند هم شریک سفره شدند.
  • ع IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    14 0
    تا وقتی مسولین کشور شاستی بلند هدیه بگیرند ... این دو خودرو ساز هرکاری دوست دارند میکنند
  • هرچی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    7 0
    وضعیت خیلی آشفته تر ازین حرفاست ، تو هر بخش اقتصادی یه فساد کلانج، فساد ریشه دوونده و خیلی بزرگتر ازون چیزیه که فقط به خودرو ختم بشه
  • علی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    10 0
    دزدی از جیب ملت در روز روشن طی این همه سال قابل ماست مالی کردن نیست
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    12 0
    باید تعطیل بشن و خودرو را وارد کرد
  • حمید IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    8 0
    این ادعاها چه از طرف خودروسازها و چه از طرف دولت فخیمه، فریب و جنگ زرگری بیش نیست. با آزاد کردن واردات خودرو توسط هر فرد بدون بهانه های واهی همه این داستانها ختم میشود. لیکن این گرگها سالهاست که با گله آشنا هستند.
  • ژنرال بی سایه IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    10 0
    چوب خدا صدا نداره . یه روز نوبت مردم همه میرسه تا تلافی کنن . ایران خودرو و سایپا فکر کردن روزگار فراموش می‌کنه کارهای اینا را . نه . هر چی کاشتی بزودی درو می‌کنی . دیدی سیل اومد زلزله اومد همه رو برد و رفت زیر خاک . حق و حقوق و ملت مظلوم ایران را خوردن نداره . اشغال و ارابه مرگ که تولید می‌کنی در تاریخ ثبت میشه .
  • افشین EE ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    7 0
    بعد از فاکتور کردن برای شماره گذاری اقدام میشه و در این حالت جریمه تاخیر محاسبه شده ، یعنی زمان بعد از فاکتور هرچقدر تاخیر تحویل باشه ،دیگه جریمه ای پرداخت نمیشه که توپ رو به زمین پلیس راهور و شماره گذاری می اندازند ، دروغ محض است
  • NL ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    6 1
    45 بار ثبت نام کردم ولی همچنان بی ماشینم
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    9 1
    خدا لعنت کند دوخودرو ساز
  • ملت ID ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
    1 0
    دولت و خودرو ساز هر دو دستشان توی یک کاسه است. برای همین است که خورو ساز هر کاری که دلش می‌خواهد برسر ملت می آورد. از ماست که بر ماست.
  • سعید IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
    1 0
    سلام تا وقتی که مردم کشور عزیزمان عادت به صف کشیدن و خرید هیجانی این خودروهای بی کیفیت وادم کش داشته باشند وضعیت خودروسازان همینطور یه که بافروش قطره چکانی و احتکار قیمتاشونو بالا ببرن و مردمو اذیت کنن و دولت هم هیچ کاری انجام نمیده بخاطر اینکه خودش شریکه وگرنه با واردات خودروهای میان رده بدون تعرفه های سرسام آور می‌تونه جلوی این صنعت رو بگیره روز بخیر
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
    1 0
    خودرو سازا و قطعه سازا خودشون دولتن،هیچ کسی هم کارشون نداره،اصلا تزریق قطره چکانی الان چند ساله که سیاسیت دولت وخودرو سازاست بقیه حرفا داستانه برای مشغول کردن و وجهه و دلیل اقتصادی آوردن برای این خودروهای کذایی وقیمتای فضایی هستش
  • محمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
    2 0
    ای کاش قبل از رژیم منحوس صهیونیستی ایرانخودرو و سایپا رو جمعش کنن که هشتاد میلیون ایرانی رو با انحصار بیچاره کردن...
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
    1 0
    بازار انحصاری و حمایت دولت از خودروسازان
  • محمد IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
    1 0
    باسلام دقیا با انبار کردن قیمت را بالا میبرن چطرر هست که ما چند سال قبل هم تحریم بودیم ولی پراید 7تومن بود میشود قیمت را کنترل کرد نمیخواهند والسلام