آبشار تهران یکی از جاذبه های گردشگری منطقه ۲۲ است که از زمان بهره برداری گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کرده است.

همشهری آنلاین- مهدیه تقوی راد: وجود برکه های مطبق در کنار نمایی که از تهران پیش روی گردشگران می گذارد باعث شده تا هیچ موقع از سال این آبشار خالی از گردشگر نباشد. آبشاری که حالا نام آن با منطقه ۲۲ گره خورده و در کنار دریاچه خلیج فارس زینت بخش این منطقه شده است.

آبشار تهران

نشانی: انتهای بزرگراه همت غرب، بزرگراه شهید خرازی، خروجی آبشار تهران

معرفی: پارک ۲۰۰ هکتاری آبشار، ۸ برکه دارد که به وسیله کانال‌ها و جوی‌های آب با هم در ارتباط هستند. به دلیل طبقه طبقه بودن پارک در فاصله میان طبقات آبشارهایی برای آب‌رسانی به برکه‌ها شکل گرفته است.

برکه‌های مطبق

ارتفاع بلندترین آبشار این پارک به ۱۰‌متر می‌رسد که آب این آبشار از جنگل‌های‌ لتمال کن تأمین می‌شود. مخزنی پایین‌تر از یک درخت قرار داده شده تا آب رودخانه کن به درون برکه‌های طبقات پایین‌تر پمپاژ شود. محل ذخیره و تصفیه آب مخزن‌هایی هستند که در سه جا در مسیر آبشارها تعبیه شده‌اند. این آب فقط برای زندگی مرغابی‌ها، ماهی‌ها و دیگر جاندارانی که در برکه‌ها زندگی می‌کنند مناسب است.

در بالاترین نقطه پارک آلاچیقی وجود دارد که به آن برج تقسیم آب می‌گویند. داخل آلاچیق برکه‌ای کوچک قرار دارد و دورتادور آلاچیق را نیمکت‌هایی نصب کرده‌اند تا بازدیدکنندگان بعد از بالا آمدن از تمام طبقات، آنجا استراحت کنند و از منظره پایین لذت ببرند. برای بالا رفتن از طبقات دو راه وجود دارد؛ یکی در سمت چپ آبشار که یک راه سنگی است و دیگری پلکان پیچ‌درپیچی که در سمت راست قرار دارد. توجه داشته باشید که ممکن است طی کردن این مسیر برای سالمندان و کودکان سخت باشد. جالب‌ترین و متفاوت‌ترین بخش دیدنی آبشار، سه آلاچیقی است که به برج حلزونی یا کبوتر معروفند. در این برج‌ها راه‌پله سنگی به شکل حلزون ساخته شده که با بالا رفتن از آن به لانه بزرگی از کبوترها می‌رسید. این آلاچیق‌ها جوری ساخته شده‌اند تا شرایط لازم برای زندگی کبوترها و گنجشک‌ها فراهم شود و ساکنان دائمی این پارک محسوب می‌شوند.

باغ گیاهان دارویی در کنار آبشار

در این مجموعه پوشش گیاهی بسیار متنوعی وجود دارد. سماق آمریکا، سید الشجار، بلوط، خرزهره، موگو، درخت گیلاس، سرو نقره‌ای، درخت آلبالو، درخت گردو، سدروس، انواع توت‌ها، دم موشی، انواع ازگیل‌ها، بید مجنون، درخت صنوبر، درخت تبریزی، درخت سپیدار تعدادی از گیاهانی است که در کنار آبشار روییده‌اند. در کنار برکه سوم آبشار هم انواع کاکتوس‌ کاشته شده است. در قسمت‌های مختلف پارک آبشار، بوفه‌هایی وجود دارد که انواع تنقلات، نوشیدنی‌های گرم و سرد هم به فروش می‌رسانند.

منبع: روزنامه همشهری