توان بالای موشکی امروز جمهوری اسلامی ایران مدیون بزرگمردان کم‌ادعایی است که در روزگاری نه‌چندان دور با کمترین امکانات و در شرایطی که کشورمان با تحریم‎های شدید تسلیحاتی از سوی قدرت‌های جهانی مواجه بود، زیربنای صنعت موشکی ایران را مرحله به مرحله پی‌ریزی کردند.

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: توان بالای موشکی امروز جمهوری اسلامی ایران مدیون بزرگمردان کم‌ادعایی است که در روزگاری نه‌چندان دور با کمترین امکانات و در شرایطی که کشورمان با تحریم‎های شدید تسلیحاتی از سوی قدرت‌های جهانی مواجه بود، زیربنای صنعت موشکی ایران را مرحله به مرحله پی‌ریزی کردند تا امروز کشورمان به یکی از قدرت‌های بزرگ موشکی در جهان تبدیل شود. یکی از مردان بی‌ادعای این عرصه، که اکنون از وی به عنوان پدر موشکی ایران هم یاد می‌کنند، شهید حسن تهرانی‌مقدم است که در دوران دفاع مقدس، از رزمندگان و فرماندهان شجاع آن دوران بود و ماجرای بهره مندی و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران با زندگی شهید تهرانی‌مقدم از همان زمان گره خورد و در سال‌های بعد هم به شکل متفاوتی ادامه پیدا کرد.

  • راه‌اندازی فرماندهی موشک سپاه

در آبان ماه سال ۱۳۶۲، راه‌اندازی فرماندهی موشک سپاه به شهید تهرانی مقدم محول شد. شلیک توپ به سمت بصره در بهمن ۱۳۶۲ توسط ایشان انجام گرفت. هنگامی که امام خمینی(ره) با مقابله به مثل حملات موشکی عراق موافقت کردند، جمهوری اسلامی ایران در آن زمان فاقد سامانه موشکی بود و مقابله به مثل، تنها در سطح توپخانه‌ای صورت می‌گرفت. در جلسه‌ای که سردار مقدم به عنوان فرمانده توپخانه سپاه حضور داشت،‌ قرار شد شهر بصره با توپ‌های ۱۳۰ میلیمتری که حداکثر برد آنها ۲۸ تا ۳۰ کیلومتر بود، مورد حمله توپخانه‌ای قرار گیرد. پس از صدور فرمان تاریخ امام(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران،‌ شهید مقدم در سال ۱۳۶۴ به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

  • افتخارات شهید تهرانی‌مقدم

از دیگر افتخارات شهید تهرانی مقدم در این زمینه، می‌توان به: تلاش برای استقلال در صنعت موشکی در سال ۱۳۶۵؛ راه‌اندازی یگان موشکی حزب‌الله در لبنان سال‎های ۱۳۶۶-۶۵؛ دستیابی به «موشک نازعات» اولین موشک ایرانی در ۱۳۶۶؛ شرکت در عملیات مرصاد سال مرداد ۱۳۶۷؛ موفقیت در ساخت شهاب ۳ سال ۱۳۷۷؛ جانشین نیروی هوا فضای سپاه سال ۱۳۸۴و رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه سال آذر ۱۳۸۵ اشاره کرد.

  • کتاب سه جلدی «مرد ابدی»

درباره زندگی و فعالیت‌های شهید تهرانی مقدم در بخش راه‌اندازی و ارتقای توان موشکی ایران، آثار متعددی تا به حال تالیف و منتشر شده که یکی از جامع‌ترین آنها، کتاب سه جلدی «مرد ابدی» به قلم معصومه سپهری است که روایتی مستند از تاریخچه موشکی و زندگی پرفراز ونشیب دانشمند برجسته و زمینه‌ساز تحقق وعده صادق؛ سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم محسوب می‌شود که با همکاری دو مرکز انتشاراتی شهید کاظمی و خبرگزاری تسنیم منتشر شده است. این اثر با سبکی جدید در خاطره‌نگاری جنگ نوشته شده و حاصل قریب ۱۲ سال، مصاحبه و معاشرت با اصلی‌ترین افرادی است که حسن طهرانی‌مقدم در برابر چشم آنان رشد کرد و در نهایت به پدر موشکی ایران تبدیل شد. سپهری در اثر ضمن روایت زندگی شهید طهرانی‌مقدم، به مجاهدت‌های این دانشمند برجسته در حوزه فناوری‌های هوافضا و ابتکارات او در پایه‌گذاری صنعت موشکی در ایران و طراحی موشک‌های مختلف پرداخته است.

  • ۶۰۰ ساعت گفت‌وگو

کتاب سه جلدی «مرد ابدی»، حاصل نشستن پای خاطرات مردان گمنام فرماندهی موشکی ایران عزیز است که در سخت‌ترین سال‌های جنگ، برترین سلاح روز دنیا را با چنگ و دندان، به خانه آوردند تا فریاد دردمند «موشک جواب موشکِ» مردم ایران، بی‌پاسخ نماند؛ تا دنیا بداند، فرزندان ایران، برای اجرای امر رهبرشان، حاضر به هر فداکاری هستند. این کتاب، حاصل بیش از۶۰۰ ساعت گفت‌وگو، و تأمل در اسناد صوتی و تصویری شهید طهرانی مقدم و صدها سند مکتوب از اوست. اثری که با روایتی روان و جاندار، از زمان حالی که از چشمی دور، به او می‌نگرد آغاز می‌شود و بعد از خبر شهادتی که فقط از دور آن را می‌بیند، با انتشار پیام خاص رهبر معظم انقلاب درباره این سردار عالیقدر، به گذشته پر حادثه او می‌رود تا با اتحاد روایت‌ها در یک خط زمانی واحد، بستر تولد و رشد حسن طهرانی مقدم را از کودکی، عشق‌ها و انتخاب‌ها، رهایی از حوادث مرگ‌بار، تا پوشیدن لباس رزم و نگاشتن اولین اوراق از مشاهداتش در دل جنگ، تا رفتن در دل خطرها و برداشتن باری بزرگ از جنگ، از فرماندهی آتش تا پایه‌گذاری صنعت موشکی ایران را روایت می‌کند.

  • طلایه‌دار «وعده صادق»

کتاب«مرد ابدی»، روایت رشد مردی است که با عالم و آدم در صلح کل بود؛ اما مرگبارترین سلاح‌ها را می‌ساخت تا دیگر دلی در ایران از ترس جنگ نلرزد. او، طلایه‌دار «وعده صادق» بود که با خونش، رازهای مگویش فاش شد تا همه واقعیت او را بدانند و ببینند کجای زندگی را می‌توانند چون او ببینند و بسازند و اوج بگیرند؟ نویسنده کتاب زندگی شهید تهرانی‌مقدم، معصومه سپهری که پیش از این، دو اثر شاخص در حوزه ادبیات پایداری با عنوان‌های «لشکر خوبان» و «نورالدین پسر ایران» را به رشته تحریر درآورده بود، کتاب «مرد ابدی» را در سه جلد نوشته که دربرگیرنده زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم و جزییات نقاط عطف و برجسته زندگی او از تولد تا شهادت، و مسیر پس از شهادت او تا رسیدن به نخستین پرتاب موفق ماهواره‌بر به فضا توسط نیروی هوافضای سپاه است. به عبارتی، این کتاب، تاریخچه موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: همشهری آنلاین