ضربه سنگین عملیات «وعده صادق ۲» بر پیکره رژیم‌صهیونیستی، آن‌هم تنها با به‌کارگیری بخش ناچیزی از فناوری‌های نظامی و تسلیحاتی ایران، علاوه‌بر اینکه تصمیم‌سازان صهیونیست را دچار سردرگمی کرده، فعالان و رسانه‌های ضدانقلاب را نیز به لکنت انداخته ‌است.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: بر این اساس هم بود که رسانه‌های معاند طی ساعت‌های گذشته از این عملیات، با انواع راهبردهای رسانه‌ای، از یک‌سو کوشیدند آثار و خسارت‌های «وعده صادق ۲» را کتمان کنند و ازسوی دیگر قصد دارند با سانسور بخش زیادی از تحولات پس از این عملیات، تبعات این عملیات را برای تل‌آویو ناچیز جلوه دهند. در ادامه برخی رویکردهای ضدانقلاب در مواجهه با عملیات «وعده صادق ۲» را بررسی می‌کنیم.

کهنه ابزار «تحقیر»

دست‌ بسته رسانه‌های ضدانقلاب در مواجهه با آثار و تبعات عملیات «وعده صادق ۲» به‌حدی بود که بار دیگر آنان را واداشت تا با به‌کارگیری حربه ناکارآمد «تحقیر» توان راهبردی ایران و ناچیز جلوه دادن خسارت‌های رژیم‌صهیونیستی، از کنار این موضوع عبور کنند که در ادامه به برخی نمودهای آن اشاره می‌شود:

- حمله ایران خسارت نداشت: ضدانقلاب این‌بار نیز مانند عملیات «وعده صادق ۱» رویکرد بدون خسارت نشان دادن عملیات موشکی سپاه‌ را در دستورکار قرار داد. براین اساس هم بود که بدون پوشش تصویری از خسارت‌های عملیات ایران علیه مراکز نظامی حساس صهیونیست‌ها، به این ادعای کلی که موشک‌های ایران خسارتی به‌دنبال نداشته، بسنده کردند. این درحالی است که به اذعان رسانه‌های عبری و همچنین منابع غربی، تعدادی از پایگاه‌های نظامی این رژیم متحمل ضربات سنگینی شده ‌است که انهدام و آسیب دیدن تعداد قابل‌توجهی از جنگنده‌های حاضر در پایگاه «نواتیم» تنها بخشی از آن است و با وجود سانسورهای شدید رسانه‌ای، منابع محلی از وارد آمدن خسارت‌های سنگین به نظامیان، زیرساخت‌ها، تجهیزات و تسلیحات این رژیم خبر می‌دهند.

- ایران یک فلسطینی را هدف قرار داد: جان‌باختن یک شهروند فلسطینی در کرانه باختری به‌دلیل برخورد بقایای یک موشک بالستیک ایرانی، از دیگر ابزارهای ضدانقلاب به‌منظور تحت‌تأثیر قرار دادن ضربات سنگین سپاه‌پاسداران بر مراکز نظامی رژیم‌صهیونیستی بود. درحالی‌که عملیات «وعده صادق ۲» به سرخط اصلی خبرهای تقریبا همه رسانه‌های جهان تبدیل شده‌است، ضدانقلاب تلاش کرد با برجسته‌سازی این اتفاق، که در جریان حمله‌ای موشکی آن ‌هم با این ابعاد و وسعت درگیری غیرقابل اجتناب است، کلیت عملیات بی‌نظیر سپاه‌پاسداران را نادیده گرفته و بر حاشیه‌سازی متمرکز شود.

- حمله ایران هماهنگ شده بود: یکی دیگر از رویکردهای رسانه‌های معاند در مواجهه با «وعده صادق ۲»، القای این شائبه بود که حمله ایران به‌صورت هماهنگ‌شده‌ انجام شده‌است و صهیونیست‌ها از آمادگی لازم برای مواجهه با این عملیات برخوردار بوده‌اند. این در حالی است که مقام‌های ایرانی وجود هرگونه هماهنگی را دراین زمینه تکذیب کرده‌اند. سیدعباس عراقچی، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی تأکید کرد که «پیش از حمله سه‌شنبه‌شب هیچ هماهنگی و تبادل پیامی با طرف‌های خارجی انجام نشده‌است.» ازسوی دیگر متیو میلر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در نشست خبری خود پس از حمله ایران تأکید کرد که «ما هیچ‌گونه هشداری ازسوی دولت ایران درباره اینکه چنین حمله‌ای را انجام می‌دهند، دریافت نکردیم».

- مردم ایران وحشت کردند: القای به‌وجود آمدن فضای رعب و وحشت در کشور به‌دنبال انجام عملیات «وعده‌صادق ۲» از دیگر رویکردهای ضدانقلاب در چارچوب راهبرد «تحقیر حمله ایران» به‌حساب می‌آید. براین مبنا بود که تلاش کردند با اغراق‌گویی درباره حضور شهروندان در پمپ‌بنزین‌ها، اینگونه جلوه دهند که موجی از «وحشت جنگ» بر کشور سایه انداخته ‌است. این درحالی است که طی ساعت‌های گذشته مسئولان مربوط در ایران، بارها بر عادی بودن وضعیت پمپ‌بنزین‌ها در سراسر کشور و وجود بنزین به اندازه کافی در جایگاه‌ها تأکید کرده‌اند.

- موشک‌های ایران رهگیری شدند: از دیگر حربه‌های «تحقیرمحور» رسانه‌های معاند در مواجهه با «وعده‌صادق ۲» القای این ادعای دروغ بود که بخش زیادی از موشک‌های بالستیک ایرانی ازسوی سامانه‌های پدافندی آمریکایی و صهیونیستی مهار شده است و در مجموع عملیات ایران موفقیتی به‌همراه نداشته ‌است. این در حالی است علاوه بر گویا بودن تصاویری که در این زمینه در رسانه‌های جهان در حال انتشار است، امیر عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد «وعده صادق۲» بیش‌از ۹۰درصد موفقیت‌آمیز بوده‌است.

واقعیت‌هایی که نگفتند

علاوه‌بر رویکرد «تحقیرمحور» ضدانقلاب در مواجهه با عملیات «وعده صادق ۲»، سانسور واقعیت‌ها بخش دیگری از راهبرد معاندان در مواجهه با ضربه سنگین ایران به رژیم‌ صهیونیستی بود که در ادامه به برخی نمونه‌های آن اشاره می‌شود:

- شادی مردم ایران: ضدانقلاب که طی روزهای اخیر تلاش کرد با پیگیری راهبرد تفرقه‌افکنی میان مردم و حاکمیت، ایرانیان را از یک‌سو ناراضی از عملیات ایران و ازسوی دیگر «وحشت‌زده» نشان دهد، شادی گسترده قشرهای مختلف مردم را در شهرهای مختلف ایران که ساعت‌ها پس از انجام عملیات «وعده صادق ۲» ادامه داشت، سانسور کرد.

- جشن و شادمانی مردم منطقه: ضدانقلاب که طی روزهای اخیر با تمرکز ویژه رسانه‌ای تلاش می‌کرد، تصویر وارونه‌ای از ایران در میان مردم منطقه و به‌ویژه محور مقاومت نشان دهد، جشن‌های خیابانی و قدردانی ملت‌های مسلمان از ایران به‌دنبال حمله موشکی اخیر را نادیده گرفت و حجم زیاد خبرها و تصاویر این موضوع را سانسور کرد.

- وحشت در سرزمین‌های اشغالی: وحشت صهیونیست‌ها، ازجمله نظامیان این رژیم از حملات موشکی جمهوری‌اسلامی ایران از دیگر حقایقی بود که ازسوی ضدانقلاب نادیده گرفته شد.

- اصابت‌های دقیق به اهداف: در شرایطی که در جریان اجرای عملیات «وعده صادق ۲» تصاویر اصابت موشک‌های بالستیک ایرانی به اهداف تعیین شده در رسانه‌های بین‌المللی به نمایش درآمده بود، ضدانقلاب کتمان حقیقت در این زمینه را برگزید.

پایان افسانه گنبدآهنین

فعالان ضدانقلاب و رسانه‌های معاند با هدف سرپوش گذاشتن بر نمایش شکست فضاحت‌بار سامانه‌های پدافندی رژیم‌صهیونیستی، ازجمله گنبدآهنین به طرح ادعاهای بعضا مضحکی پرداختند که در ادامه برخی از آنها را می‌خوانید:

- ادعاها درباره آمادگی سامانه‌های پدافندی اسرائیلی: اگرچه طی روزهای اخیر تلاش شد که اینگونه جلوه داده شود که سامانه‌های پدافندی رژیم‌صهیونیستی با توجه به تجربه «وعده صادق ۱» برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی آماده ‌است، اما سه‌شنبه‌شب جهانیان شاهد مضحکه‌شدن سامانه‌هایی ازجمله «گنبدآهنین»، «فلاخن داود» و «پیکان» بودند؛ تا جایی که محمد منظرپور، سردبیر سابق بی‌بی‌سی، نام «آبکش آهنین» را برای این سامانه انتخاب کرد.

- نیمه‌فعال شدن عمدی گنبدآهنین: ناتوانی ضدانقلاب در سرپوش گذاشتن بر شکست سنگین سامانه‌های پدافندی تا جایی بود که برخی فعالان ضدانقلاب در شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند این سامانه‌ها به‌صورت عمدی ازسوی رژیم‌صهیونیستی نیمه‌فعال شده‌است تا آنان اسناد کافی برای تحت‌ فشار قرار دادن ایران در مجامع بین‌المللی را در اختیار داشته باشند.

منبع: روزنامه همشهری