ضربه سنگین موشک‌های ایرانی به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی همچنان در کانون توجه رسانه‌ها و تحلیلگران نظامی غربی قرار دارد؛ موضوعی که اگرچه در ابتدا صهیونیست‌ها برای انکار آن تلاش کردند، اما انتشار تصاویر و اسناد جدید، چاره‌ای جز اعتراف برای آنان باقی نگذاشت.

نواتیم

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: از نخستین لحظات آغاز حمله موشکی ایران به اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی، مقام‌ها و رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی با در پیش گرفتن رویکرد «انکار»، کوشیدند این‌گونه جلوه دهند که بخش زیادی از موشک‌های شلیک شده ایرانی را رهگیری کرده‌اند و موشک‌های ایرانی در برخورد به اهداف تعیین شده موفقیتی به‌دست نیاورده‌اند.

این سیاست خبری اما در ادامه دوام چندانی نداشت و با انتشار تصاویر ماهواره‌ای جدید، مشخص شد موشک‌های بالستیک ایران به اهداف نظامی برخورد کرده و ضربات سنگینی به زیرساخت‌های پایگاه‌های نظامی رژیم‌صهیونیستی وارد آورده‌است.

اگرچه انتشار شواهد جدید درباره حمله موشکی اخیر ایران، مقام‌های ارتش رژیم صهیونیستی را وادار کرد بالاخره اعتراف کنند «موشک‌های ایران به پایگاه‌های ارتش اسرائیل اصابت کرده است» اما با این وجود ادعا کردند زیرساخت‌های اهداف نظامی مورد اصابت آسیبی ندیده‌است؛ ادعایی که حتی مورد قبول رسانه‌های غربی نیز قرار نگرفت.

دور زدن موفق پدافند دفاع هوایی

سانسور خبری صهیونیست‌ها درباره خسارت‌های نظامی ناشی از اصابت موشک‌های بالستیک ایرانی در شرایطی است که طی روزهای اخیر رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکایی با انتشار گزارش‌هایی، اذعان کرده‌اند که موشک‌های ایرانی نه‌تنها به هدف نشسته‌اند، بلکه خسارت‌هایی را نیز زیرساخت‌های ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرده‌اند.

در چنین شرایطی هم بود که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در تازه‌ترین گزارش خود دراین زمینه با استناد به «تصاویر ویدیویی» بررسی‌شده، تاکید کرد که ۲۰ موشک به پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب نقب و ۳ موشک نیز به پایگاه «تل‌نوف» در مرکز اسرائیل برخورد کرده‌است.

در گزارش واشنگتن‌پست به این نکته هم اشاره شده‌است که با توجه به تازه‌ترین یافته‌ها، حمله اخیر ایران نسبت به حمله موشکی پیشین در فروردین‌ماه در دور زدن پدافند دفاع هوایی رژیم صهیونیستی موفق‌تر عمل کرده‌است.

نقاط اصابت در «نواتیم» کجاست؟

ارائه آمار «۲۰ برخورد» در گزارش «واشنگتن‌پست» در حالی است که یک تحلیلگر آمریکایی حوزه امنیت بین‌الملل با استناد به بررسی‌های خود، طی پستی در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد ۳۲ نقطه اصابت موشک‌های ایرانی را در پایگاه هوایی «نواتیم» شناسایی کرده‌است.

جفری لوئیس با انتشار عکس ماهواره علامت‌گذاری شده‌ای، دراین باره نوشت: «شمارش اولیه ما نشان می‌دهد ۳۲ موشک به پایگاه هوایی نواتیم اصابت کرده‌است؛ اگرچه سه نقطه برخورد نیز توسط ابرها پوشیده شده‌است».

برخی کارشناسان نظامی معتقدند با توجه به عکس منتشر شده ازسوی این تحلیلگر حوزه امنیت‌ بین‌الملل، به‌نظر می‌رسد آشیانه‌های بتنی جنگنده‌های F-۳۵I ادیر در بخش شمالی پایگاه نواتیم نیز مورد ۳ اصابت موشک‌های ایرانی قرار گرفته‌ که البته نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری است.

ازسوی دیگر بخش دیگری از تصاویر از شناسایی ۷ نقطه اصابت موشک‌های ایرانی در بخش جنوبی پایگاه نواتیم حکایت دارد. باند پروازی بخش جنوبی، مسیرهای فرعی و دسترسی به باند پروازی و رمپ نگهداری پرنده‌های ترابری، آواکس، جنگال و سوخت‌رسان از نقاط قابل شناسایی دراین بخش پایگاه است.

کد خبر 887530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha