به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از فرادید، این روزها به سختی کودکی را پیدا خواهید کرد که گوشی هوشمند یا تبلت نداشته باشد.
با این حال، بسیاری از مدارس در سراسر جهان در حال مقابله با استفاده مداوم از گوشیهای هوشمند توسط کودکان هستند.
هفته گذشته، مدارس «Ormiston Academies Trust» در آمریکا با ۳۵,۰۰۰ دانشآموز اعلام کردند که داشتن گوشیهای همراه را در ۴۲ مدرسه ممنوع خواهند کرد.
ممکن است این سوال برای والدین به وجود آمده باشد که چه زمانی برای دادن اولین گوشی به فرزندشان مناسب است.
وبسایت MailOnline از کارشناسان برجسته در حوزه رشد کودک نظرخواهی کرده و می توان گفت که پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد.
در حالی که قبلاً مشاهده کودکان با گوشیهای هوشمند نادر بود، اما در سالهای اخیر استفاده از تلفن همراه و تبلت در میان کودکان به شدت رایج شده است.
طبق دادهها، ۶۵ درصد از کودکان قبل از ده سالگی صاحب گوشی هوشمند میشوند.
مطالعات جدید نشان میدهند که کودکان در سنین بسیار پایینتری هم صاحب گوشی میشوند و در حال حاضر یکچهارم کودکان ۵ تا ۷ ساله یک گوشی هوشمند دارند.
حتی کودکانی که خودشان گوشی ندارند، اغلب از تبلت یا سایر دستگاههای هوشمند والدین خود استفاده میکنند.
۹۰ درصد از کودکان ۳ تا ۴ ساله به اینترنت دسترسی دارند و ۸۴ درصد از آنها بیشتر برای تماشای یوتیوب از آن استفاده می کنند.
این مسئله باعث نگرانی والدین و متخصصان شده است. چراکه استفاده زودهنگام از گوشیهای هوشمند می تواند آسیبهای بلندمدتی به کودکان وارد کند.
سال گذشته، آماندا اسپیلمن، بازرس ارشد Ofsted در این باره گفت:
من با دسترسی نامحدود کودکان به اینترنت موافق نیستم.
وقتی میبینم که کودکان دبستانی گوشی هوشمند دارند، واقعاً شگفتزده میشوم؛ مدیریت این وضعیت بسیار دشوار است.
یکی از نگرانیهای اصلی والدین این است که دادن گوشی به کودکان در سنین پایین میتواند مانع رشد آن ها شود.
در حالی که این موضوع همچنان بحثبرانگیز است، شواهد روزافزون نشان میدهند که استفاده از گوشیهای هوشمند میتواند اثرات منفی برای این گروه سنی داشته باشد.
به گفته پروفسور لیان آزودو، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه Sheffield Hallam، دلایل زیادی برای به تأخیر انداختن خرید گوشی برای کودکان وجود دارد.
من نگران این هستم که کودکان به جای بازی کردن با اسباببازیها یا همبازی شدن با سایر کودکان، وقتشان را با گوشیها بگذرانند و این مسأله می تواند بر رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی آنها تأثیر منفی بگذارد.
نگرانی دیگر این است که بازی نکردن ممکن است رشد مهارتهای حرکتی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.
تحقیقات نشان میدهند که شش سالگی می تواند سنی حساس در رشد کودکان باشد و قبل از این سن، استفاده از هر نوع رسانه تعاملی توصیه نمیشود.
تا قبل از شش سالگی، کودکان در حال یادگیری مهارتهای حرکتی و بینفردی هستند که بهترین راه آموزش آنها از طریق تعامل مستقیم و حضوری است.
علاوه بر این، مطالعات نشان میدهند که حجم ماده خاکستری مغز درست پیش از شش سالگی به بالاترین حد خود میرسد.
به همین دلیل، انجمن اطفال کانادا توصیه کرده که کودکان زیر دو سال به هیچ وجه نباید استفاده از صفحه نمایش داشته باشند و برای کودکان زیر پنج سال هم این زمان باید کمتر از یک ساعت در روز باشد.
شواهدی وجود دارند که هرچند کمی متناقض هستند، اما نشان میدهند که استفاده از گوشیهای هوشمند می تواند مهارتهای اجتماعی-عاطفی و خودتنظیمی کودکان را تضعیف کند.
طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۲۲ در مجله Acta Psychologica منتشر شد و بر اساس تحقیقات روی کودکان تایلندی بین ۲ تا ۵ سال بود، کودکانی که زمان بیشتری با گوشیهای هوشمند میگذرانند، مهارتهای حرکتی ضعیفتری دارند.
همچنین، تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان داده که استفاده زیاد از گوشیهای هوشمند در کودکان با افزایش تکانشگری و کاهش انعطافپذیری شناختی مرتبط است.
مواجهه مکرر با محتواهای سریع مانند ویدیوهای اینستاگرام و تیکتاک میتواند باعث شود که افراد به دنبال تحریک مغزی بیشتری باشند و این مسئله تمرکز روی فعالیتهایی که نیاز به توجه مستمر دارند را مختل کند.
بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، گفته که اجازه نمیدهد فرزندانش تا ۱۴ سالگی گوشی هوشمند داشته باشند.
تحقیقات نشان میدهند کودکان زیر شش سال نسبت به اختلالات خواب ناشی از استفاده از گوشیهای هوشمند حساستر هستند.
با بزرگتر شدن کودکان، مغز آنها به تدریج رشد میکند و احتمالاً با تأثیرات منفی کمتری از استفاده از گوشی هوشمند مواجه خواهند شد.