چند سالی است که سالمندان بالای ۶۵سال می‌توانند با کارت منزلت از خدمات حمل‌ونقل و مجموعه‌های تفریحی و ورزشی رایگان یا با تخفیف‌ ۵۰درصدی استفاده کنند، اما در ماه‌های اخیر تعدادی از سالمندان در این زمینه گله‌هایی داشته‌اند.

همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: باتوجه به اینکه فرهنگسرای امید زیرمجموعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران متولی صدور کارت منزلت است، سراغ محمدحسین موسی‌وند، یکی از مسئولان‌ فرهنگسرای امید رفتیم و گلایه‌ها و خواسته‌های مردم را از او پیگیری کردیم‌ و پاسخ‌هایش را شنیدیم.

‌روند ثبت‌نام کارت منزلت چطور است؟
برای ساده‌تر شدن فرایند سامانه بازطراحی شده است. سالمندان برای ثبت‌نام ۳گزینه دارند که ثبت‌نام از طریق رایانه شخصی، ثبت‌نام در کافی‌نت و درنهایت مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک است. درصورت مفقود شدن کارت برای دریافت المثنی هم سالمندان از یکی از همین روش‌ها می‌توانند اقدام کنند.

‌چگونه می‌توان کارت دریافت کرد؟
یکی از مشکلات گذشته این بود که اگر زمان مراجعه مأمور پست برای تحویل کارت منزلت، سالمند در منزل حضور نداشت، پس از مراجعه دوم کارت منزلت به دفتر مرکزی پست می‌رفت و سالمند باید خودش پیگیر دریافت کارت می‌شد، اما در این دوره با تأمین زیرساخت‌ها و پرداخت هزینه مضاعف ازسوی سازمان، روز و ساعت ارسال کارت منزلت برای سالمند پیامک می‌شود تا در منزل حضور داشته باشد.
‌کارت منزلت تا چه زمانی اعتبار دارد؟
کارت منزلت یک‌بار برای هر فرد سالمند بالای ۶۵سال که ثبت‌نام کند، صادر می‌شود و تا زمان حیات این کارت اعتبار دارد؛ نیازی هم به شارژ مجدد ندارد. درصورت مفقودی هم دریافت المثنی به همان روش ثبت‌نام اولیه برای هر فرد سالمند امکان‌پذیر است.

‌میزان شارژ اعتبار برای استفاده از مترو و اتوبوس چقدر است؟
ما مسئولیت صدور کار منزلت را داریم و موضوع شارژ اعتبار مربوط به کارت بلیت مترو است که سازوکار آن از طریق شرکت بهره‌برداری متروی تهران مشخص شده است.

‌دلیل کاهش ارائه خدمات در مراکز ورزشی چیست؟
بعد از تعطیلی مراکز ورزشی در دوران همه‌گیری کرونا، این مجموعه‌ها به پیمانکارها واگذار شدند و به‌نظر می‌رسد که در قرارداد منعقد شده، پیمانکاران مکلف نشده‌اند که به دارندگان کارت منزلت خدمات ارائه کنند که این موضوع باید از طریق شهرداری‌های مناطق و سازمان ورزش شهرداری تهران پیگیری و رفع شود.

از نارضایتی سالمندان از نحوه ارائه خدمات در حوزه حمل‌ونقل عمومی خبر دارید؟
برای اعتبار ۳۰۰هزار تومانی سالانه کارت منزلت، تصمیم‌گیرنده شهرداری تهران و شورای محترم شهر تهران هستند؛ البته موضوع و گلایه‌های دارندگان کارت پیگیری و در قالب گزارش و با برگزاری جلسات متعدد به مسئولان ‌ منتقل شده است. برای بهبود وضع معیشت سالمندان، درخواست افزایش سقف اعتبار کارت مترو را داده‌ایم.

منبع: روزنامه همشهری