رئیس سازمان فضایی ایران از ساخت اولین ماهواره برای عملیات در مدار ژئو خبر داد و گفت: این پروژه با همکاری دانش بنیان‌ها انجام و نقطه عطف بزرگی در صنعت فضایی ایران محسوب می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، حسن سالاریه در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که امروز با حضور ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان فضایی ایران در دهه ۸۰ تاسیس شد، اظهار کرد: در دهه ۸۰ ماهواره های ارتباطی و سنجشی با ساختار ساده ساخته می شد و هدف این بود که جرمی در مدار قرار بگیرد. در سال ۸۷ پرتاب ماهواره امید را در کشور شاهد بودیم و بعد از آن قرارداد ساخت ماهواره سنجشی با دانشگاه های علم و صنعت، شریف، امیرکبیر ، مجموعه صاایران و … منعقد شد.

معاون‌ وزیر ارتباطات افزود: امروز با گذشت ۲۰ سال از آغاز فعالیت سازمان فضایی ایران در جایگاهی قرار داریم که ماهواره های مخابراتی و سنجشی می سازیم که دارای پیچیده ترین تکنولوژی ها و دقت تصویربرداری بالایی هستند . سال گذشته ماهواره پارس پرتاب شد و امسال نسخه به روزرسانی شده آن با دقت تصویربرداری بالاتر پرتاب خواهد شد.

سالاریه ورود بخش خصوصی به حوزه فضایی را اتفاقی مبارک توصیف کرد و گفت: این موضوع به معنای شتاب در ساخت ماهواره ها و افزایش تعداد ماهواره های ساخت ایران است.

وی با اعلام اینکه به زودی ماهواره سنجشی کوثر که ساخت مجموعه معاونت علمی و فناوری است پرتاب می شود افزود: همچنین در آینده نزدیک پرتاب منظومه iot را تحت عنوان منظومه شهید سلیمانی داریم.

سالاریه خاطرنشان کرد: موضوع مهم در بحث اقلیم و محیط زیست و مخابرات طبیعی این است که داده را باید از نقطه حادثه خیز به نقاط تصمیم گیر اتصال دهیم و در همین راستا بستر iot بسیار مهم است. اما بسیاری از مناطق جنگلی ما زیرساخت زمینی ندارند و در آن نقطه بستر ماهواره‌ای به کمک ما می‌آید.

وی با اعلام اینکه در آینده نزدیک پرتاب بلوک انتقالی مداری سامان را داریم، گفت: در واقع سه ماهواره سنجشی کوثر، ظفر ۲ و طلوع ۳ را در سال جاری پرتاب خواهیم کرد.

سالاریه گفت: همچنین ساخت اولین ماهواره که بتواند در مدار ژئو عملیات کند، تحت عنوان مناقصه پژوهشی ۳ دنبال می شود که با همکاری دانش بنیان‌ها انجام شده است و نقطه عطف بزرگی در صنعت فضایی ایران محسوب می شود.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه پایگاه فضایی چابهار امسال اولین پرتاب خود را انجام می‌دهد، گفت: این پرتاب گام بزرگی در صنعت فضایی ایران محسوب می شود.

منبع: مهر