کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند که حضور نیروهای مراقب سلامت تخصصی در مدارس با توجه به تغییر سبک زندگی و کاهش سن بروز برخی بیماری‌ها در کودکان می‌تواند با نظارت بر سلامت و پیگیری به موقع، مانع از به خطر افتادن جان دانش‌آموزان شود.

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: اواخر هفته گذشته خبر فوت امیر نیک‌گفتار، دانش آموز نوجوان مینودشتی در یکی از دبیرستان‌های این شهرستان منتشر شد. خبری که با وجود بازتاب قابل توجه و حتی تشکیل پرونده قضایی، اما از یک منظر مورد غلفت مانده است، کمبود مراقبان سلامت در مدارس که بسیاری از متخصصان حوزه بهداشت همواره نسبت به این کمبودها هشدار داده‌اند.

به گفته سیدمحمد حسینی مدیر آموزش و پرورش شهرستان مینودشت این حادثه روز چهارشنبه ۱۱مهر ۱۴۰۳ در یکی از دبیرستان‌های پسرانه شهرستان و در زنگ تفریح رخ داده و این دانش آموز که با تشخیص ایست قلبی و مشکل حاد تنفسی با آمبولانس به واحد اورژانس انتقال یافته است. اما با وجود تلاش فراوان تیم پزشکی، جان خود را از دست داد. کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند که حضور نیروهای مراقب سلامت تخصصی در مدارس با توجه به تغییر سبک زندگی و کاهش سن بروز برخی بیماری‌ها در کودکان می‌تواند با نظارت بر سلامت و پیگیری به موقع، مانع از به خطر افتادن جان دانش‌آموزان شود.

این در حالی است که توزیع نیروی انسانی مراقبت سلامت در مدارس کشور مناسب نیست و حتی اردیبهشت امسال هم اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفته بود که در کل کشور تنها ۶ هزار و ۵۰۰ مربی و مراقب سلامت وجود دارد و ۱۸ هزار مربی و مراقب سلامت در مدارس شهری کمبود است.

به تاکید این مسئول در سیستم آموزشی کشور به ازای هر 750 دانش‌آموز یک مربی سلامت وجود دارد و با جذب نیروی انسانی این عدد باید به 480 دانش‌آموز کاهش پیدا کند. این آمارها در حالی از سوی گودرزی اعلام می‌شود که در 1401 دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود به ازای هر ۲۶۳۱ نفر دانش‌آموز، یک مراقب سلامت در کشور وجود دارد و در مدارس کل کشور هم ۱۹.۹۱۳ مراقب سلامت کمبود است.

رویکرد مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش

دکتر صابر جباری فاروجی، رئیس مرکز جوانی جمعیت سلامت خانواده و مدارس درباره اهمیت استقرار و رفع کمبود مراقبان سلامت در مدارس و پیگیری رفع این کمبودها از سوی وزارت بهداشت به همشهری آنلاین می‌گوید: حضور مراقب سلامت در مدارس می‌تواند کیفیت خدمات را افزایش دهد. این مساله رویکرد مشترک وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است اما به دلیل کمبود نیرو، امکان استقرار در کلیه مدارس وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: بخشی از این نیروها از سوی وزارت آموزش‌ و پرورش استخدام می‌شوند و درباره برخی کمبودها هم ما از بهورزان و مراقبان سلامت می‌خواهیم که به مدارس سربزنند.

بیشتر بخوانید

کودکان ۱۰ کیلو چاق‌تر شده‌اند

کاهش سن مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیک

منبع: همشهری آنلاین