فناوری تولید کیت‌های تشخیص سریع مولکولی ویروس HIV قرار است طی یک فراخوان برای حمایت از طرح‌های پیشنهادی، بومی‌سازی‌ شود. تاکنون در کشور برای استفاده از این کیت‌های آزمایشگاهی وابسته به واردات از خارج ‌بودیم و در نتیجه هدررفت ارزی زیادی داشتیم.

به گزارش همشهری آنلاین، اما حالا با کمک حمایت ستادهای مربوطه برای تامین منابع فناوری‌های دانش‌بنیان ایرانی، کیت‌های تشخیص مولکولی ایران‌ساخت، این وابستگی را قطع خواهد کرد. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری طی همکاری مشترک ستادهای توسعه زیست‌فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان سلامت از تولید این کیت‌های تشخیص سریع مولکولی حمایت می‌کند.

با حمایت مالی ستاد توسعه زیست فناوری و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت، زمینه برای رفع یکی از نیازهای فناورانه کشور و حمایت از تولیدکنندگان کیت‌های آزمایشگاهی در جهت تولید داخل کیت‌های ریپد و مولکولی فراهم شده است.

در قالب این طرح حمایتی، پروژه‌هایی که از قابلیت تولید کیت‌های مولکولی با تکنیکRT-PCR، کیت‌های تشخیص سریع یا رپید تست و تولید کیت‌های تشخیص متناسب با فناوری روز دنیا برخوردار باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند. دبیرخانه ضمن بررسی صلاحیت علمی و فنی تیم تحقیقاتی، طرح‌های ارسالی را منطبق با ویژگی‌های یادشده تطابق داده و در نهایت طرح‌های منتخب از حمایت مالی برای تولید کیت‌های یادشده بهره‌مند خواهند شد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز تیم‌ها برای بررسی طرح‌ها داشتن تجربه در زمینه تحقیق، توسعه و تولید کیت‌های آزمایشگاهی و توانایی تهیه زیرساخت مورد نیاز و تولید نمونه اولیه تحت شرایط استاندارد آزمایشگاهی است.

بیشتر بخوانید:

  • این روبات‌ها از شهر محافظت می‌کنند

تشخیص بیماری ایدز که ویروس مولد آن HIV است، باید به‌صورتی باشد که در اختیار همگان قرار گیرد که همه بتوانند خودشان آن را انجام دهند. کیت این تست مشابه تست‌های تشخیص سریع دیگر است که یک قطره خون باید روی آن ریخته شود تا طی ۱۰‌دقیقه خوانده شود. تشخیص سریع‌تر بیماری، به جلوگیری از پیشروی آن و شانس درمان می‌انجامد.