تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱

با همکاری صیادان در بازسازی ذخایر فصل صید ماهی شمال از نیمه مهر آغاز و افزایش ۱۵ درصدی صید ماهی شمال در این فصل پیش‌بینی شده است.

به گزارش همشهری آنلاین با فرا رسیدن نیمه مهر صیادان آماده می‌شوند تا کم‌کم تورهای ماهیگیری را در دریای با سخاوت خزر پهن کنند و روزی خود را از دریا بگیرند. صید ماهی شمال معمولا از ۲۰ مهر آغاز می‌شود، اما با توجه به همکاری صیادان در بازسازی ذخایر سازی دریا، سازمان شیلات ایران به آنان فرصت تشویق داده و به ترتیب فصل صید برای صیادان گلستان، مازندران و گیلان از ۱۵ تا ۲۵ مهر شروع می‌شود. این‌طور که مدیر شیلات استان‌های ساحلی به همشهری می‌گویند فصل صید امسال پر رونق است و افزایش برداشت تا ۱۵ درصد پیش‌بینی می‌شود. فصل صید تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ ادامه دارد. در این دوره، گونه‌های مختلفی از ماهیان استخوانی مانند کفال، سفید و کپور که ارزش اقتصادی بالایی دارند، صید می‌شوند.

گلستان؛ همکاری صیادان در بازسازی ذخایر

«همکاری صیادان گلستانی در بازسازی ذخایر دریا مشهود بوده و صیادان گلستان از ۱۵ مهر به دریا زدند.» این را مدیر اداره شیلات گلستان به همشهری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «صیادان گلستان در بحث بازسازی ذخایر دریا در نیمه نخست امسال توانستند ۱۰۴ میلیون قطعه بچه ‌ماهی استخوانی تولید کنند و از این تعداد ۸۰ میلیون بچه ماهی کپور آزادسازی شد. این در حالی است که سازمان شیلات برای ما تا ۶۰ میلیون قطعه بچه ماهی تعیین کرده بود و با همکاری صیادان از حد تعیین شده هم فراتر رفتیم. این اتفاق فقط با همکاری صیادان گلستان صورت گرفت. البته ۷۰۰ هزار بچه ماهی خاویاری هم آزاد سازی شد.» در این منطقه، علاوه بر گونه‌های معمول مثل کفال و سفید، صید ماهیان کپور به‌ویژه در تالاب‌های نزدیک به دریای خزر رواج بیشتری دارد. بیشتر امیدواری صیادان گلستان برای صید ماهی کپور است. همچنین به دلیل وجود رودخانه‌ها و تالاب‌های فراوان، صید گونه‌های محلی نیز در گلستان شایع‌تر است. اسماعیل جباری درباره مشکلات جامعه صیادی گلستان نیز می‌گوید: «رودخانه‌های گرگان‌رود و قره سو در گیلان به دلیل احداث سد و آب‌بندان‌های بالادست کم آب شده. این عوامل بر پرورش بچه ماهی‌ها و میزان صید تاثیر منفی دارد.» در حالی که گلستان فقط ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از دریای خزر را دارد، مدیر شیلات استان تاکید می‌کند صید امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت. یگان حفاظت از گونه‌های ارزشمند ماهیان دریای خزر نیز برای برخورد با صیادان غیرمجاز که به ذخایر دریا آسیب وارد می‌کنند، فعال است.

مازندران؛ ماهی سفید در تور صیادان

صیادان منطقه میانکاله مازندان هم روز گذشته (۱۵ مهر) تور خود را به دریای خزر می‌اندازند. مدیر اداره شیلات مازندران به همشهری می‌گوید: «به دلیل نبود رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل منطقه میانکاله برای رهاسازی بچه ماهی سفید و همچنین کفال خیز بودن این منطقه، کمیته صیادی شیلات ایران اجازه داده است تا صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در میانکاله ۱۵ مهر ماهیگیری را آغاز کنند. صیادانی که در بازسازی دریا کمک کردند از ۲۰ مهر و مابقی صیادان از ۲۵ مهر فصل صید را شروع می‌کنند.»
قاسم کریم‌پور ادامه می‌دهد: «امسال ۱۲۰میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور بعد از رسیدن به وزن ۹ گرم، در ۳۱ رودخانه شیلاتی رها سازی شد.» در استان مازندران ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان مازندران را به خود اختصاص می‌دهد. به گفته کریم‌پور ارزش اقتصادی صید سال گذشته برای صیادان مازنی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود. او درباره ارائه تسهیلات به صیادان می‌گوید: «امسال به هر شرکت پره صیادی ۲۴۰۰ لیتر بنزین یارانه‌ای داده می‌شود. بسته حمایتی برای خرید ادوات صیادی نیز به شرکت‌های پره داده می‌شود تا صیادان با تجهیزات کارآمد مشغول صیادی باشند.»

گیلان: توجه جدی تر به اقتصاد دریا محور

صیادان گیلانی به صورت رسمی از ۲۵ مهر فصل صید خود را آغاز می‌کنند. مدیر اداره شیلات گیلان به همشهری می‌گوید: «۳۳ شرکت‌ پره صیادی از ۴۶ شرکت پره صیادی فعال در گیلان در بازسازی ذخایر سهیم بودند که برای آنان فرصت تشویقی ۲ تا ۵ روزه در نظر گرفتیم که زودتر کار صید خود را آغاز کنند.» با همکاری صیادان گیلانی در ۵ماهه نخست ۱۴۰۳ حدود ۳۸ میلیون بچه ماهی استخوانی در سفید رود و تا قبل از شروع فصل صید ۳۵ میلیون بچه‌ماهی دیگر هم رهاسازی شد. همچنین از ابتدای سال۱۴۰۳ بیش از ۴میلیون کپورماهیان دریایی در این منطقه رهاسازی شد. کوروش خلیلی ادامه می‌دهد: «با بازسازی ذخایر دریا در دو سال اخیر حدود ۱۷ درصد در صید رشد داشته‌ایم. البته میزان صید به شرایط آب و هوایی و به تعداد روزهای خوب دریا بستگی دارد. تلاش ما این است که سبد صیادان پر و پیمان باشد و رمز استمرار شغل صیادی همین بازسازی ذخایر دریایی است. از آنجا که با اختصاص اعتبارات وزن بچه ماهی‌های رها شده بالاست، میزان صید هم بیشتر می‌شود.» خلیلی تاکید می‌کند صیادی یکی از ارکان اقتصاد دریامحور است که می‌تواند فرصتی برای گردشگران باشد و ادامه می‌دهد: «در دنیا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد اقتصاد دریا محور به جوامع صیادی مربوط می‌شود. همسویی گردشگری و صیادی می‌تواند فرصت‌های شغلی تازه‌ای هم ایجاد کند که حتما به نفع جامعه صیادی ماست و نگاه جدی‌تری را می‌طلبد.»

صید پره چیست؟

صید پره (پره‌گیری) یکی از روش‌های سنتی و مهم صید ماهی در سواحل دریای خزر است. در این روش، صیادان با استفاده از توری‌های بزرگ که به شکل U قرار می‌گیرند، در مناطق کم عمق و نزدیک به ساحل به صید ماهیان استخوانی می‌پردازند. در این روش از توری‌هایی به نام پره استفاده می‌شود که معمولا بزرگ و مقاوم هستند و می‌توانند انواع مختلفی از ماهی‌ها را در بر بگیرند. صید پره معمولا در مناطق شنی و کم عمق انجام می‌شود، جایی که ماهی‌ها برای تخم‌گذاری یا جستجوی غذا به آنجا می‌آیند. این روش نه تنها به تامین منابع غذایی کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در اقتصاد محلی دارد و بسیاری از خانواده‌ها از طریق آن معیشت خود را تامین می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
تقویم اختصاصی صیادان + جزئیات