از زمان پایتخت شدن تهران و شکل‌گیری آن، ضرورت ایجاد یک شهر مطابق با نیازهای جامعه شهری زمامداران وقت را برآن داشت تا از ظرفیت‌های موجود اقوام در امور مختلف به سود تهران و امورش استفاده کنند.

همشهری آنلاین- صفورا صادقی: در این عرصه، حضور در پایتخت موضوع گزارش ماست در حالی که از تاریخ دقیق ورود آنها به تهران اطلاع روشنی در دست نیست ولی آنچه اهمیت دارد گستردگی حوزه فعالیت این قوم بر توزیع مطبوعات شهر ماست است. از شواهد بر می‌آید این حرفه با مهاجرت و ورود آنها از روستایی به نام «نقدی علیا» در ۲۵ کیلومتری مشکین شهر به تهران و فروش روزنامه سر چهارراه‌ها شکل گرفته است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

اردشیرآل‌عوض، تهران‌پژوه، می‌گوید: «مشکین شهری‌ها در بدو ورود در محله ده ونک جای گرفتند و در شبکه توزیع مطبوعات نقش مهمی داشتند. بعدها در محله کاشانک نیز این قوم مشغول دکه‌داری و توزیع جرایدی شدند که در پایتخت منتشر می‌شد.»

در دهه‌های گذشته که اینترنت و فضای مجازی نقشی در جابه‌جایی اخبار نداشت، روزنامه‌ها و مجلات وظیفه انتقال اطلاعات را برعهده داشتند. در تهران دکه‌های مطبوعاتی به شکل کنونی‌اش بعد از جنگ تحمیلی شکل گرفتند. در دهه هشتاد که تعداد زیادی مجله و ماهنامه و روزنامه با تیراژ بالا چاپ می‌شد دکه‌های مطبوعات هم رونق مضاعف گرفت. هم اکنون حدود ۷۰-۸۰ درصد دکه‌های مطبوعاتی و شبکه توزیع مطبوعات برعهده این مهاجران است. دکه‌هایی که ابتدا با فروش مجلات و روزنامه‌ها پا گرفت و کم‌کم انواع تنقلات و نوشیدنی و نوشت‌افزار هم به آن اضافه شد. در حال حاضر که نقش مطبوعات کاغذی کمرنگ‌تر شده است همچنان این دکه‌ها به قوت خود باقی هستند.