آکنه یا جوش مشکل پوستی رایجی است که اغلب در سن بلوغ شروع می‌شود و ممکن است در سنین بالاتر قطع شود یا به دلایلی ادامه پیدا کند. جوش‌ها می‌توانند تقریباً در هر جایی از صورت ظاهر شوند؛ اما آیا جوش زدن در یک نقطه خاص از صورت علت خاصی دارد

مطمئناً آکنه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که به بررسی توسط پزشک متخصص پوست و مو نیاز خواهد داشت. با این حال، ما در این مقاله از «همشهری آنلاین» به علت جوش در نقاط مختلف صورت می‌پردازیم تا به شما دیدگاهی واضح‌تری از علل زمینه‌ای این مشکل پوستی ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: راز مهم برای جوش نزدن پوست صورت‌تان | با رعایت این نکات ساده پوستی شفاف و صاف داشته باشید

جوش در نقاطی از صورت ایجاد می‌شود؟

جوش صورت معمولاً در نواحی مختلف از جمله شقیقه، پیشانی، بینی، گونه‌ها و فک و چانه ظاهر می‌شود. محل آکنه می‌تواند سرنخی از آنچه در داخل بدن شما اتفاق می‌افتد ارائه دهد. به عنوان مثال، جوش‌های چانه ممکن است نشان دهنده نوسانات هورمونی به ویژه در دوران پریودی بانوان باشند. گاهی اوقات، افراد در اکثر نواحی صورت خود جوش می‌زنند که این مورد تشخیص دقیق علت جوش در نقاط مختلف صورت را دشوار می‌کند. با این حال، بررسی علت جوش برای ارائه یک برنامه درمانی اثربخش ضروری است.

بررسی علت جوش در نقاط مختلف صورت

ابتدا بهتر است به یاد داشته باشید که پوست همه افراد منحصر به فرد است و آنچه روی یک فرد تاثیر می‌گذارد، شاید روی فرد دیگر موثر نباشد. علت جوش در نقاط مختلف صورت می‌تواند ناشی از فعالیت کم یا زیاد هورمون‌ها، بهداشت شخصی، ژنتیک، آلرژی یا استفاده از محصولات زیبایی یا پوستی خاص باشد. با این حال، ما در ادامه علل اصلی جوش در نواحی مختلف صورت را بررسی می‌کنیم.

خط مو و شقیقه

آکنه ممکن است در امتداد خط رویش مو، نزدیک گوش‌ها یا در ناحیه شقیقه (کنار ابرو) ایجاد کند. علت اصلی این نوع جوش اغلب به مسائل هورمونی وابسته است. همچنین پزشکان عوامل بیرونی را مقصر ایجاد جوش در خط مو و شقیقه می‌دانند. عوامل بیرونی شامل محصولات حاوی روغن‌ها و مواد شیمیایی هستند که می‌توانند منافذ پوست را مسدود یا تحریک کنند. از طرفی، استفاده از کلاه لبه‌دار یا هدبند ورزشی ممکن است باکتری‌های عامل را به لبه‌های صورت منتقل کند و باعث جوش شود.

سعی کنید روتین آرایش و مراقبت از پوست خود را برای چند هفته تغییر دهید و از محصولات غیر کومدوژنیک و گیاهی استفاده کنید. محصولات آرایشی و پوستی خود را به متخصص پوست و مو نشان دهید تا او مواد تشکیل دهنده این محصولات را بررسی کند و بهترین توصیه را به شما ارائه دهد. همچنین از پوشیدن کلاه لبه دار یا هدبند ورزشی برای مدتی دوری کنید.

پیشانی

آکنه روی ابرو و پیشانی اغلب نشان دهنده مشکلات گوارشی یا سطح بالای استرس است. الگوهای خواب نامنظم نیز می‌تواند منجر به افزایش آکنه در این نواحی شود. پیشانی به دلیل غلظت غدد چربی مستعد بروز آکنه هستند. هنگامی که بدن تحت استرس است، هورمون‌های استرس (که تولید روغن را تحریک می‌کنند)، افزایش می‌یابد. این روغن اضافی با سلول‌های مرده پوست مخلوط می‌شود و منافذ را می‌بندد و در نتیجه آکنه ایجاد می‌کند.

مشکلات گوارشی مانند عدم تحمل لاکتوز می‌توانند باعث التهاب شوند و آکنه روی پیشانی را تحت تاثیر قرار دهند. کمبود خواب نیز علت جوش در نقاط مختلف صورت به ویژه پیشانی است، زیرا در طول شب پوست خود را بازسازی می‌کند. خواب ناکافی منجر به افزایش کورتیزول (هورمون استرس) و به خطر افتادن ترمیم سلول‌های پوستی می‌شود. استفاده از پاک کننده ملایم حاوی اسید سالیسیلیک، خوردن غذاهای سالم و داشتن حداقل 7 ساعت خواب کافی به مدیریت جوش در ناحیه پیشانی کمک می‌کند.

بینی

جوش اطراف بینی اغلب با مصرف زیاد قند یا لبنیات، استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی و آلرژی یا عفونت‌های تنفسی مرتبط هستند. چین‌های اطراف بینی کثیفی و باکتری‌ها را به دام می‌اندازد و منجر به مسدود شدن منافذ می‌شود. این ناحیه مستعد ابتلا به آکنه است، زیرا غلظت بالایی از غدد چربی دارد. مصرف زیاد قند و لبنیات می‌تواند بر تعادل هورمونی تاثیر منفی بگذارد و باعث افزایش جوش در این ناحیه شود.

سایر شرایط پزشکی موثر بر جوش بینی مانند آلرژی (رینیت آلرژیک) یا التهاب سینوس‌ها (سینوزیت)، باعث التهاب در ناحیه بینی نزدیک می‌شوند. احتقان و مخاط، غدد چربی را بیش از حد تحریک می‌کنند و باعث گسترش باکتری‌های مولد آکنه شود. مدیریت شرایط آلرژی، اجتناب از محرک‌ها و پاکسازی پوست صورت به کاهش جوش در این نواحی کمک می‌کند. از طرفی، مصرف لبنیات، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند را کم کنید.

گونه‌ها

جوش روی گونه‌ها اغلب در اثر عوامل خارجی مانند صفحه نمایش کثیف تلفن همراه (در زمان قرار دادن موبایل کنار گوش)، روبالشی، کلاه و محصولات پوستی ایجاد می‌شوند. آلرژی‌ها و مشکلات تنفسی نیز علت جوش در نقاط مختلف صورت به ویژه گونه‌ها هستند. درحقیقت، پوست ظریف گونه‌ها در برابر تحریکات ناشی از منابع خارجی آسیب پذیر است. چربی، کثیفی و باکتری روی وسایل باعث بسته شدن منافذ و ایجاد جوش می‌شوند.

از بین بردن آکنه از گونه‌ها، شستن هفتگی روبالشی‌ها و پاک کردن مرتب صفحه نمایش گوشی‌ها توصیه می‌شود. از محصولات پوستی بدون روغن استفاده کنید. پوست خود را در صبح و شب با شوینده ملایم تمیز کرده و از درمان‌های آکنه حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. با رعایت دقیق بهداشت و مراقبت از پوست، آکنه گونه را می‌توانید به حداقل برسانید.

فک و چانه

جوش‌های روی چانه و فک معمولاً از تغییرات هورمونی، قرص‌های ضدبارداری، استرس و تمیز نکردن پوست صورت ناشی می‌شوند. همچنین توجه داشته باشید که این ناحیه از صورت مملو از غدد چربی است. هنگامی که هورمون‌ها در دوران بلوغ، قاعدگی یا یائسگی نوسان می‌کنند، تغییرات در سطح هورمون‌ها می‌تواند منجر به جوش‌های بیشتر در امتداد فک و چانه شود.

سطح بالای استرس باعث می‌شود بدن کورتیزول و آندروژن بیشتری تولید کند (هورمون‌هایی که از رشد و تولید مثل حمایت می‌کنند). این هورمون‌ها با افزایش تولید چربی، منافذ پوست را مسدود می‌کنند. از طرفی، کمبود خواب کافی مشکلات آکنه را تشدید می‌کند. از درمان‌های دارویی حاوی بنزوئیل پراکسید یا رتینوئیدها برای هدف قرار دادن جوش‌های فک استفاده کنید. فعالیت‌های آرامش بخش مانند یوگا و مدیتیشن را برای مدیریت استرس در نظر بگیرید. برای آکنه هورمونی شدید توصیه می‌کنیم به نزد پزشک متخصص پوست و مو بروید.

بیشتر بخوانید: جوش‌های صورت را با این روش‌های طبیعی از بین ببرید

روش‌های درمان جوش صورت

علت جوش در نقاط مختلف صورت را بررسی کنیم و برخی درمان‌ها را توضیح دادیم. اکنون به صورت مفصل‌تر به درمان جوش صورت می‌پردازیم. در ابتدا باید بدانید که رعایت بهداشت فردی، داشتن یک رژیم غذایی، کنترل استرس و خواب کافی به عنوان پیش نیازهای درمان جوش شناخته می‌شوند؛ اما اگر سبک زندگی سالمی در پیش گرفته‌اید، ولی هنوز جوش می‌زنید، مشکل زمینه‌ای دارید. این مشکل می‌تواند ناشی از هورمون‌ها، کبد چرب، سیستم ایمنی ضعیف و غیره باشد. در چنین شرایطی معمولاً پزشک به درمان پزشکی روی می‌آورد. مصرف داروی خوراکی یا موضعی برای آکنه متوسط تا شدید تجویز می‌شود. داروهای خوراکی عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها: به جلوگیری از رشد باکتری‌هایی که باعث آکنه کیستیک متوسط تا شدید می‌شوند، کمک می‌کنند. معروف‌ترین آنتی بیوتیک، رتینوئید است.
  • کورتیکواستروئیدها: این استروئیدها در کاهش التهاب موثر هستند.
  • هورمون درمانی: قرص‌های ضد بارداری ممکن است با محدود کردن اثرات آندروژن‌ها، آکنه‌های هورمونی را کاهش دهند.
  • ایزوترتینوئین: این دارو مشتق شده از ویتامین A است که منافذ پوست را باز می‌کند تا آنتی بیوتیک‌ها بتوانند وارد شده تا پوست را شر باکتری‌ها راحت کنند.

توجه: برخی از قرص‌های ضد بارداری و کورتیکواستروئیدها ممکن است آکنه را بدتر کنند.

جلوگیری از بروز جوش صورت

پیشگیری از جوش صورت می‌تواند بهترین درمان برای کنترل این مشکل پوستی باشد. برای این موضوع موارد زیر توصیه می‌شوند.

  • برای جلوگیری از انتقال باکتری صورت خود را بی‌جهت دست نزنید.
  • همیشه بعد از رفتن به دستشویی یا انجام هر کاری دست‌های خود را بشویید.
  • به طور مرتب صفحه گوشی خود را با دستمال‌های ضد باکتری تمیز کنید.
  • کمتر آرایش کنید و از خرید محصولات شیمیایی خشن اجتناب کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید و یک رژیم غذایی سالم و مغذی را در پیش بگیرید.
  • ملحفه‌های تخت خود را هر دو هفته یکبار عوض کنید.
  • یک روتین مراقبت از پوست ایجاد کنید و روزانه پوست خود را تمیز نگه دارید.
  • سعی کنید خواب با کیفیتی داشته باشید (حداقل هفت تا هشت ساعت در شب).
  • اگر زندگی پر استرسی دارید، روزی پنج دقیقه مدیتیشن یا یوگا کار کنید.
  • به نزد پزشک بروید تا به شما کرم، لوسیون و دارو (قرص یا محلول) تجویز کند.

کلام آخر

بررسی علت جوش در نقاط مختلف صورت می‌تواند نقطه شروع خوبی برای درمان باشد. هر ناحیه از صورت به یک یا چند دلیل خاص جوش می‌زند. جوش چانه و شقیقه ناشی از نوسانات هورمونی است، اما نواحی دیگر مانند پیشانی، اطراف بینی و گونه‌ها اغلب به دلیل بهداشت پوستی نامناسب، نداشتن خواب کافی و مصرف نکردن مواد سالم و مغذی رخ می‌دهند. به طور کلی، دست نزدن به صورت و تمیز کردن منظم صورت به پیشگیری و درمان آکنه کمک می‌کند.

استفاده از پاک کننده‌های حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک به از بین بردن باکتری‌ها و چربی‌هایی روی پوست نیز موثر هستند. اگر آکنه شما پس از چند هفته از بین نرفت یا ماه‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است به سراغ پزشک متخصص بروید.