لفاظی‌ها در تل‌آویو علیه ایران در شرایطی طی روزهای اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته است که مقام‌های این رژیم علاوه بر متحمل شدن ضربات سنگین ازسوی ایران در جریان عملیات «وعده صادق ۲»، در پیشبرد رویکردهای مدنظرشان در عرصه عملیات روانی نیز شکست خورده‌اند.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: بررسی روند تحولات پس از انجام عملیات موشکی ایران علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی، نشان می‌دهد صهیونیست‌ها به‌منظور تحت‌تأثیر قرار دادن شکست سنگین در عرصه نظامی در مواجهه با ایران، برنامه‌ای چندوجهی را در حوزه عملیات روانی، با تمرکز ویژه بر افکارعمومی داخل ایران در دستورکار قرار داده‌اند.

این برنامه از شایعه‌سازی و انتشار انواع دروغ‌ها گرفته تا ایجاد فضای وحشت درباره واکنش احتمالی تل‌آویو به عملیات «وعده صادق ۲» را دربرمی‌گرفت؛ برنامه‌ای که محافل و رسانه‌های ضدانقلاب نیز به ایفای نقشی محوری در آن پرداختند.

با وجود این اما، بررسی فضای افکارعمومی داخل کشور و البته شبکه‌های ‌اجتماعی نشان می‌دهد این دست فضاسازی‌ها نه‌تنها نتوانسته بر اذهان‌عمومی مردم تأثیر دلخواه صهیونیست‌ها را برجا بگذارد، بلکه نتیجه معکوس داشته و به افزایش سطح همدلی و همگرایی داخلی به‌منظور مواجهه راهبردی و بازدارنده با شرارت‌های رژیم‌صهیونیستی منجر شده‌است. در ادامه به بررسی برخی نمودهای شکست صهیونیست‌ها در عرصه عملیات روانی می‌پردازیم.

۱

حمله قریب‌الوقوع به ایران

یکی از نخستین شگردهای عملیات روانی که صهیونیست‌ها از لحظات ابتدایی اجرای عملیات «وعده صادق ۲» به‌کار گرفتند، افزایش سطح تهدید و القای این فضای ذهنی بود که تل‌آویو در ساعت‌های آینده برای گرفتن «انتقام بزرگ» از ایران اقدام خواهد کرد.

اگرچه این حربه راهبرد ایجاد فضای ترس و وحشت در افکارعمومی را دنبال می‌کرد، اما نتیجه‌ای دربرنداشت و برگزاری «نمازجمعه نصر» به امامت رهبرمعظم‌انقلاب شاهدی بر این مدعاست.

۲

«وعده صادق ۲» شکست خورد؟

صهیونیست‌ها پس از ناکامی در رهگیری موشک‌های بالستیک ایرانی در جریان عملیات «وعده صادق ۲» تلاش کردند بار دیگر الگوی «انکار و سانسور» را در پیش گرفته و اینگونه تصویرسازی کنند که حمله ایران به هدفش نرسیده است و موشک‌ها رهگیری شده و خسارتی به‌دنبال نداشته‌اند. در ادامه اما، حجم خسارت‌ها به اهداف نظامی رژیم‌صهیونیستی آنقدر آشکار بود که تحلیلگران غربی را نیز به اعتراف واداشت؛ تاجایی که کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی اذعان کردند که ۳۲ موشک ایران تنها در پایگاه هوایی نواتیم به هدف خورده است.

۳

حمله به نمازجمعه تهران

ضربه سنگین ایران به حیثیت نظامی تل‌آویو، تصمیم‌سازان رژیم‌صهیونیستی را بر آن داشت تا با ابزارهای عملیات روانی، شکست‌شان در میدان تقابل نظامی با ایران را بپوشانند.

در چنین شرایطی نخستین گام، فضاسازی و خبرسازی‌ درباره احتمال حمله رژیم‌صهیونیستی به نمازجمعه تهران به امامت رهبرمعظم‌انقلاب بود تا از یک‌سو مانع حضور پرشور مردم در این آیین شوند و ازسوی دیگر به القای فضای رعب و وحشت در کشور بپردازند. با وجود این، اما حماسه روز ۱۳ مهر شکست دیگری را برای صهیونیست‌ها در عرصه عملیات روانی رقم زد.

۴

سردار قاآنی به شهادت رسید؟

موج دیگری از عملیات روانی صهیونیست‌ها و رسانه‌های فارسی‌زبان حامی‌شان، معطوف به طرح این ادعا بود که سردار قاآنی، فرمانده سپاه ‌قدس ایران در موشک‌باران اخیر جنوب لبنان ازسوی رژیم‌صهیونیستی ترور شده‌است. دراین میان رسانه‌های ضدانقلاب پا را از این‌هم فراتر گذاشته و ادعای مضحک «بازداشت فرمانده سپاه قدس به اتهام جاسوسی» را مطرح کردند.

در ادامه، این فاز فضاسازی‌ها نیز نتیجه‌ای نداشت و ایرج مسجدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه‌قدس تأکید کرد که سردار قاآنی مشغول فعالیت‌های خود است. پس از آن بود که ارتش رژیم‌صهیونیستی اذعان کرد که فرمانده نیروی قدس سپاه زنده است.

۵

حزب‌الله درهم شکسته است؟

در شرایطی که به‌دنبال انجام عملیات «وعده صادق ۲» مقام‌ها و رسانه‌های محور عبری – غربی بر حجم لفاظی‌هایشان علیه ایران افزوده بودند، شگرد القای تصویر درهم‌شکسته شده از حزب‌الله لبنان، وجه دیگری از عملیات روانی چند لایه تل‌آویو بود.

آنها کوشیدند این‌ پیام را برای مردم ایران بفرستند که پس از لبنان، نوبت ایران است؛ این در حالی است که طی روزهای اخیر ضربات سنگین رزمندگان حزب‌الله به نظامیان صهیونیست، نشان داد تل‌آویو با وجود حجم گسترده ترورها و موشک‌باران، نتوانسته آسیب مؤثری به ساختار رزم حزب‌الله وارد آورد؛ موضوعی که پیش ‌از هر چیز نشان‌دهنده توخالی بودن تهدیدهای نظامی علیه تهران بود.

۶

حمله به تأسیسات هسته‌ای و نفتی

رسانه‌ها و مقام‌های صهیونیست پس از عملیات موشکی ایران، «تاسیسات هسته‌ای» و «زیرساخت‌های نفتی» را به‌عنوان ۲ هدف اصلی حمله انتقامی تل‌آویو مطرح کردند و کوشیدند بازی روانی تازه‌ای را علیه ایران کلید بزنند.

با این وجود، نه‌تنها این شگرد مؤثر نیفتاد و رسانه‌های غربی از تدابیر بازدارنده ایران در این زمینه خبر دادند، بلکه کارشناسان غربی و حتی خود صهیونیست‌ها نیز اذعان کردند در شرایط کنونی تل‌آویو به‌تنهایی قادر به پیاده‌سازی تهدید خود نیست؛ تا جایی که طی روزهای اخیر ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم‌صهیونیستی نیز به ناتوانی این رژیم برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اذعان کرد.

۷

مشروعیت‌بخشی حمله به ایران

فعالان و رسانه‌های ضدانقلاب طی روزهای اخیر تمام‌قد در نقش بازوی فارسی‌زبان رژیم‌صهیونیستی ظاهر شده‌اند؛ تا جایی که کوشیدند به حمله نظامی علیه ایران مشروعیت دهند.

براین اساس هم بود که رضا پهلوی با انتشار پیامی به دشمنان ایران اطمینان‌خاطر داد با تغییر رژیم در ایران خلأ قدرت به‌وجود نخواهد آمد. این راهبرد اما نه‌تنها نتیجه‌ای به‌دنبال نداشت، بلکه از یک‌سو به سوژه طنز کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و ازسوی دیگر سندی شد بر وطن‌فروشی عناصر ضدانقلاب.

۸

آزمایش اتمی ایران؟

عملیات روانی صهیونیست‌ها تنها به گزاره «حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران» معطوف نبود و به‌دنبال زلزله اخیر در استان سمنان، رسانه‌های عبری – غربی با طرح این ادعا که «نخستین آزمایش اتمی ایران» دلیل این زلزله بوده، کوشیدند فضای سیاسی – رسانه‌ای تازه‌ای پیش‌روی ایران بگشایند.

طرح این ادعا اما در نهایت آورده‌ای برای تل‌آویو نداشت و بررسی سیگنال‌های ۲۵ایستگاه کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی مهر تأییدی بر وقوع زلزله در استان سمنان شد.

۹

زیان سنگین اقتصادی برای ایران؟

یکی از گزاره‌های پرتکرار در جنگ ‌روانی صهیونیست‌ها، انتشار گسترده اهداف اقتصادی برای حمله انتقامی رژیم‌صهیونیستی بوده‌است؛ موضوعی که پیش از هرچیز ایجاد فضای ترس از آینده را در میان افکارعمومی ایرانیان دنبال می‌کرد.

با وجود این، اما انتشار بانک اهداف راهبردی رژیم صهیونیستی، شامل زیرساخت‌های حیاتی این رژیم، آن ‌هم با درنظر گرفتن وضعیت ژئوپلیتیک و سطح پراکندگی در دوطرف، نشان داد تل‌آویو نمی‌تواند ضربه‌پذیری خود را در این عرصه پنهان کند؛ موضوعی که طی روزهای اخیر مورد تأکید رسانه‌های غربی نیز قرار گرفته است.

منبع: روزنامه همشهری