از زمان ترور شهید هنیه در تهران تاکنون، شاهد گمانه‌زنی‌ها و ادعاهای بسیاری ازسوی رسانه‌ها و مقام‌های سیاسی محور عبری – غربی درباره چگونگی و کیفیت پاسخ ایران به شرارت اخیر تل‌آویو بوده‌ایم؛ رویکردی که آخرین آن، «انصراف ایران از انتقام درصورت حصول آتش‌بس در غزه» بوده‌است.

ایران و اسرائیل

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که طی ۱۵ روز اخیر شاهد رایزنی‌های گسترده‌ای ازسوی میانجی‌های اروپایی و منطقه‌ای به‌منظور منصرف کردن ایران از «خونخواهی شهید هنیه» بوده‌ایم، برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی طی روزهای اخیر کوشیده‌اند با فضاسازی پیرامون مذاکرات آتش‌بس در غزه، موضوع پاسخ ایران به ترور شهید هنیه را به این موضوع پیوند بزنند و این‌گونه القا کنند که تهران در صورت به‌دست آمدن توافق آتش بس در غزه، به رژیم‌صهیونیستی حمله مستقیم نظامی نخواهد کرد.

در حالی که اخیرا دفتر نمایندگی جمهوری‌اسلامی در مقر سازمان‌ملل در نیویورک ضمن اعلام حمایت ایران توافق آتش‌بس مورد قبول حماس به صراحت تاکید کرد پاسخ تهران به شرارت‌های تل‌آویو «مطلقا» ربطی به آتش بس غزه ندارد، اما خبرسازی‌های غربی دراین باره همچنان ادامه دارد.

در ادامه چنین رویکردی هم بود که طی روزهای اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد انتظار دارد در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، ایران از حمله به اسرائیل خودداری کند. ازسوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز روز چهارشنبه در گزارشی ادعا کرد «تنها توافق آتش‌بس در غزه می‌تواند ایران را از انتقام‌جویی مستقیم علیه اسرائیل برای ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس باز دارد».

طرح موضوع‌های انحرافی

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین دراین باره اظهارکرد: بحث آتش‌بس از آغاز جنگ در غزه تاکنون، طی حدود ۱۰ ماه گذشته همواره مطرح شده‌ و در مقاطعی، توافق‌هایی نیز به‌دست آمده، اما رژیم‌صهیونیستی اراده‌ای برای اجرایی‌سازیی توافق آتش‌بس ندارد.

سعدالله زارعی با بیان اینکه در شرایط کنونی و با وجود اینکه آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند اسرائیلی‌ها مهم‌ترین مانع عدم تحقق آتش‌بس در غزه هستند باز هم موضوع مذاکرات آتش‌بس را پیش می‌کشند، افزود: در چنین وضعیتی به دنبال ترور شهید هنیه در تهران، شاهد بودیم این بار موضوع «بیانیه آمریکا، قطر و مصر» با محوریت ضرورت آتش‌بس در غزه مطرح شد؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد پیش‌ از هر چیز با هدف جلوگیری از اقدام نظامی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی در واکنش به ترور شهید هنیه مطرح شده‌است.

وی تصریح کرد: بنابراین آنچه مشخص است، اینکه اساسا طرح مساله آتش‌بس در شرایط کنونی برای دستیابی به آتش‌بس نیست، بلکه به‌منظور مانع شدن از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی پیش کشیده شده‌است.

زارعی با بیان اینکه طرف غربی اگر راست می‌گوید شرایط اجرایی‌سازی توافق‌ آتش‌بس به‌دست آمده در گذشته را فراهم و به مصوبه شورای‌امنیت دراین زمینه عمل کند، گفت: آنها تنها کلمه آتش‌بس را بیان می‌کنند و التزامی به تحقق واقعی آن ندارند.

پشت پرده یک فضاسازی غربی

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره پیوند زدن موضوع پاسخ ایران به ترور شهید هنیه به موضوع مذاکرات آتش‌بس نیز اظهارکرد: کاملا پیداشت چنین رویکردی با هدف باز داشتن ایران از حمله به رژیم‌صهیونیستی در دستورکار دولت‌ها و رسانه‌های غربی قرار گرفته‌است.

زارعی با انتقاد از برخی تحلیل‌های داخلی در این زمینه عنوان کرد: متاسفانه برخی در داخل نیز با تحلیل‌های غلط، هر چیزی که بوی سازش دهد را مطرح می‌کنند؛ رویکردی که در تناقض آشکار با واقعیت‌های موجود است.

ایران از انتقام منصرف می شود؟ | تهران به جای حمله نظامی، ضربه امنیتی خواهد زد؟

پاسخ ایران «ضربه امنیتی» خواهد بود؟

این کارشناس ارشد مسائل منطقه درباره برخی گمانه‌زنی‌های غربی مبنی بر اینکه واکنش ایران به ترور شهید هنیه «امنیتی» خواهد بود نه «نظامی»، اظهارکرد: کاملا واضح است که طرح چنین گمانه‌هایی بیان راهبردهای مطلوب آنان است. آنها تحت عنوان اینکه «ایران چه خواهد کرد» می‌کوشند فضا را به‌سمت دلخواه خود هدایت کنند.

زارعی با تاکید بر اینکه نباید وارد بازی طرف مقابل شویم، تاکید کرد: معتقدم برای دادن پاسخ مناسب به شرارت‌های رژیم‌صهیونیستی، باید نقطه برتر خود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در گمانه‌زنی‌های طرف مقابل این‌گونه القا می‌شود که تل‌آویو ضربه امنیتی زد و ایران هم باید ضربه امنیتی بزند. این اما وضعیت مطلوب صهیونیست‌ها برای فرار از تبعات شرارت‌هایشان است.

زارعی تصریح کرد: آنها میهمان عالی‌رتبه ما را در تهران ترور کردند و باید پاسخ متناسب و بازدارنده دریافت کنند. اگر قرار باشد پاسخ امنیتی بدهیم، لزوما باید یکی از شخصیت‌های آنان را مورد هدف قرار دهیم، اما نکته اینجاست که چه کسی را تراز شهید هنیه در طرف مقابل می‌توان یافت؟

یک پرده از عملیات روانی علیه ایران

این کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه باید به صهیونیست‌ها پاسخ دردناکی بدهیم، گفت: ضربه امنیتی دردناک نیست، به همین دلیل هم مطلوب آنان است و چنین گزاره‌هایی را در افکارعمومی مطرح می‌کنند. در واقع طرف‌های مقابل دوست دارند ما پاسخ امنیتی بدهیم تا اینکه بخواهیم از نقطه برتری خود استفاده کنیم.

زارعی با اشاره به رویکردهای طرف‌های مقابل در حوزه جنگ روانی در روزهای اخیر عنوان کرد: آنها طی روزهای اخیر با به‌کارگیری ابزارهای عملیات روانی، کوشیده‌اند این‌گونه مطرح کنند که پاسخ ایران به ترور شهید هنیه منجر به افزایش تنش‌ها و جنگ در منطقه خواهد شد؛ همان‌گونه که پس از حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و ترور جمعی از مستشاران نظامی ایران چنین موضوع‌هایی را مطرح می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه عامل اصلی افزایش تنش‌ها در منطقه امروز برای همگان مشخص است، تصریح ‌کرد: غربی‌ها امروز در حالی درباره افزایش تنش‌ها در منطقه به ایران هشدار می‌دهند که یکی از اصلی‌ترین کشورهایی که همواره در مسیر کاهش تنش‌های منطقه‌ای حرکت کرده، جمهوری‌اسلامی است.

زارعی با اشاره به پشت‌پرده طرح چنین موضوع‌هایی ازسوی محور عبری – غربی اضافه‌کرد: این دست گمانه‌زنی‌هایی که مطرح شد، بیش از هر چیز بحث‌های انحرافی است تا ما را از هدف‌گذاری‌هایی که باید داشته باشیم، دور کنند.

کد خبر 874504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
    1 1
    کاملا درسته، باید پاسخ سنگین و کمر شکن به رژیم خبیث صهیونیستی بدیم. اقدام امنیتی بازدارندگی ایجاد نمیکنه. ولی اقدام نظامی سنگین چیزی که کمر اسرائیل رو میشکنه و خود به خود به آتش بس در غزه هم منتهی میشه.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
      0 0
      میخواستید پاسخ کمر شکن بدید تاحالا داده بودید برو دنبال یه لقمه نون خربزه آبه
  • مهدی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
    0 0
    کلاهمون بزاریم بالاتر
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
    0 0
    میخواین بزنین ،بزنین
  • احمد IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
    1 0
    نتانیاهو را بکشید هزینه اش کمتر است.
  • جواد IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
    0 0
    حمله نظامی ایران گزینه خوبی نیست، یعنی باید از گزینه کم دردسر و مثمر ثمر تر استفاده کرد، به قول قدیمی ها باید با پنبه سر اسراییل را برید