همزمان با هفته کودک، از سردیس توران میرهادی، مادر ادبیات کودک و نوجوان و علی‌اکبر صادقی، تصویرگر کتاب کودک در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

همشهری آنلاین: شهرداری تهران امسال هم مثل سال‌های پیش برنامه‌های متنوعی را به مناسبت ۸ اکتبر، روز جهانی کودک، تدارک دید تا کودکان و نوجوانان تهرانی بدون صرف هزینه بتوانند روزی شاد را در کنار دوستانشان سپری کنند. اما در کنار ویژه‌برنامه‌های تفریحی و شاد، اقدامات ماندگارتری هم به این مناسبت انجام شده که نصب آثار حجمی و المان‌های مرتبط با حوزه کودکان در نقاط مختلف شهر از جمله آنهاست.
در همین راستا امروز چهارشنبه ۱۸ مهرماه، سردیس دو تن از چهره‌های ماندگار و تاثیرگذار حوزه کودکان و نوجوانان، «توران میرهادی» و «علی‌اکبر صادقی» به همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد. در این برنامه که با حضور محمد نیکدل معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی، مهدی قربانی معاونت هماهنگی و امور مناطق سازمان زیباسازی، محسن ناصریان هنرمند مجسمه‌ساز سردیس علی‌اکبر صادقی‌، سارا تقوی هنرمند مجسمه‌ساز سردیس توران میرهادی و جمعی از مدیران‌شهری، برگزار شد، سردیس علی‌اکبر صادقی در ضلع شمالی و سردیس توران میرهادی در ضلع جنوبی در ورودی اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان قرار دارد.

مشخصات سردیس علی‌اکبر صادقی:
ارتفاع: ۱۱۰ سانتی‌متر
جنس: فایبرگلاس
سازنده: محسن ناصریان

مشخصات سردیس توران میرهادی:
جنس: بتن گلاسه
ارتفاع: ۸۰ سانتی‌متر
سازنده: سارا تقوی

تجربه خوشایند همکاری با شهرداری

سارا تقوی سازنده سردیس توران میرهادی، با اشاره به این‌که پیشتر نیز پرتره استاد محمد اسلامی ندوشن را به سفارش شهرداری ساخته است، تجربه همکاری با شهرداری تهران را خوشایند توصیف می‌کند و می‌گوید: ماندگار کردن شخصیت‌های تاثیرگذاری که فعالیت فرهنگی انجام داده‌اند کار بسیار خوبی است که معمولا توسط مردم عادی انجام نمی‌شود و باید نهاد و ارگانی در این زمینه پیشقدم شود که شهرداری تهران نشان داده در این حوزه دغدغه‌مند است.

جایگاه ویژه شهرداری در حوزه فرهنگسازی

محسن ناصریان سازنده تندیس علی‌اکبر صادقی، که پیشتر نیز آثار حجمی شناخته شده‌ای را در همکاری با شهرداری تهران کار کرده، این نهاد را بزرگ‌ترین سفارش دهنده، ناظر و تولید کننده کارهای هنری شهری و دارای جایگاه ویژه‌ در حوزه فرهنگسازی می‌داند. او با اشاره به فعالیت‌های قبلی خود در حوزه آثار شهری می‌گوید: قبلا تندیس شهید عباس دوران و شاعر برجسته کشور قیصر امین‌پور را به سفارش سازمان زیباسازی کار کرده‌ام که در شهر نصب شده است.

علی اکبر صادقی کیست؟

علی‌اکبر صادقی متولد ۱۳۱۶ در تهران دانش‌آموخته هنرهای زیبا و از پیشگامان هنر نوگرای ایران است. او که از نقاشان صاحب‌نام سبک سوررئالیسم کشور شناخته می شود، جزو اولین هنرمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از بنیانگذاران فیلم‌های انیمیشن این موسسه بوده است. همچنین از هنرمندان مطرح این کشور در زمینه تصویرگری کتاب کودک و طراحی گرافیک به شمار آمده و از کارگردان صاحب سبک در تاریخ پویانمایی ایران است. صادقی به عنوان یکی چهره ماندگار کشور شناخته و از او تجلیل شده است.

توران میرهادی که بود؟

سیده توران میرهادی متولد سال ۱۳۰۶، استاد ادبیات کودک، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش، بنیانگذار شورای کتاب کودک و از بنیانگذاران فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بود.
او از چهره‌های تاثیرگذار در حوزه ادبیات کودکان بود و به سبب بیش از ۶۰ سال فعالیت در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به او لقب مادر ادبیات کودک و نوجوانان را داده‌ اند.

منبع: همشهری آنلاین