در ابتدای ورود به محدوده‌ طرح ترافیک، خودروهایی را می‌توان دید که رانندگانشان با انواع ترفندها برای محوکردن پلاک تلاش می‌کند تا بتواند دور از دید دوربین‌ها وارد محدوده طرح شود.

همشهری آنلاین، از این رو شهرداری تهران برای مقابله با این رانندگان متخلف سراغ فناوری‌هایی برای شناسایی خودروهای پلاک مخدوش رفته است. حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران دراین‌باره می‌گوید: اولین ساز و کار این است که دوربین‌های داخل محدوده طرح ترافیک را اضافه می‌کنیم. همچنین در حال تحویل دوربین‌های قابل جابه جایی به پلیس هستیم تا در حاشیه خیابان این دوربین‌ها را نصب و به صورت برخط اطلاعات را برای مرکز کنترل ترافیک ارسال کنند.

او می‌افزاید: این دوربین‌ها قابل حمل هستند و پلیس می‌تواند به فراخور اتفاقات و نیازها، آنها را در سطح شهر در مکان‌های مختلف نصب کند. این دوربین‌ها از سوی رانندگان قابل شناسایی نیست چراکه مدام جابه‌جا می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: ۱۵ عدد دوربین قابل حمل در فاز اول تحویل پلیس داده می‌شود که در معابر داخل طرح نصب کنند.

برادران با تأکید بر اینکه در مرحله بعد نیز با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان برای «تگ گذاری» (نشانه گذاری) خودروها استفاده کرد، تأکید می‌کند: براین اساس برخی از ویژگی‌های اصلی خودرو که به صورت یک شاخص غیرعادی باشد، نشانه گذاری می‌شود. به عنوان مثال رنگ خودرو، نوع و حتی ویژگی‌های خاص مثل برچسب ویژه یا باربند، همراه با مشخصات پلاک مخدوش شده، ذخیره می‌شود. به محض اینکه خودرو درون طرح شناسایی شود حتی اگر این بار پلاک را نپوشانده باشد، اطلاعات با یکدیگر منطبق می‌شوند و برای متخلفی که پیش از این پلاک خود را پوشانده بود، جریمه صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران ادامه می‌دهد: طرح اولیه انجام شده و در حال نشانه‌گذاری و تکمیل داده‌های شاخص خودروها هستیم. زمانی که سطح داده‌های شاخص خودروها افزایش یابد و شناسایی خودروها ممکن باشد، می‌توانیم برای اجرای قانون اقدام کنیم و به کمک هوش مصنوعی مسئله مخدوشی پلاک خودروها رفع شود.

او با تأکید بر اینکه براساس برنامه ریزی‌ها در نیمه فصل زمستان شروع بهره برداری اولیه از این سامانه انجام می‌گیرد، می‌افزاید: در مرحله اول برای سنجش میزان خطا، سامانه‌ را با پیامک‌های ارشادی آغاز می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:دوربین ترافیکی، چشم بینای شهر

منبع: ایسنا

برچسب‌ها