مشکل مخدوش کردن پلاک خودرو در بسیار از شهرهای جهان دیده می‌شود اما این تخلف فقط به انگیزه جریمه نشدن از سوی پلیس نیست.

پلاک مخدوش خودرو آمریکایی

همشهری - محمد سرابی: برخی از شهرداری‌ها عوارضی برای خودروهای هر شهر تعیین می‌کنند و متخلفان با مخدوش کردن پلاک خود قصد دارند از پرداخت عوارض خودداری کنند اما مخدوش کردن پلاک خودرو ممکن است زمینه‌ساز جرایم بیشتر و بزرگتر شود. در ماه‌های گذشته در دو کشور موضوع مخدوش کردن پلاک خودروها مطرح شده است.

ارواح سوار بر ماشین‌های پلاک سفید

آمریکا

ماشین‌ ارواح

شهرداری نیویورک اعلام کرده است که مخفی کردن پلاک از باجه‌های عوارض و دوربین‌های کنترل سرعت هر سال به بودجه شهر ۲۰۰ میلیون دلار زیان وارد می‌کند. قانون جدید ممنوعیت فروش پوشش روی پلاک یک ماه قبل در سپتامبر ۲۰۲۴ اجرا شد که بر اساس آن باید خودروهای با پلاک پوشیده شده را با جرثقیل به پارکینگ منتقل کنند. الان ۱۵ اکیپ پلیس رانندگی در حال اجرای این طرح هستند و در خیابان‌ها به دنبال خودروهای متخلف می‌کردند. شهرداری نیویورک اریک آدامز گفته است که بعد از سال‌ها نادیده‌گرفتن، حالا می‌خواهیم این خودروها را تعقیب کنیم.

یک روش برای مخدوش کردن پلاک در نیویورک پاشیدن اسپری‌های ضد حشره است. این اسپری‌ها برای حفاظت جلوی خودرو از برخورد حشرات ساخته شده است و به صورت لایه نازک شفاف و بی‌رنگی روی بدنه ماشین خشک می‌شود. وقتی این اسپری‌ها را به پلاک می‌زنند دوربین‌ها نمی‌توانند به راحتی از آن عکس بگیرند.

عوارض ۱۱ دلاری

عوارضی که شهرداری نیویورک از خودروها می‌گیرد حدود ۱۱ دلار است اما در صورتی که یک خودرو توقیف شود جریمه آن از ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار خواهد بود. راننده هم ممکن است برای مدتی اجازه رانندگی را از دست بدهد. خودروهایی که در پارکینگ شهرداری نگهداری ‌شوند در صورت مراجعه نکردن مالک، به سرعت به حراج گذاشته می‌شوند.

پلاک پشت و رو

عجیب‌ترین وسیله مخدوش کردن پلاک در آمریکا، دستگاه مکانیکی است که در محل پلاک خودرو نصب می‌شود و راننده می‌تواند با فشار دادن دکمه ریموت آن، پلاک را پشت و رو کند. این ابزار ۵۰ تا ۱۰۰ دلاری اولین بار برای کسانی ساخته شد که می‌خواستند پلاک عادی خودرو را با پلاک‌های تزیینی جابه‌جا کنند و هدف از آن زیبایی و جلب توجه بود اما به تدریج به صورت ابزار فرار از قانون در آمد. ایالت‌های تگزاس و واشنگتن این دستگاه را در سال ۲۰۱۳ ممنوع کردند. امسال برای خریداران این دستگاه شش ماه زندان و ۵۰۰ دلار جریمه تعیین شد. ساخت و فروش آن هم نزدیک یک سال زندان و ۲۵۰۰ دلار جریمه دارد. برخی نهادهای شهری مانند شورای شهر فیلادلفیا هم مجازات‌های مالی دیگری برای استفاده از این وسیله وضع کرده‌اند.

سال ۲۰۲۲ فروش محصولاتی که برای پوشاندن پلاک استفاده می‌شود در شهر نیویورک ممنوع شد.

ارواح سوار بر ماشین‌های پلاک سفید

انگلیس

پلاک ارواح

در انگلیس به مشکل مخدوش کردن پلاک خودروها «پلاک ارواح» می‌گویند. ساده‌ترین روش برای مخفی کردن پلاک، نصب خرک حمل دوچرخه در عقب خودرو است که جلو پلاک را می‌گیرد اما نمی‌شود همیشه این وسیله را روی صندوق عقب گذاشت و از طرف دیگر پلاک جلو با این کار پوشانده نمی‌شود. برای همین هم متخلفان سراغ روش‌های دیگری رفته‌اند.

رانندگان متخلف از اسپری اختصاصی پوشاندن پلاک خودرو استفاده می‌کنند. این اسپری که در بسته‌بندی قرمز رنگ فروخته می‌شود، درصورتی که روی پلاک پاشیده شود، نور دوربین‌های کنترل سرعت را بازتاب می‌دهد و تصویر پلاک در عکس‌ها را مخدوش می‌کند. این اسپری در ابتدا برای شب‌نما کردن تابلوها و نرده‌هایی که در معرض تصادم با خودروها هستند اختراع شد تا آن‌ها را در نور شب براق کند اما اکنون کاربرد آن به مخدوش کردن پلاک‌ها منحصر شده است. البته اثر اسپری باقی نمی‌ماند و باید دائما آن را تازه کرد.

قاب‌های چراغ‌دار

روش دیگر استفاده از قاب‌های چراغ‌دار است. در این روش قاب اطراف پلاک به چراغ‌های بسیار کوچکی مجهز می‌شود که نور زیرقرمز تولید می‌کنند. این نور به شکل عادی و از سوی عابران و دیگر راننده‌ها دیده نمی‌شود اما کار دوربین‌ها را مختل می‌کند. مصرف برق چراغ‌ها کم است و به سامانه الکتریکی خودرو وصل می‌شود. همچنین صفحات پلاستیکی شفافی به فروش می‌رسد که وقتی مقابل پلاک نصب شود عکس‌های گرفته شده در دوربین‌ها را سفید می‌کند. به این صفحه‌ها اصطلاحا صفحه سه‌بعدی گفته می‌شود.

پلیس به دنبال متخلفان

از سال ۲۰۰۱ استفاده از اشیا یا وسایلی که نور را بازتاب دهند یا باعث تغییر شکل اعداد پلاک شوند، در انگلیس ممنوع است. شورای شهر ولورهمپتون اخیرا پلیس‌ها را به سراغ خودروهای متخلف فرستاد تا در نقاط مختلف شهر خودروها را به صورت حضوری بازرسی کنند. یکی از اعضای شورا گفت که اگر تاکسی‌ این کار را بکنند با لغو مجوز روبه‌رو می‌شوند. مدتی پیش نیز یک عملیات هماهنگ در ۴ نقطه ولورهمپتون، بیرمنگهام، فرودگاه منچستر و مرکز لندن انجام شد که در آن ۸۰ خودرو متخلف شناسایی و هریک ۱۰۰ پوند جریمه شدند. چندماه قبل گزارشی منتشر شد که از فروش پلاک‌های جعلی در اینترنت به قیمت ۱۰ پوند خبر می‌داد. این پلاک‌ها باعث ثبت روزانه یک میلیون خوانش پلاک غلط می‌شود. ثبت پلاک خودرو در انگلیس به جز جریمه؛ کاربردهایی مانند بیمه، پارکینگ و ورود به محدوده مقررات هوای پاک دارد.

بیشتر بخوانید: دوربین ترافیکی، چشم بینای شهر

کد خبر 893516
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha