در رده‌بندی بهترین لیگ‌های فوتبال جهان فاصله لیگ برتر با دیگران افزایش یافته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اپتا هر چند وقت یک‌بار، رده‌بندی بهترین لیگ‌های جهان را منتشر می‌کند. در به‌روزرسانی تازه اپتا، لیگ برتر فاصله‌ای بیشتر با دیگر لیگ‌های جهان پیدا کرده است. به‌خاطر درآمد بالای حق پخش و وضعیت مالی باشگاه‌های انگلیسی، این فاصله روزبه‌روز بیشتر می‌شود. اگر لیگ برتر، لالیگا، بوندس‌لیگا، سری‌آ و لیگ‌یک را ۵ لیگ بزرگ اروپایی بنامیم، از حالا لیگ برتر را باید از این فهرست خارج کنیم و نام دیگری برایش درنظر بگیریم؛ مثلا بگوییم لیگ خیلی بزرگ‌تر. شاید اگر یک بازی بوندس‌لیگا را به‌طور تصادفی انتخاب و تماشا کنیم، لذت بیشتری ببریم اما هیجان بازی‌های انگلیس به‌مراتب بالاتر است.

- میانگین امتیاز تیمی ۲۰‌باشگاه فعلی لیگ برتر از بین صفر تا ۱۰۰ امتیاز، ۸۷.۹ است. این بدان معناست که نسبت به آخرین به‌روزرسانی در ‌ماه مارس، این امتیاز۰.۶ افزایش یافته است. منچسترسیتی(۱۰۰)، آرسنال(۹۶.۹) و لیورپول(۹۵.۹)، تیم‌هایی هستند که توانسته‌اند در جمع ۵ ‌باشگاه برتر جهان قرار بگیرند و خودش رکورد فوق‌العاده‌ای برای لیگ برتری‌هاست.

- در طول فصل ۲۴-۲۰۲۳، لالیگا، سری‌آ و بوندس‌لیگا، همگی بر سر رتبه دوم با هم رقابت داشته‌اند. بوندس‌لیگا پس از لیگ برتر در رده دوم بود اما در ‌ماه مارس به رده چهارم سقوط کرد. حالا باز هم مثل فصل گذشته، لیگ فوتبال آلمان به رده دوم صعود کرده و میانگین امتیاز باشگاه‌های آن به ۸۶.۲ رسیده است. این لیگ هم‌امتیاز با سری‌آست، اما بوندس‌لیگا به‌دلیل داشتن تعداد باشگاه‌های بیشتر در میان ۱۰تیم برتر در رده‌بندی (دو باشگاه بایرن‌مونیخ و بایرلورکوزن نسبت به یک باشگاه سری‌آ یعنی اینترمیلان) امتیاز بالاتری کسب می‌کند.

- لالیگا که با رفتن مسی، رونالدو و بنزما از لحاظ اعتباری و ارزش سقوط چشمگیری داشته و آمدن امباپه و ماندن وینیسیوس و حضور یامال هم نتوانسته آن را نجات دهد، سال به سال افت می‌کند. رئال‌مادرید فصل پیش برای پانزدهمین‌بار قهرمان اروپا شد اما هیچ تیمی در لالیگا از مرحله حذفی لیگ اروپا فراتر نرفت. حتی هیچ‌کدام در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان حضور نداشتند و مردان کارلو آنچلوتی تنها کسانی بودند که توانستند از نخستین مرحله حذفی لیگ قهرمانان به‌سلامت عبور کنند. در لیگ کنفرانس و لیگ اروپا هم وضعیت به همین منوال بود و هیچ تیم اسپانیایی از مرحله یک‌چهارم بالاتر نرفت.

- سری‌آ برزیل (Campeonato Brasileirao) بالاترین رتبه در بین لیگ‌های غیراروپایی جهان را در اختیار دارد و حتی از لیگ برتر پرتغال هم رده بالاتری را به‌خود اختصاص داده. برزیل در نیمه‌نهایی رقابت‌های قاره‌ای ۲نماینده به نام اتلتیکو مینیرو و بوتافوگو داشت. MLS یا لیگ فوتبال حرفه‌ای آمریکا در رتبه نهم بهترین لیگ‌های جهان از نظر ابررایانه‌های اپتا قرار دارد. پیش از لیونل مسی، آنها در رده بیست‌ونهم بودند اما نتایج اینترمایامی در جام اتحادیه، رده آنها را بالا برد و آنها را بالاتر از باشگاه‌های مکزیکی، به لیگ برتر منطقه تبدیل کرد. لیگ برتر آرژانتین یا سوپرلیگا، سومین لیگ غیراروپایی در میان ۱۰لیگ برتر فوتبال جهان است؛ با قرار گرفتن در رده دهم.

- اپتا باوجود این همه ستاره بزرگ فوتبال در لیگ برتر عربستان بی‌توجهی نشان داده است. حتی لیگ‌های لهستان و لیگ ۱۲تیمی دانمارک یا دسته دوم ایتالیا، آلمان و انگلیس هم در جمع ۲۰لیگ نخست جهان هستند، اما عربستان سی‌وسوم است! در میان ۱۰۰باشگاه بزرگ جهان، الهلال رده۳۴ را به‌خود اختصاص داده است. جالب اینکه در این رده‌بندی، رتبه تیم النصر با حضور کریستیانو رونالدو۹۲ و رده اینترمایامی با لیونل مسی۹۸ است، اما لیگ فوتبال حرفه‌ای آمریکا معلوم نیست چرا نهم و لیگ عربستان سی‌وسوم است!

منبع: روزنامه همشهری