یافته‌های یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که در موج اول همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ دچار عفونت‌های شدید کووید-۱۹ تشخیص داده شده‌اند، ممکن است در سال‌های بعد دو برابر بیشتر با خطر حمله قلبی و سکته مغزی روبرو شوند.

به گزارش همشهری آنلاین این بررسی که نتایج آن این هفته در ژورنال «تصلب شرایین، لختگی خون و زیست‌شناسی عروقی» (Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology) منتشر شده است و موسسه ملی بهداشت آمریکا هزینه آن را تأمین کرده است، نشان داد که این افزایش خطر مشکلات قلبی-عروقی پس از عفونت شدید کرونا می‌تواند تا سه سال ادامه داشته باشد.

پژوهشگران در این بررسی بر روی خطرات قلبی -عروقی درازمدت در افراد واکسینه نشده که در موج اول همه‌گیری کووید-۱۹ در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مبتلا به کروناویروس جدید شده بودند، تمرکز کردند.

یافته‌های این بررسی نشان داد در مقایسه با افرادی که هیچ‌گاه دچار کووید-۱۹ (بیماری ناشی از کروناویروس جدید) نشده‌اند، در افرادی که دچار بیماری ناشی از این ویروس شده‌اند، احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ دو برابر شده است و در افرادی که به علت این بیماری نیاز به بستری شدن پیدا کرده‌اند، احتمال دچار شدن به این عوارض قلبی-عروقی و مرگ ناشی از آنها چهار برابر بیشتر است.

خطر بیشتر دچار شدن به حمله قلبی و سکته مغزی و مرگ ناشی از آنها برای بیش از سه سال پس از عفونت اولیه با کروناویروس جدید ادامه داشت، که تهدیدی جدی از لحاظ دچار شدن به بیماری‌ّ‌ّ‌های قلبی‌-عروقی است و اثر زیان‌بار آن با اثر زیان‌بار دیابت نوع ۲ قابل‌مقایسه است.

دکتر هومن علایی، سرپرست این بررسی می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که عفونت شدید کووید-۱۹ عاملی مصیبت‌بار از لحاظ عوارض قلبی- عروقی است. روند مرگ‌ومیر ناشی از عوارض قلبی –عروقی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ در آمریکا به طور پیوسته رو به کاهش بود. سپس، به طور ناگهانی، بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲، نتیجه ده سال کار برای کاستن این روند به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به طور کامل از بین رفت.»

نوع گروه خونی هم بر میزان عوارض قلبی-عروقی کرونا موثر است

همچنین بر اساس یافته‌های این بررسی افراد دارای گروه‌های خونی A، B و AB به ویژه در برابر افزایش خطر عوارض قلبی-عروقی ناشی از کووید-۱۹ آسیب‌پذیر بودند، درحالی‌که احتمال دچار شدن افراد دارای گروه خونی O به این عوارض کمتر بود.

علایی که استاد علوم جمعیت و بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی کک در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است، می‌گوید: «گروه خونی با خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است. اگر گروه خونی شما A، B یا AB باشد، احتمال ابتلای شما به کروناویروس جدید بیشتر است و این گیرنده‌های آنتی‌ژنی راه را برای ورود ویروس باز می‌کنند.»

یافته‌های این بررسی نشان داد که افراد دارای گروه‌های خونی غیر O نسبت به افراد دارای گروه خونی اُو ۶۵ درصد بیشتر در معرض خطر عوارض قلبی-عروقی ناشی از کووید-۱۹ هستند.

در این بررسی داده‌های افراد به‌دست‌آمده از «بیوبانک» انگلستان- یک پایگاه داده پزشکی بزرگ عمدتاً شامل داده‌های گرفته‌شده از شرکت‌کنندگان مسن‌تر، ثروتمندتر و عمدتاً سفیدپوست می‌شد، مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. البته گفته علایی، بررسی‌های مشابهی که درباره سایر جمعیت‌ها انجام شده‌اند، به نتایج تقریباً یکسانی رسیده‌اند.

اهمیت واکسیناسیون دوچندان می‌شود

به گفته علایی، یافته‌هایی این بررسی تأکیدی دوباره بر اهمیت واکسیناسیون بر ضد کروناویروس جدید و تداوم آن است.

او می‌گوید:‌ «مهم نیست چه واکسنی برای پیشگیری از عفونت کروناویروس دریافت کرده‌اید، فقط شش ماه پس از تزریق واکسن اولیه یا واکسن یادآور یا تقویتی، احتمال حمله قلبی و سکته مغزی در شما کاهش می‌یابد. اما ازآنجاکه میزان ایمنی با گذشت زمان کاهش می‌یابد و به همین علت نیاز به تزریق دوباره واکسن یادآور یا تقویتی دارید. وگرنه، ممکن است دوباره مستعد ابتلا به شکل شدید بیماری کووید شوید.»

علایی تأکید می‌کند:‌«هر فردی که تابه‌حال دچار عفونت شدید کووید-۱۹ شده باشد، به خصوص اگر نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کرده باشد، باید در مورد افزایش بالقوه خطرات بهداشتی در آینده به علت این ویروس با پزشکش مشورت کند.»

او می‌گوید: «این موضوع را به دکترتان بگویید و با او در این باره بحث کنید. این افزایش خطر عوارض قلبی- عروقی به دنبال عفونت با کروناویروس به‌خودی‌خود برطرف نمی‌شود. برنامه واکسیناسیون اولیه و تزریق سالانه واکسن‌های یادآور یا تقویتی را دنبال کنید و به طور مرتب برای چکاپ به نزد پزشک بروید.»

منبع: ای‌بی‌سی نیوز

منبع: همشهری آنلاین