شانگهای: این روز‌ها توجه زبان‌شناسان به ترجمه جمله‌‌های زبان انگلیسی جلب شده است که معنی آن‌در زبان چینی کاملا متفاوت است.

به عنوان مثال جمله‌ای انگلیسی به معنی «احتیاط، امکان لیز خوردن وجود دارد» در این ترجمه‌ها «با احتیاط لیز بخورید» ترجمه شده است. این در حالی است که به گفته زبان‌شناسان، تعداد بسیار زیادی از جملات انگلیسی وجود دارد که جنبه بین‌المللی داشته و در همه کشور‌ها معنی آنها یکسان است.

اما ترجمه غلط این جملات در چین موجب شده که گردشگران و شهروندان این جمله‌ها را به تمسخر بگیرند. به همین دلیل مقامات، مراکزی را ایجاد کرده‌اند که شهروندان می‌توانند گزارش اشتباه‌های ترجمه‌ای را به آن ارائه کنند.

درخت کُشی

تگزاس: مردی که از سایه شاخ و برگ درخت همسایه‌اش روی پنجره اتاق پذیرایی منزل خود به شدت کلافه شده بود این درخت را به‌طور تدریجی خشکاند. این مرد بارها از همسایه‌اش خواسته بود شاخ و برگ اضافی درخت حیاطش را قطع کند اما او نپذیرفته بود و سرانجام این مرد میانسال تصمیم گرفت درخت را از بین ببرد. او برای اینکه شک دیگران را بر نینگیزد 6 سوراخ با مته در تنه این درخت ایجاد کرد و هر از گاهی از طریق این سوراخ‌‌ها مقداری سم داخل درخت می‌ریخت.

به این ترتیب پس از نزدیک به یک ماه برگ‌های این درخت خشک شد. اما همسایه با‌هوش که به مرگ درختش مشکوک شده بود از یک گیاه‌شناس کمک گرفت . او اعلام کرد که این درخت در واقع به‌طور تدریجی مسموم شده و مرده است. پیرمرد همسایه بلافاصله موضوع را با پلیس در میان گذاشت و ماموران توانستند از مرد گناهکار اعتراف بگیرند.

تایپ به جای مشق شبانه

ایندیانا: فراگیری استفاده از رایانه در سراسر جهان موجب شده است که عملکرد همه بخش‌های جامعه از جمله بخش آموزشی دچار تحولات اساسی شود. اخیرا یکی از مدارس اعلام کرده است از این پس دانش‌آموزان باید مشق‌های شبانه‌شان را با رایانه بنویسند. به گفته مدیر این مدرسه، امروزه تسلط بر مهارت تایپ بیش از نوشتن با خودکار و مداد اهمیت دارد.

به گفته او امروزه همه کار‌ها در اداره‌ها و سازمان‌ها با استفاده از رایانه انجام می شود و دیگر مانند سابق نامه‌ها به‌طور دستی نوشته نمی‌شوند. هرچند طرح پیشنهادی وی تنها در مدرسه خودش اجرا خواهد شد اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک شمار بیشتری از مدارس همه برنامه‌های آموزشی برای شاگردان را از طریق رایانه ارائه کنند.

این در حالی است که در کشور‌های توسعه یافته دسترسی به رایانه بسیار آسان است اما همچنان تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان در کشور های جهان سوم به این دستگاه دسترسی ندارند.

زشت‌ترین ساختمان

لیورپول: یک ترمینال تازه احداث در انگلیس لقب زشت‌ترین ساختمان این کشور را به خود اختصاص داد و بابت همین عنوان جام افتخار دریافت کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در طراحی این ساختمان کمتر به اصول معماری و هماهنگی رنگ‌ها با یکدیگر توجه شده است.

این در حالی است که شهروندان هم در یک نظرسنجی اینترنتی با تفاوت فاحشی نسبت به سایر ساختمان‌ها لقب زشت‌ترین را برای این ساختمان برگزیده‌اند. به گفته یکی از استادان در دانشگاه معماری، نمای این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است که به نظر می‌رسد یک دانشجوی تازه‌وارد به دانشگاه آن را طراحی کرده است.

گفتنی است مسابقه زشت‌ترین ساختمان هر سال در انگلیس بر گزار می‌شود و مهندسان معماری در شهرهای مختلف زشت‌ترین بناهای را به کمیته داوران معرفی می‌کنند.