از وجنات و سکنات‌شان پیداست دستشان به دهانشان می‌رسد، آنقدر که دخل هر خرجی را چه ضروری باشد و چه غیرضروری، میلیونی و میلیاردی کنار می‌گذارند؛ مانند دخل‌های گرانی که برای به‌نام داشتن سیم‌کارت‌هایی با نمره‌های‌ خاص.

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: نمره‌های رُند، آینه‌ای، خاص‌ یا قدیمی و لوکس، اختصاصی و سخاوتمندانه سوا و جدا می‌کنند. شماره‌های خوش‌عدد سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری گوناگون که اغلب با قیمت‌های چندده میلیون و میلیارد تومانی‌ هم بازار سیم‌کارت را به تب‌وتاب می‌اندازند و هم رندبازان بسیاری را به صف مزایده‌های هیجان‌انگیز می‌کشانند. گواهش نیز رفت‌وآمدهای فراوان جماعتی پیرو لایف‌استایل‌های مدرن، صاحبان شهرت و برند، رندبازان ‌یا حتی دلالان به دفاتر نمایندگی خرید و فروش سیم‌کارت‌ یا صفحاتی در فضای مجازی آن‌هم با گفت‌وشنودهایی چنین، پرتکرار است: «سیم‌کارت رند با چه کد و پیش‌شماره‌ای می‌خواید؟»، «رند پله‌ای، آینه‌ای، جفتی، صدی، هزاری یا گفتاری می‌خوای؟»، «شماره‌های اپراتور درخواستی‌تون اونقدرها هم قیمتی نیست!»، «کارشناس، براساس کلی معیار از ترکیب شماره، نسبت عددی و ریاضی بین شماره‌ها تا میزان کارکرد سیم‌کارت، قیمت تعیین می‌کنه»، «کد شماره سیم‌کارت‌تون بالاست ولی پراکندگی رقم داره»، «سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف هم‌شماره، ‌ شماره دلخواه‌تون رو با کف قیمت براتون جمع کنیم!»، «این سیم‌کارت قیمت میلیاردی داره چون همه جنبه‌های یه کالا برای سرمایه‌گذاری رو داره!».

مظنه سیم‌کارت‌های دهه هفتادی تا میلیاردها تومان

مقابل پیشخوان شیک و شکیل خرید و فروش سیم‌کارت‌های دائمی دفتر نمایندگی یکی از اپراتورهای قدیمی تلفن همراه می‌ایستد و صدای خش‌دارش را از لابه‌لای تارهای صوتی دوداندود و خشکیده‌اش بیرون می‌دهد: «پس شماره‌ام را برای قیمت‌گذاری یادداشت کنید... د.۰۹۱۲۱۴۵». مرد میانسال با دقت و مکث‌های طولانی، شماره‌ سیم‌کارتش را که ازجمله نخستین سیم‌کارت‌های عرضه‌شده در ایران است، برای ثبت در فایل فروش برمی‌شمارد؛ «صفر، نهصد و دوازه، صد و بیست و سه...»؛ انگار تازه متوجه خوش‌ترکیبی اعداد آن شده. خاطرش پرت می‌شود به اواسط دهه‌۷۰ که کار و کاسبی روبه‌راهی داشت و ‌برای اینکه خودی به اقوام و دوستان نشان‌دهد با مبلغ تقریبی ۹۰۰ هزار تومان همین سیم‌کارت را خرید. آن روز تصورش را نمی‌کرد این اسباب لوکس که می‌خرد سال‌ها بعد، معادل پس‌اندازی ضرب و ضریب‌گرفته به وقت کسادی و ورشکستی از سنگینی بار قرض و بدهی‌هایش بکاهد: «قبل از قیمت‌گذاری کارشناس، خودتون یه مظنه از قیمت سیم‌کارتم می‌دید!؟ می‌خوام بدونم چقدر دستمو می‌گیره.» متصدی پیشخوان هم که به شنیدن این قِسم زیرزبان‌کشی‌ها عادت دارد، به گفتن یک جمله کوتاه بسنده می‌کند: «با ویژگی‌هایی که خط شما داره، کفِش ۱۰۰ میلیون تومنه.» در همین لحظه، مرد میانسال خود را میان تلنباری از اسکناس‌های نو تصور می‌کند.


چکش مزایده برای هم‌شماره‌هایی از چند اپراتور
رندبودن شماره‌های سیم‌کارت و خطوط سیار، مفهومی کلی، گسترده و مبتنی بر سلیقه متقاضیان بازار دارد؛ چنان‌که ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه یا بلندمدت، شماره‌هایی که اعداد تکراری چندجفتی (قدیمی‌ترین و عمومی‌ترین شاخص‌های رندبودن شماره) دربردارند، به‌عنوان شماره‌های رند و لاکچری بازارهای رسمی (نمایندگی‌های مستقیم اپراتورها) و غیررسمی (فروشگاه‌های آنلاین) سیم‌کارت، پرفروش شوند ‌یا حتی در مزایده‌هایی ویژه، چکش قیمت‌های افسانه‌ای بخورند. گاهی هم در بازه‌های زمانی دیگر، شماره‌های تاریخ‌تولدی، گفتاری، ترازویی و همچنین پک کامل هم‌شماره از اپراتورهای گوناگون ترند می‌شوند. پک کامل هم‌شماره از اپراتورهای گوناگون نیز جزو شاخص‌های عمومی و فراگیر این بازار است که معمولا مشتری‌های بسیاری در هر بازه‌ زمانی، خواهان و خریدارش هستند. پاسخ به این تقاضای همیشگی، مهارت و تخصص ویژه فعالان حوزه سیم‌کارت و خدمات ارتباطی سیار را می‌طلبد؛ مهارت و تخصصی که یک سر در ارسال پیامک‌ها و برقراری تماس‌های پی‌درپی با شماره‌های مدنظر متقاضیان دارد که ضمن فعال‌بودن در تملک دیگر افرادند و این تملک باید با پیشنهاد قیمت وسوسه‌انگیز به متقاضی جمع‌آوری سیم‌کارت‌های هم‌شماره از اپراتورها انتقال یابد. میان افراد متقاضی سیم‌کارت‌های هم‌شماره از اپراتورهای مختلف که این روزها با بهایی به کمینه و بیشینه ۱۰۰میلیون تا چند میلیارد تومان عرضه می‌شوند، تعداد کارشناسان اقتصاد رفتاری، توسعه کسب‌وکار و برندینگ شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری در حال افزایش است؛ کارشناسانی که در راستای سودآوری از هیچ تلاشی حتی برخورداری از امتیاز شماره‌های رند گران که به لحاظ زیبایی‌ و روان‌شناختی، بدون زحمت در ذهن مخاطبان و مشتریان اثری ماندگار و طلایی می‌گذارند، دریغ نمی‌کنند. در تبلیغات دفاتر و نمایندگی‌های خرید و فروش سیم‌کارت‌های اختصاصی آمده: «با ما انحصار هم‌شماره‌های سیم‌کارت خود از همه اپراتورها را در دست بگیرید.»

صف خط‌بازان برای قیمت‌دارهای افسانه‌ای
دندان‌گردی دلالان و واسطه‌ها خرید و فروش سیم‌کارت‌های سوپررند از قیمت‌های افسانه‌ای که در برخی فروشگاه‌های آنلاین یا بر شیشه‌های ویترین بعضی مغازه‌های کوچک و بزرگ خدمات موبایلی نصب کرده‌اند، پیداست. لابه‌لای ردیف‌هایی از صدها شماره معمولی، رند و سوپر رند، مقابل شماره سیم‌کارتی دائمی که ترکیب و تکرار اعدادش، ضرباهنگی لوکس دارد، ثبت شده: «با احترام تقدیم می‌شود ۴۰میلیارد تومان!» یا مقابل شماره دیگری که رابطه و نسب اعدادش علاوه بر اصول ریاضی، نشانگر حروف ابجد برگرفته از نام «محمد» است، قیمت «۳۰میلیارد تومان» نوشته شده‌است. کنار برخی از شماره‌های طلایی، ۲عبارت خودنمایی می‌کند؛ یکی «این خط از شرایط فروش اقساطی برخوردار است» و دیگری «هم‌شماره این سیم‌کارت از سایر اپراتورها نیز موجود است». برای مشتریان خط‌باز بسیاری از این فروشگاه‌ها، اعتبار و واقعی‌بودن قیمت‌ها اهمیتی ندارد. فقط کافی است شیفته ترکیب اعداد در هر یک از شماره‌ها حتی شماره‌های اعتباری و شارژی شوند، آن‌وقت بی‌توجه به قیمت‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات شرکت‌های خدمات ارتباطات سیار، سر کیسه‌هایشان را شل می‌کنند و مشابه یک شماره سیم‌کارت را از اپراتورهای مختلف برای خود یا همه اعضای خانواده می‌خرند.

شرکت‌های رند
میان افراد متقاضی سیم‌کارت‌های هم‌شماره از اپراتورهای مختلف که این روزها با بهایی به کمینه و بیشینه ۱۰۰ میلیون تا چند میلیارد تومان عرضه می‌شوند، تعداد کارشناسان اقتصاد رفتاری، توسعه کسب‌وکار و برندینگ شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری در حال افزایش است؛ کارشناسانی که در راستای سودآوری از هیچ تلاشی حتی برخورداری از امتیاز شماره‌های رند گران که به لحاظ زیبایی‌ و روان‌شناختی، بدون زحمت در ذهن مخاطبان و مشتریان اثری ماندگار و طلایی می‌گذارند، دریغ نمی‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین