جنگ‌افروزی‌های رژیم صهیونیستی در حال سوق دادن منطقه به سمت جنگ همه‌جانبه است؛ اما سیتی بانک آمریکا هشدار داده که دود این جنگ از طریق رساندن قیمت جهانی نفت به رقم‌های بسیار بالا، به چشم سایر کشورهای جهان نیز خواهد رفت.

به گزارش همشهری آنلاین، سیتی بانک آمریکا پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت برای سه ماه چهارم سال ۲۰۲۴ میلادی و سه ماه نخست سال ۲۰۲۵ را افزایش داد و پیش‌بینی کرد که احتمال اختلال در عرضه خاورمیانه می‌تواند قیمت نفت خام را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

این بانک آمریکایی پیش‌بینی درباره قیمت نفت خام برنت برای سه ماه چهارم سال ۲۰۲۴ و سه ماه نخست ۲۰۲۵ را از ۸۰ دلار در هر بشکه به ۱۲۰ دلار در هر بشکه رساند.

این مؤسسه مالی آمریکایی اعلام کرد که پیش‌بینی ۷۴ دلاری برای نفت خام شاخص برنت در سه ماه چهارم و ۶۵ دلار در سه ماه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی را به دلیل ضعف بنیان‌های بازار نفت حفظ می‌کند.

هشدار آمریکا به رژیم صهیونیستی و کاهش قیمت گاز اروپا

قیمت گاز در اروپا، در پی گزارشی مبنی بر هشدار آمریکا و تصمیم رژیم صهیونیستی برای اجتناب از حمله به اهداف نفتی و هسته‌ای ایران، در معاملات روز سه‌شنبه ۴.۲ درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش در روز گذشته بود.

قیمت نفت برنت که قیمت برخی از قراردادهای گازی بر اساس آن است، در معاملات روز جاری بازار جهانی که نگرانی‌ها نسبت به‌احتمال اختلال در عرضه نفت خاورمیانه کمتر شد، حداکثر ۴.۱ درصد کاهش داشت.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که مایل است به‌جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای، به اهداف نظامی در ایران حمله کند. اندکی بعد، رژیم صهیونیستی اعلام کرد به تردیدهای آمریکا درباره حمله متقابل برنامه‌ریزی شده خود علیه ایران گوش می‌دهد، اما بر اساس ارزیابی‌های خود عمل خواهد کرد.

واردات نفت چین کاهش یافت

بر اساس آمار گمرک چین، واردات نفت به این کشور در سپتامبر) ماه میلادی گذشته (به ۴۵.۵ میلیون تن کاهش یافت. طبق محاسبات بلومبرگ، این رقم، ۷.۴ درصد کمتر از واردات اوت و معادل ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز است.

حاشیه سود ضعیف و تعمیرات فصلی، بر دورنمای واردات به بزرگ‌ترین واردکننده جهان سایه افکنده است؛ آن‌هم درست در زمانی که تولیدکنندگان اوپک پلاس آماده می‌شوند تولید خود را در پایان سال، افزایش دهند. قیمت نفت برنت در ماه میلادی جاری، تحت تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، حدود هفت درصد افزایش یافته است اما ضعیف شدن تقاضای چین، رشد قیمت‌ها را محدود نگه داشته است.

حاشیه جدید برای فورد آمریکایی

سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا امروز اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره خرابی دوربین عقب ۳۶ هزار خودروی تولیدی فورد به جریان انداخته است. گزارش‌های از خرابی یا تار بودن تصویر دوربین‌های عقب خودروهای فورد مدال ۲۰۱۹ حکایت دارد.

شرکت خودروسازی فورد هم اعلام کرده که در این زمینه و برای انجام تحقیقات با این نهاد آمریکایی همکاری خواهد کرد.

سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا اعلام کرده که تاکنون ۲۳ گزارش نسبت به مخدوش بودن، برعکس بودن، خرابی، و یا تار بودن تصویر دوربین‌های عقب خودروهای فورد تولیدی سال ۲۰۱۹ دریافت کرده است.

دزدی دریایی از سال ۱۹۹۴ به کمترین میزان رسید

مرکز مبارزه با دزدی دریایی وابسته به سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMB)، در گزارش اخیر خود اعلام کرد که در ۹ ماه سال ۲۰۲۴، دزدی دریایی و سرقت مسلحانه از کشتی‌ها به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۴ رسیده است.

باوجود کمترین حوادث گزارش‌شده در سه دهه اخیر، مرکز IMB در مورد ایمنی خدمه کشتی‌ها هشدار می‌دهد. «مایکل هاولت»، مدیر این مرکز در این زمینه گفت: «حوادث دزدی دریایی گزارش‌شده به کمترین حد خود از سال ۱۹۹۴ میلادی رسیده است و کاهش دزدی دریایی و حوادث سرقت مسلحانه بسیار خوشحال‌کننده است. ما دولت‌ها و مجریان قانون را به خاطر زحماتشان در جهت این بهبود تحسین می‌کنیم.»

بر اساس این گزارش، از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی، تعداد ۷۹ حادثه گزارش‌شده که نسبت به ۹۹ حادثه در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. در ۸۶ درصد از حوادث، دزدان توانستند به کشتی دسترسی پیدا کنند، اما اکثر حملات آن‌ها دفع شد. بیشتر حوادث در شب اتفاق افتاده است.

وضعیت صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی آمریکایی به برخی کشورها

مقامات آمریکایی سرگرم بررسی محدود کردن فروش تراشه‌های هوش مصنوعی ساخت انویدیا و شرکت‌های دیگر به برخی از کشورها هستند. این رویکرد جدید، سقفی برای مجوز صادرات به بعضی از کشورها در جهت امنیت ملی، تعیین می‌کند.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است آمریکا به کشورهای خلیج‌فارس متمرکز است و این رویکرد جدید، سقفی برای مجوز صادرات به بعضی از کشورها در جهت امنیت ملی، تعیین می‌کند. این ایده در هفته‌های اخیر قوت گرفته و رایزنی درباره آن در مراحل اولیه است.

وزارت بازرگانی آمریکا ماه گذشته مقرراتی را رونمایی کرد که ارسال تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا به بعضی از دیتاسنترها در خاورمیانه را تسهیل می‌کند.

تحت این مقررات، دیتاسنترها قادر خواهند بود برای برخورداری از وضعیت «کاربر نهایی احرازشده» درخواست کنند که به آنها اجازه می‌دهد تراشه‌ها را تحت یک مجوز کلی دریافت کنند و دیگر نیازی نباشد شرکت‌های آمریکایی برای فروش به آنها مجوزهای تکی درخواست کنند.

منبع: روزنامه همشهری