رژیم صهیونیستی پس از یک سال جنگ، با بزرگ‌ترین چالش اقتصادی خود در سال‌های اخیر مواجه است شدیدترین کاهش رشد اقتصادی را تجربه می‌کند. اقتصاد این رژیم با اعتصابات سراسری، هزینه‌های سرسام‌آور جنگ و افول رتبه اعتباری مواجه است.

حمله پهپادی اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، رژیم صهیونیستی پس از یک سال جنگ، با بزرگ‌ترین چالش اقتصادی خود در سال‌های اخیر مواجه است شدیدترین کاهش رشد اقتصادی را تجربه می‌کند. اقتصاد این رژیم با اعتصابات سراسری، هزینه‌های سرسام‌آور جنگ و افول رتبه اعتباری مواجه است.

جنگ طولانی‌مدت به منابع مالی، سرمایه‌گذاری‌های تجاری و اعتماد مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند. بانک رژیم صهیونیستی در پیش‌بینی جولای ۲۰۲۴، پیش‌بینی رشد خود را به ۱.۵ درصد برای سال ۲۰۲۴ تغییر داد که از ۲.۸ درصدی که در اوایل سال پیش‌بینی کرده بود، کاهش یافت.

با توجه به اینکه جنگ در غزه هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن نشان نمی‌دهد و درگیری با حزب‌الله در مرز لبنان تشدید شده است، بانک رژیم صهیونیستی تخمین زده که هزینه جنگ تا سال ۲۰۲۵ به ۶۷ میلیارد دلار خواهد رسید و حتی با بسته کمک نظامی ۱۴.۵ میلیارد دلاری آمریکا منابع مالی رژیم صهیونیستی ممکن است برای پوشش این هزینه‌ها کافی نباشد.

این بدان معناست که رژیم صهیونیستی در مورد نحوه تخصیص منابع خود با انتخاب‌های سختی روبرو خواهد شد. برای مثال، ممکن است به کاهش هزینه‌ها در برخی از حوزه‌های اقتصاد نیاز داشته باشد یا بدهی بیشتری بپذیرد. استقراض بیشتر، بازپرداخت وام را بزرگ‌تر و هزینه خدمات را در آینده افزایش می‌دهد.

صعود تجارت جهانی به‌شرط آرامش در خاورمیانه

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد اگر درگیری‌های خاورمیانه مهار شود، تجارت جهانی در سال ۲۰۲۵ می‌تواند ۳ درصد افزایش یابد و اقتصاد جهانی که در حال خلاصی از تورم دوره کروناست، مجالی برای بهبود پیدا کند.

نگوزی اوکونجو ایویلا، مدیرکل سازمان تجارت جهانی اظهار کرد که ما مراقب شکست‌های احتمالی، به‌ویژه تشدید احتمالی درگیری‌های منطقه‌ای مانند درگیری‌های خاورمیانه هستیم.

سازمان تجارت جهانی روز پنج‌شنبه (۱۰ اکتبر) پیش‌بینی خود را برای حجم تجارت جهانی در سال جاری افزایش داد و گفت با فرض کنترل درگیری‌های خاورمیانه، احتمال افزایش تا ۳ درصد رشد در سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

جهان آلوده‌تر می‌شود

یک شرکت مشاوره نروژی پیش‌بینی کرد انتشار دی‌اکسید کربن در صنعت انرژی، به دلیل کاهش هزینه‌های خورشیدی و باتری که مصرف کمتر نفت و زغال‌سنگ برای تولید برق را تشویق می‌کند، در سال ۲۰۲۴ به اوج خود خواهد رسید.

شرکت DNV در گزارش جدیدی ادعا کرد: آلایندگی‌های صنعت انرژی ممکن است درنهایت تا سال ۲۰۵۰ نصف شود زیرا منابع غیر هیدروکربن انرژی، حدود ۵۰ درصد از سبد انرژی جهانی را تشکیل خواهند کرد.

بااین‌حال، شرکت DNV خاطرنشان کرد که چنین چیزی برای رسیدن به اهداف توافق اقلیمی پاریس برای متوقف کردن افزایش متوسط دمای جهانی بین ۱.۵ تا ۲ سانتی‌گراد، همچنان کافی نخواهد بود.

افزایش مصرف گاز در آمریکا

تولیدکنندگان برق آمریکا در سال جاری ۵۵.۶ میلیون مگاوات ساعت برق از نیروگاه‌های گازی تولید کردند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، پنج درصد افزایش داشته و بالاترین تولید برق از گاز طبیعی حداقل از سال ۲۰۲۱ است.

سهم گاز طبیعی در تولید برق آمریکا نیز در سال جاری به بالاترین حد خود رسیده است. بنا بر داده‌های شرکت مالی LSEG، گاز از ژوئن، در ۴۶ درصد از تولید برق آمریکا سهیم بوده است. افزایش سهم گاز طبیعی، هدف دولت بایدن برای ایجاد شبکه برق پاک تا سال ۲۰۳۵ را تضعیف کرده است.

در سال‌های اخیر، تقاضا برای برق در آمریکا که بزرگ‌ترین بخش آن توسط نیروگاه‌های گازی تأمین می‌شود، افزایش یافته و انتظار می‌رود که با رشد برقی‌سازی و نیاز به برق بیشتر لازم برای تأمین نیرو و خنک‌سازی دیتاسنترها، به افزایش خود ادامه دهد.

حمایت غول‌های نفتی از ترامپ

مدیران نفتی به‌عنوان منبع مهم تأمین مالی دونالد ترامپ ظاهر شده‌اند و برای تقویت کارزار انتخاباتی او پول خرج می‌کنند. شرکت‌های انرژی تران سفر، کانتیننتال ریسورسز و هیلکورپ انرژی اصلی‌ترین حامیان مالی ترامپ هستند.

ترامپ هفته گذشته در میدلند تگزاس که قلب منطقه نفت شیل پرمیان باسین است و هیوستون، خواستار حمایت بیشتر حامیان مالی شد و اکنون کلسی وارن، مدیرعامل اپراتور خط لوله «انرژی تران سفر»، هارولد هام، مؤسس شرکت «کانتیننتال ریسورسز» و جف هیلدبراند، مدیرعامل «هیلکورپ انرژی» میلیاردهایی هستند که از ترامپ حمایت می‌کنند.

کاهش نرخ بیکاری در ترکیه

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، اقتصاد این کشور با افزایش فرصت‌های شغلی مواجه شده و نرخ بیکاری ترکیه در ماه آگوست نسبت به ماه قبل از آن ۰.۳ درصد کاهش یافته و به ۸.۵ درصد رسیده است.

بر اساس داده‌های موسسه آمار، نرخ بیکاری در مقایسه با آگوست سال گذشته ۰.۷ واحد کاهش یافته و تعداد افراد بیکار ۱۵ ساله و بالاتر با ۸۹ هزار نفر کاهش به ۳.۰۵۵ میلیون نفر رسیده است.

همچنین نرخ بیکاری برای مردان هفت درصد تخمین زده شد، درحالی‌که این نرخ برای زنان ۱۱.۴ درصد بود. بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله اندکی افزایش یافت و به ۱۶.۵ درصد رسید.

کاهش تولید صنعتی در اتحادیه اروپا

مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه گفت نبود گاز روسیه تولید صنعتی در اتحادیه اروپا را به پایین‌ترین سطح رسانده و باعث دو سال پیاپی رکود اقتصادی در آلمان شده است. این نشانه خودکشی انرژی در اتحادیه اروپاست.

الکسی میلر مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه این اظهارات را پس‌ازآن ایراد کرد که دولت آلمان هشدار داد با دومین سال پیاپی رکود اقتصادی در ۲۰۲۴ مواجه است.

میلر در مجمع بین‌المللی گاز در سنت پترزبورگ گفت بازار گاز اتحادیه اروپا با سقوط تقاضا مواجه شده است. یعنی شرایطی که در آن ادامه قیمت بالا یا کمبود عرضه یک کالای خاص باعث پایین آمدن تقاضا برای آن و جستجو برای جایگزین کردن آن می‌شود.

مدیرعامل شرکت بزرگ گازپروم با اشاره به آلمان گفت: «برخی متخصصان عقیده دارند این شرایط به معنای خودکشی انرژی در اروپاست و برخی دیگر می‌گویند لوکوموتیو اقتصاد اروپا به بن‌بست رسیده است».

کد خبر 889632
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha