لوعه ناصریان که به «بی‌بی‌لوعه» شهرت داشت، نام آشنایی برای اهالی خوزستان و رزمندگان دوران دفاع مقدس که به بانوی مقاومت مشهور بود و  اخیراً در ۱۰۸ سالگی به علت کهولت سن، درگذشت.

همشهری آنلاین: «بی‌بی‌لوعه» نام آشنایی برای اهالی خوزستان و رزمندگان دوران دفاع مقدس که به بانوی مقاومت مشهور بود و اخیراً در ۱۰۸ سالگی به علت کهولت سن، درگذشت. او با نام اصلی«لوعه ناصریان» متولد سال ۱۲۹۴ در منطقه دارخوئینِ شهرستان شادگان در استان خوزستان بود که در سن ۱۲ سالگی ازدواج کرد و از همان زمان تا آخرین روزهای زندگی‌اش در زادگاهش، دارخوئین ماند و به خاطر فعالیت‌ها و خدمات بی‌شمار در دوران دفاع مقدس به یکی از نمادهای اصلی مقاومت در این منطقه تبدیل شد. بی‌بی هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی و در شرایطی که منطقه دارخوین خالی از سکنه می‌شد، در این منطقه ‌ماند و همراه با پسرانش علاوه بر شکل‌دهی نیروهای مقاومت مردمی، خدماتی را به رزمندگان ارائه ‌داد که از آن جمله می‌توان به پخت نان و غذا، شستن لباس‌های رزمندگان اشاره کرد.

  • مادر دارخوئین و رزمندگان ایرانی

بی‌بی لوعه که پیرترین زن خوزستان هم محسوب می‌شد، به مادر دارخوین و رزمندگان هم شهرت داشت. او در طول زندگی‌اش دوبار شاهد حمله به آبادان بود. یک‌بار۹۰ حدود سال قبل وقتی انگلیسی‌ها آمده بودند، آن زمان بی بی فقط ۲۰ سال سن داشت. و یک‌بار هم زمانی که صدام حسین آبادان را محاصره کرد، همان زمان که بی بی ۶۵ ساله شده بود و برای آن‌که به رزمندگان خدمت کند هرگز دارخوین را ترک نکرد. همان زمان بود که رزمنده‌ها او را بی‌بی صدا می‌زدند و در تمام آبادان و خرمشهر و دارخوین به او مادر رزمندگان می‌گفتند.

  • زنی با کلمن آب یخ، کنار جاده

پیش از حمله صدام بی‌بی زنی بود که مسافران او را می‌شناختند آن زمان در گرمای دارخوین بی‌بی کلمن‌ش را از آب یخ پر می کرد خودش را به جاده می‌رساند تا مسافران را آب بدهد. مهربانی و مهمان نوازی او تا پایان عمرش ادامه داشت. در طول دوران دفاع مقدس فرماندهان زیادی به خانه او رفت و آمد داشتند. از سردار شهید قاسم سلیمانی گرفته تا علی شمخانی و علی صیاد شیرازی، محسن رضایی و بسیاری فرماندهان و رزمندگان که آمده بودند. بی‌بی لوعه لحظات دردناکی از جنگ را به خاطر داشت. هادی پسر بی بی سال‌ها از او مراقبت کرد. بی‌بی حس تعلق خاطر زیادی به هادی داشت. هادی از آن پسرهایی بود که بی‌بی همیشه مراقبش بود و او هم تا پایان عمر کنار مادر ماند.

  • آرام گرفتن در جوار مزار شهدای دارخوئین

آیین تشییع، تدفین و خاکسپاری بی بی لوعه ناصریان، با حضور فرماندار شادگان، مردم ولایتمدار این شهرستان، مسئولان استانی، پیشکسوتان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از مسجد حضرت امام علی (ع) شادگان برگزار شد. فرماندار شادگان در این آیین گفت:«بی بی لوعه افتخاری برای شیرزنان ایران اسلامی است که به الگویی برای تمامی مادران جبهه مقاومت تبدیل شد.» پیکر بی‌بی، این مادر مومنه و ایثارگر بر دستان مردم شهیدپرور شهر دارخوین و شهرستان شادگان تا آرامگاه ابدی او، واقع در آرامستان دارخوین تشییع و در جوار گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

منبع: همشهری آنلاین