رئیس پلیس راهور فراجا دیروز (۲۴ مهر) با حضور در پارلمان شهری، ضمن تشریح برنامه‌ها و اقدامات از رصد رفتارهای ترافیکی با استفاده از تجهیزات مدرن خبر داد.

همشهری- زینب زینال زاده: نظم‌بخشی به رانندگی در تهران نیاز به اصلاح رفتارهای ترافیکی دارد. این موضوع دغدغه مشترک مدیریت شهری و پلیس راهور بوده و هست و ازاین‌رو با تهیه دوربین‌های هوشمند اولین گام برداشته شد. سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا دیروز (۲۴ مهر) با حضور در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران، به نسل جدید دوربین‌های کنترل سرعت اشاره کرد و گفت که این دوربین‌ها با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهیه شده که نیازی به کاربر ندارد و هم‌زمان بیش از ۱۰ تا ۱۲ تخلف را ثبت و کنترل می‌کند. این مقام مسئول در ادامه اهم برنامه و اقدامات صورت‌گرفته را تشریح کرد.

کمک بخش خصوصی به راهور

با وجود محدودیت های موجود، افزایش ساختارها امری محال است. بنابراین استفاده از توان بخش خصوصی که در بخش‌های کوچک و محدود سابقه و تجربه بالایی دارند، تنها گزینه مناسب است. اگر امور درون‌شهری و برون‌شهری را به مؤسسات بخش خصوصی بسپاریم، انقلابی در کنترل رفتارهای ترافیکی ایجاد خواهد شد.

ایجاد مؤسسه هوشمند ترافیکی

امروز ما نیازمند کنترل جدی رفتارهای ترافیکی هستیم. برای تحقق این امر به‌زودی مؤسسات خدمات هوشمند ترافیکی ایجاد می‌شوند که با استفاده از تجهیزات بدون مواجهه چهره‌به‌چهره با شهروندان، انواع تخلفات رانندگی بررسی می‌شود. مجوز این کار توسط ستاد کل نیروهای مسلح و هماهنگی‌ها با دولت و سازمان برنامه‌وبودجه، صادر شده است.

رتبه‌بندی رانندگان

برای اولین‌بار رتبه‌بندی رانندگان را به‌عنوان یک ابزار تشویقی در دستور کار قرار داده‌ایم. این رتبه‌بندی (یک تا ۳) بر اساس شاخص‌های مربوط به رعایت قوانین و مقررات صورت می‌گیرد. پیشنهاد ما این است رانندگانی که در این طرح رتبه یک را کسب کنند از تسهیلات در انواع بیمه و امتیازات بسیار ویژه‌ای برخوردار شوند.

شکسته‌شدن قبح رفتارهای خلاف مقررات

باید پذیرفت که قبح رفتارهای خلاف مقررات شکسته شده و کسی از ارتکاب تخلف احساس قبح اجتماعی نمی‌کند. به‌نوعی با پدیده «بی کیفرمانی» مواجه هستیم. یعنی رفتارهای خلاف مقررات با مجازات مواجه نشود و کسی که مرتکب تخلف می‌شود احساس شر اجتماعی نمی‌کند و انگار عمل عادی را انجام داده است

راه‌اندازی سامانه هوشمند مدیر ترافیک معابر

سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم دیروز (۲۴ مهر) به صحن پارلمان شهری آمده بود و خبر راه‌اندازی سامانه هوشمند مدیریت ترافیک معابر را رسانه‌ای کرد و گفت که ۴۲ هزار و ۵۹۵ سامانه برای هوشمندسازی مدیریت ترافیک معابر پیش‌بینی‌شده و شهرداری نیز موافقت و همکاری خود را دراین‌خصوص اعلام کرده است. در ادامه سرهنگ موسوی‌پور گزارشی از اقدامات انجام شده و کاهش تصادفات داد.

  1. با پیش‌بینی ۲۰ راهکار کوتاه‌مدت (آموزش و فرهنگ‌سازی، ثبت تخلفات از طریق دوربین و....) حدود ۱۲ درصد از حوادث ترافیکی کاهش‌یافته است
  2. امسال نسبت به سال قبل ۱۵۰ دستگاه موتورسیکلت در قالب گشت موتوری در شهر اضافه کردیم که بخش زیادی از آن را شهرداری پایتخت تأمین کرد
  3. یک مرکز کنترل ترافیک برخط افتتاح شده است که کنترل از طریق تصویر و صدا صورت می‌گیرد
  4. با کمک بانک شهر برای ساخت ۱۵ مجموعه نمایشی سیا ساکتی قراردادی با مؤسسه تصویری بستیم
  5. استفاده از هوش مصنوعی کنترل ترافیک در دستور کار قرار دارد
  6. برای مدیریت تردد موتورسواران ۱۰ راهکار (توقیف ساعتی موتور، طرح موتور یار و...) پیش‌بینی‌شده است
  7. با اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت تردد موتورسواران، شاهد کاهش ۱۸ درصدی تصادفات منجر به فوت راکبان موتورسیکلت هستیم
  8. بیشترین تردد موتورسیکلت‌ها مربوط به پیک‌های موتوری است و برای مدیریت آنها نیاز به همراهی سایر دستگاه‌ها داریم

ساماندهی موتورسیکلت‌سواران

اعضای شورای شهر تهران پس از صحبت مقامات راهور، نقطه‌نظراتی را بیان کردند که ساماندهی موتورسیکلت‌ها مطالبه اکثر آنها بود.

مهدی اقراریان: پیشنهاد می‌شود که یک دفتر هماهنگی با راهور در مجموعه معاونت حمل‌ونقل ایجاد شود و یکی از افسران زبده راهور مدیریت این دفتر را با حکم شهردار تهران برای رصد ترافیک تهران برعهده بگیرد.

مهدی عباسی: لازم است پلیس راهور در مورد سد معبرهای خیابانی مثل رستوران‌ها، وانتی‌ها و نمایشگاه خودرو داران وارد شود.

مهدی بابایی: متأسفانه برخی از مدیرانی که جزو پروتکل‌های امنیتی نیستند برای تردد از خطوط ویژه از پلیس مجوز گرفته‌اند و ازاین‌رو خواستار بررسی بیشتر هستیم.

سید جعفر تشکری هاشمی: باید در مورد موتورسیکلت‌سواران اقدام ویژه‌ای رخ دهد؛ چراکه ما باوجود موتورها و رفتارهای پرخطر برخی از آنها امنیت جانی در معابر و پیاده‌روها نداریم

مهدی پیرهادی: تقاضا داریم اخذ معاینه فنی موتورسیکلت‌ها که چندین برابر خودروها آلایندگی تولید می‌کنند موردتوجه قرار گیرد؛ چرا که آلودگی هوا حدود ۱۱ میلیارد دلار در حوزه سلامت مردم خسارت می‌زند.

علیرضا نادعلی: لازم است فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی مورد تأکید قرار گیرد و باید سرمایه‌گذاری مجدد بر مسئله ترافیک شود.

میثم مظفر: تردد بلندمدت خودروهای پلاک غیر تهران که موجب ایجاد ناهنجاری و ترافیک می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد،

سوده نجفی: در شش‌ماهه دوم سال با پدیده افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم که یکی از دلایل تشدید این آلودگی تردد موتورسیکلت‌هاست. بر اساس آمارها حدود ۵ میلیون موتورسیکلت در تهران داریم که حتی ۱۰ درصد آنها معاینه فنی ندارند.

حبیب کاشانی: وقتی جرایم بازدارنده نیست، فرهنگ‌سازی نشده و ترافیک مهار نمی‌شود، باید از ظرفیت مردم برای مهار ترافیک کمک کنید و سامانه‌ای طراحی کنید تا مردم و شهروندان گزارش‌های خود را به دست پلیس برسانند.

زهرا شمس احسان: پلیس باید در مورد نظم‌دهی به موتورسیکلت‌ها اقدامات مؤثر داشته باشد و برای موتورسیکلت بانوان نیز در دستور کار قرار گرفته و هم‌اندیشی صورت گیرد.

خودروی شخصی عامل آلودگی هوا

آلودگی هوا محور اصلی سؤال خبرنگاران بود که مهدی چمران رئیس پارلمان شهری با حضور در میان اصحاب رسانه گفت: «امروز شاهد تردد حجم زیادی از خودروهای شخصی هستیم که این موضوع قطعاً در ایجاد آلودگی هوا بی‌تأثیر نیست.» او به سایر پرسش‌ها هم این‌گونه پاسخ داد.

اقدامات پیشگیرانه در خصوص آلودگی هوا: همه دستگاه‌هایی که در رفع آلودگی هوا نقش و مسئولیت دارند باید به وظایفشان عمل کنند و گزارشی از عملکردشان ارائه دهند.

کیفیت سوخت: در حال حاضر سوخت مناسبی در تهران عرضه می‌شود به شکلی که گازوئیلی که می‌دهند حداکثر ۵۰PPM است و این در حالی است که در جاهای دیگر این رقم حتی به چند هزار هم می‌رسد.

مازوت سوزی: هیچ یک از نیروگاه‌های تهران و اطراف آن از مازوت و گازوئیل استفاده نمی‌کنند و به آنها گاز داده می‌شود.

راه‌حل کاهش آلودگی هوا: تنها راهکار عمل به موارد ذکر شده در قانون هوای پاک است. مانند جایگزینی تاکسی‌های نو با فرسوده و...

تعیین تکلیف قبور رزرو شده در بهشت‌زهرا (س): این موضوع مصوبه شورای شهر تهران است؛ اما خود بهشت‌زهرا تصمیم می‌گیرد که چگونه آن را اجرا کند. ما اعلام کردیم که باید تقسیط شود؛

سرقت کابل‌های برق بهشت‌زهرا (س): کابل‌ها دزدیده شده بود و بی‌تردید باید نگهبان به‌اندازه کافی آنجا باشد. چرا که پیش‌تر مقبره‌ها را خالی می‌کردند که این نگهبان‌ها به مجموعه اضافه شد و باید در حال حاضر نیز تشدید شود. البته گویا دزدهای کابل‌ها را گرفته‌اند

کسبه بازار آهن شادآباد همکاری نمی‌کنند

چند روز پیش بود که حریق گسترده‌ای در بازار آهن شادآباد رخ داد و بیش از ۱۰۰ باب مغازه در آتش سوختند. دیروز محمدجواد خسروی شهردار منطقه ۱۸ به صحن شورا آمد تا درباره این حادثه توضیحاتی ارائه دهد. او با بیان این که در بازار آهن بیش از ۶ هزار واحد تجاری وجود دارد، گفت: «این بازار در دل بافت مسکونی قرار دارد و به اولویت موضوع ساماندهی آن را پیگیری کردیم و جلسات متعددی هم با کسبه داشتیم و از وزیر وقت کشور هم دعوت کردیم. حقیقت این است که کسبه هیچ همراهی و همکاری با شهرداری نداشته‌اند و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند آن را ساماندهی کند و این کار نیاز به یک همراهی فرابخشی دارد.»

منبع: روزنامه همشهری