ترکیباتی مثل حنا، وسمه، مورد، سدر و... با جذب پوستی که دارند سبب تقویت موها می‌شوند و یکسری رنگ موهای گیاهی وجود دارند که حاوی ترکیباتی مثل وسمه، حنا، پوست گردو و....هستند که بر خلاف رنگ موهای شیمیایی با جذب از راه پوست سر می‌توانند سبب تقویت مغز شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر الهام پارسا، پزشک متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «موی افراد بر اساس مزاجی که دارند خصوصیات متفاوتی دارد. فردی که در دوره نوزادی رشد موهای سریعی داشته و در سن پیری دچار ریزش مو می‌شود، دارای مزاج گرم است. این افراد در دوران جوانی و میانسالی، موهای تیره و پرپشتی دارند. اما کسی که موهای صاف و روشن داشته باشد بیشتر نشانه سردی مزاج اوست. داشتن موهای سیاه رنگ، مجعد با رشد و حجم و ضخامت زیاد، نشانه خشکی مزاج است و افراد با این مزاج زودتر از بقیه دچار ریزش مو می‌شوند. افرادی که موهای نازکی دارند و سرعت رشد موهایشان کند و کم مویی دارند و در عین حال ریزش موی کمتری داشته، مزاج تر دارند. در مورد وضعیت موها باید توجه کرد که انواع رنگ موها و دستکاری موها اعم از کراتینه کردن، سشوار کشیدن‌های متعدد و ... باعث تغییراتی در موها می‌شود که از وضعیت این موها نمی‌توان برای تشخیص مزاج استفاده کرد.»

طب ایرانی جهت داشتن موهایی خوب و سالم غذاهایی را پیشنهاد داده است. مصرف مرباهای به، سیب، بالنگ و هویج در صبحانه. غذاهایی مثل ماش‌پلو، خورشت به‌آلو، تاس‌کباب، آب‌گوشت، کباب راسته گوسفندی و تخم‌مرغ به عنوان وعده غذایی و میان وعده‌هایی مثل بادام، پسته، فندق، انجیر، آب‌سیب، آب‌هویج و مصرف سبوس برنج توصیه شده است.

پارسا ادامه می‌دهد: «تغذیه سالم، جهت داشتن موهایی پرپشت و زیبا، اهمیت زیادی دارد. وقتی تغذیه مناسب و کم‌خونی و ضعف عمومی که از علل ریزش موهاست رفع شود، موها قوی و پرپشت خواهد شد. باید دانست خواب‌کم و بدخوابی‌ها با تضغیف مغز سبب ریزش مو می‌شود. همچنین وضعیت روانی مناسب، عدم استرس، تحرک و فعالیت روزانه و شرایط روحی خوب هم از علل داشتن موهایی زیبا و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.»

رنگ موهای گیاهی تقویت‌کننده‌اند؟

برخی عطاری‌ها ادعا می‌کنند که رنگ موهایی با پایه گیاهی دارند که می‌تواند تقویت‌کننده موها باشد. دکتر پارسا می‌گوید: ترکیباتی مثل حنا، وسمه، مورد، سدر و... با جذب پوستی که دارند سبب تقویت موها می‌شوند و یکسری رنگ موهای گیاهی وجود دارند که حاوی ترکیباتی مثل وسمه، حنا، پوست گردو و....هستند که بر خلاف رنگ موهای شیمیایی با جذب از راه پوست سر می‌توانند سبب تقویت مغز شوند. اما توصیه می‌شود ترکیب‌های آماده عطاری‌ها که گاها معلوم نیست چه موادی دارند استفاده نشود و ترجیحا بهتر است اجزای این رنگ‌ها تک تک توسط فرد خریداری و ترکیب شود تا هر فردی بداند از چه ترکیبی استفاده می‌کند.

اینکه در فرمولاسیون برخی از رنگ موهای شیمیایی نوشته شده که پایه گیاهی دارند دقیقا مشخص نیست که این رنگ‌ها تا چه حد گیاهی هستند. ولی باید دانست، وقتی گیاه یا روغنی با ترکیبی شیمیایی، همراه شود ممکن است تاثیری را که به تنهایی یا با مخلوط شدن با مواد گیاهی داشته باشد را نشان ندهد.

منبع: خبرآنلاین