«فارن‌افرز» در تحلیلی با اشاره به درگیری‌های بی‌سابقه راست افراطی و نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی اذعان کرد: اختلافات در جامعه اسرائیل که با جنگ غزه و تلاش «بنیامین نتانیاهو» برای ماندن در قدرت افزایش یافت، نتیجه‌ای فاجعه‌بار برای امنیت اسرائیل به‌همراه داشته و موجب ویرانی این رژیم از درون می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از این رسانه تحلیلی، رونن بار، رئیس سرویس امنیت عمومی اسرائیل(شین بت) در ماه اوت (مرداد) در نامه ای خطاب به بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به تشدید حملات شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری هشدار داد. بار در این نامه نسبت به حمله شبه نظامیان شهرک نشین به نیروهای امنیتی اسرائیل (که گاهی مانع از اقدامات خشونت‌آمیز آن ها علیه فلسطینی‌ها می‌شوند) و اعطای مشروعیت از سوی برخی مقامات کابینه به این تندروها انتقاد کرده بود.

فارن‌افرز در ادامه نوشت: حوادث کرانه باختری در طول یک سال گذشته، ابتدا با تهاجم مداوم اسرائیل به غزه و اکنون با تشدید جنگ در جبهه لبنان به فراموشی سپرده شده است. اما از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۳)، سازمان ملل بیش از هزار و ۴۰۰ مورد حمله شهرک نشینان (از خرابکاری گرفته تا حمله، آتش سوزی) را در کرانه باختری ثبت کرده که منجر به جراحت یا خسارت مالی و آواره شدن هزار و ۶۰۰ فلسطینی شده است. این در حالی است که مقامات اسرائیلی در وزارت دفاع و نیروهای (به اصطلاح) دفاعی اسرائیل (IDF) هشدار داده اند که کرانه باختری در آستانه انفجاری است که می‌تواند صدها نفر از اسرائیلی‌ها را در آتش جدیدی از جنگ چندجانبه درگیر کند.

بنابر این تحلیل، نحوه رفتار اسرائیل در کرانه باختری دارای پیامدهایی است که علاوه بر سرنوشت فلسطینیان، به امنیت اسرائیل گره خورده است، موضوعی که برای بسیاری از اسرائیلی‌ها نبردی بر سر هویت آن است. در این رابطه اگر اسرائیل به هشدارهای مقامات امنیتی مانند بار توجه نکرده و بر اساس الزامات راست افراطی هدایت شود، ‌در نهایت به جایگاه و حمایت اسرائیل در غرب لطمه وارد شده و منجر به انزوای بیشتر بین المللی آن خواهد شد.

نکته قابل توجه این که بسیاری از اسرائیلی‌ها که همچنان کشورشان را سکولار، لیبرال و دمکراتیک می‌دانند، مبارزه با راست افراطی را امری ضروری دانسته و عدم مقابله با آن را موجب پیامدهایی سخت برای همه سطوح حکومتی و روابط خارجی اسرائیل می دانند. از دید آن‌ها این نبرد به طور قطعی سیاست و امنیت اسرائیل را در سال های آینده شکل خواهد داد.

در ادامه این تحلیل آمده است: مقامات ارشد امنیتی اسرائیل که وظیفه پیشگیری و مقابله با خشونت علیه اسرائیلی‌ها را بر عهده دارند، زنگ خطر را به صدا درآورده و تاکید کرده اند که بخش‌هایی از حقوق سیاسی اسرائیل مستقیماً علیه منافع خود این کشور (رژیم) کار می‌کنند. آنها به طور خاص به بتسالل اسموتریچ وزیر دارایی اسرائیل که نماینده جنبش شهرک نشینان رادیکال است و از طریق پست دیگری در وزارت دفاع عملاً کنترل امور غیرنظامیان در کرانه باختری را در اختیار دارد و همچنین ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اشاره می کنند.

فارن‌افرز افزود: درگیری فزاینده بین راست افراطی و نهاد امنیتی اسرائیل ریشه در تلاش نتانیاهو برای ماندن در قدرت از طریق گره زدن کابینه به راست افراطی، سرزنش ارتش و دستگاه اطلاعاتی برای عملیات ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) و در عین حال انکار مسئولیت خود دارد. اما فراتر از وارد کردن سرزنش، در جامعه کنونی اسرائیل یک شکاف اساسی میان ایدئولوگ‌های یهودی که قصد رسمیت بخشیدن به کنترل اسرائیل بر سرزمین های اشغالی را دارند و فرماندهان امنیتی کهنه کار که عمیقاً در عملیات‌های جنگی در غزه درگیر هستند، شکل گرفته است. این اختلافات نه تنها به جاه طلبی های راست افراطی در کرانه باختری بلکه به معضل اسرائیل در مورد اینکه با غزه چه کند نیز مربوط می شود. نهاد امنیتی به رهبری یوآو گالانت، وزیر دفاع، ماه‌ها از قرارداد برای آزادی اسرا و آتش‌بس حمایت کرده است. گالانت و دیگران آشکارا از نتانیاهو به این دلیل اینکه نتوانست یک طرحی پایانی برای جنگ غزه ارائه کند انتقاد کرده و از تمایل نتانیاهو برای دستیابی به "پیروزی کامل" به "لفاظی های بیهوده" تعبیر کرد. نتانیاهو نیز، گالانت را به پیشبرد "روایت‌های ضد اسرائیلی" متهم کرده است.

رویارویی میان راست افراطی و نهادهای امنیتی به‌رغم وخامت سریع اوضاع در کرانه باختری و فراتر از آن همچنان ادامه دارد. پس از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، اسرائیل از اشتغال ۱۵۰ هزار کارگر فلسطینی کرانه باختری در اسرائیل جلوگیری کرده و وجوه مالی فلسطینیان را به تشکیلات خودگردان که مسئول توزیع آن است، ‌نمی دهد. آسیب شدیدی که به دلیل اتخاذ این سیاست‌ها به اقتصاد کرانه باختری وارد می‌شود، مستقیماً آن‌چه را که مقامات امنیتی به عنوان توانایی آنها برای حفظ نظم حداقلی می‌دانند، تضعیف کرده و ناآرامی های ایجاد شده امنیت اسرائیلی‌ها را نیز هدف قرار می‌دهد. این در حالی است که کابینه نتانیاهو به شدت تحت تاثیر وزرای راست افراطی خود قرار داشته که چیزی کمتر از الحاق کرانه باختری و حتی باریکه غزه نمی‌خواهند و با کمال میل از درگیری و هرج‌ومرج بیشتر استقبال می کنند.

فارن افرز در پایان هشدار داد: پیروزی تندروها فاجعه‌ای جبران ناپذیر را برای اسرائیل به همراه داشته و تمایل آن‌ها به گسترش خشونت و ناآرامی علیه فلسطینی‌ها می تواند اسرائیل را از درون ویران کند.

منبع: ایرنا