بر اساس قوانین مربوط به کشورمان، حق طلاق با مرد است، اما در مواردی زن هم می تواند از این حق استفاده کند. اما این موارد چیست؟

همشهری آنلاین - فتانه احدی: ریحانه سادات نیکوروش، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه در این باره می‌گوید: مطابق با ماده ۱۱۳۰قانون مدنی ایران، حق طلاق در اختیار مردان است و مرد می‌تواند بدون دلیل موجه دادخواست طلاق همسرش را به دادگاه تقدیم کند، دادگاه در خصوص پرداخت حقوق مالی زن مانند (نفقه یا همان تأمین مخارج زندگی، اجرت المثل ایام زوجیت که همان اجرت کارهایی ‌است که زن در خانه شوهر انجام داده)، مهریه، جهیزیه، حضانت فرزندان، ملاقات و نفقه آنها، طبق ماده ۲۹قانون حمایت از خانواده تعیین تکلیف می‌کند.

وی می‌افزاید: مرد بعد از پرداخت دیون یا اثبات اعسار و پس از صدور گواهی عدم امکان سازش ۳ ماه فرصت دارد تا برای اجرای رای دادگاه و ثبت آن به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کند در غیر این‌صورت رأی صادره از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

این وکیل می‌گوید: همچنین اگر تقاضای طلاق مرد، بدون اثبات نشوز زن (عدم ایفای وظایف زناشویی) باشد و درصورت امضا شرط تنصیف دارایی در عقدنامه، نصف دارایی به دست آمده بعد از ازدواج را نیز باید به همسرش بپردازد.

چه زمانی حق طلاق با زن است

وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: اما حق طلاق برای زنان مطابق با مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹، ۱۱۳۰ قانون مدنی در مواردی در نظر گرفته شده است:

با اثبات یکی از شروط دوازده گانه که در سند ازدواج چاپ شده و توسط زوجین امضا شده، زن باید مدارک و دلایل کافی برای درخواست خود مبنی برطلاق به دادگاه ارائه کند و باید به تأیید دادگاه برسد.
مانند :
۱.عدم پرداخت نفقه به همسر
۲. خودداری مرد از انجام وظایف زناشویی
۳. عقیم بودن مرد
۴. دیوانه بودن مرد
۵. مبتلا بودن مرد به بیماری غیر قابل درمان ویا خطرناک برای سلامت همسر
۶. محکومیت قطعی مرد به حبس ۵سال یا بیشتر
۷. محکومیت قطعی مرد به جرم خلاف شأن وحیثیت خانوادگی
۸. ترک زندگی مشترک به مدت ۶ماه متوالی
۹. داشتن شغل غیر قابل قبول در جامعه وخلاف مصلحت وحیثیت خانوادگی
۱۰. اعتیاد مضر مرد به مواد مخدر
۱۱. ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر
۱۲. بد رفتاری مرد به حدی که ادامه زندگی برای زن غیر قابل تحمل باشد.

نیکو روش می‌گوید: در مورد خاص دیگری که زنان بدون اثبات این شروط می‌توانند همانند مرد تقاضای طلاق کند، این است که شوهر به میل خود این اختیار را به همسرش می‌دهد که به نمایندگی از او، خودش را طلاق بدهد و می‌تواند در ابتدای ازدواج در سند عقد شرط شود یا بعد از ازدواج با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی با وکالتی که مرد به همسر می‌دهد، زن بتواند با انتخاب وکیل دادگستری برای مرد، در دادگاه طلاق بگیرد که به این وکالت در طلاق، در عرف حق طلاق می‌گویند.

این مشاور حقوقی می‌افزاید: وکالت در طلاق باید محضری ورسمی باشد ودر دفترخانه تنظیم شود و وکالت شفاهی ودست نوشته در منزل حتی با شاهد مورد قبول دادگاه نیست.

وی می‌گوید: اگرحق طلاق با زن باشد، بدون نیاز به رضایت و حضور شوهر و از طریق وکیل دادگستری می‌تواند به راحتی و در کوتاه ترین زمان طلاق بگیرد.

نیکو روش می‌افزاید: طلاق آخرین راه حل برای حل اختلافات زندگی مشترک است و چنانچه زوجین با مراجعه به مشاور خانواده به نتیجه نرسیدند، می‌توانند به وکلای دادگستری مراجعه کنند.

منبع: همشهری آنلاین