عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، طرح «من شهردارم» و مشارکت فعالانه شهروندان در این طرح را از مصادیق توسعه فرهنگ شهروندی دانست.

به گزارش همشهری آنلاین، بیژن نوباوه وطن با بیان این‌که در همه کشورهای دنیا یکی از ضرورت‌های ایجاد مشارکت مردم در امور شهری که در واقع امور خودشان به حساب می‌آید، آگاهی مردم نسبت به امور و مشکلات شهری است، گفت: هر چه‌قدر ما مشکلات را بیشتر برای مردم تشریح کنیم، میزان مشارکت مردم و ارائه نقطه نظرات شهروندی افزایش خواهد داشت؛ حتی در بسیاری از کشورها نقطه نظرات مردم به شکل نظرخواهی جمع‌آوری می‌شود که در کمک به شناسایی، بررسی و استخراج راهکار برای حل مسائل بسیار اثرگذار است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: به طور قطع، نیازهای مردم در مناطق گوناگون متفاوت است؛ برای مثال شاید ما تصور کنیم نیازهای مردم بالای شهر با مردم جنوب شهر یکسان است در حالی که اگر با نگاه علمی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که در برخی موارد این نیازها در حوزه‌های گوناگون شهری، فضای سبز، امکانات رفاهی و موارد دیگر متفاوت است و باید به این موارد به صورت کارشناسانه توجه شود.

نوباوه گفت: هر میزان مطالعات اجتماعی و نیازسنجی را افزایش و مردم را برای ارائه نظرات مشارکت دهیم، به طور قطع در طرح‌ریزی برنامه‌ها و اجرای آن‌ها موفق‌تر خواهیم بود.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که نظرسنجی‌های مردمی در قالب طرح «من شهردارم» گرفته تا موضوعات دیگر برای اداره شهر بسیار کارگشاست، خاطرنشان کرد: می‌توان «من شهردارم» را در شوراهای محلی و یا مساجد که ارتباط نزدیک‌تری با مردم دارند گسترش داد و از ظرفیت این اماکن برای توسعه و مشارکت بیشتر و بهتر شهروندان استفاده کرد.

نوباوه گفت: من شهردارم و مشارکت فعالانه شهروندان در این طرح، از مصادیق توسعه فرهنگ شهروندی است.

بیشتر بخوانید: «من شهردارم»؛ نوآوری شهرداری تهران در جهان

در طرح من شهردارم که تا کنون دو دوره آن در پایتخت به اجرا در آمده، در دوره نخست حدود ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان و در دوره دوم آن (سال ۱۴۰۲) یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر از شهروندان تهرانی مشارکت و پروژه‌های منتخب خود را برای تخصیص بودجه و اجرا توسط شهرداری تهران انتخاب کردند. سومین دوره طرح من شهردارم نیز امسال با تمرکز ویژه بر مدارس شهر تهران و مطالبات دانش‌آموزان به اجرا درخواهد آمد. در این طرح، شهروندان تهرانی می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی manshahrdaram.tehran.ir نیاز عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، ورزشی و اجتماعی محله و منطقه محل سکونت خودشان را به‌عنوان «پروژه درخواستی» ثبت کنند تا شهرداری تهران با اختصاص بودجه، آن پروژه را اجرا کند.

منبع: خبرگزاری شهر