به گزارش همشهری آنلاین، بیش از یک دهه پس از معرفی لافراری افسانهای، فراری F۸۰ بهصورت رسمی معرفی شد؛ جدیدترین اثر هنری فراری که در پی بازتعریف مفهوم ابرخودرو است.
مجموع قدرت ۱۱۸۰ اسب بخاری F۸۰ از یک موتور بنزینی سه لیتری V۶ و سه موتور برقی حاصل میشود. موتور بنزینی به تنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند تا با قدرتمندترین فراری تاریخ روبهرو باشیم.
به گزارش زومیت، رسیدن فراری F۸۰ به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت تنها ۲٫۱۵ ثانیه طول میکشد. این خودرو در ۵٫۷۵ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. حداکثر سرعت خودرو ۳۵۰ کیلومتربرساعت است؛ سریعتر از مکلارن W۱.
موتور سه لیتری V۶ اف ۸۰، از لحاظ فنی، تقریبا همان موتور نمادین فراری با زاویه ۱۲۰ درجه بین دو ردیف سیلندرها است که در خودروهای اسپرت ۲۹۶ و خودرو مسابقهای ۴۹۹P لمانز بهکار رفته بود. با وجود افزایش ۲۳۷ اسب بخاری قدرت نسبتبه مدل ۲۹۶، وزن خودرو هیچ تغییری نکرده است.
مهندسان فراری زمانبندی جرقهزنی و تزریق سوخت را اصلاح کردهاند و فشار محفظه احتراق را نسبتبه مدل ۲۹۶، ۲۰ درصد افزایش دادهاند. گیربکس هشت سرعته دو کلاچه بهطور ویژه برای تحمل این فشار اضافه کالیبره شده است و توربوهای برقی با یک موتور روی شفت بین توربین و کمپرسور عملاً تاخیر را از بین میبرند. با این ارتقاها، موتور V۶ به حداکثر دور موتور ۹۰۰۰ دوربردقیقه دست مییابد.
فراری موتورهای برقیاش را بهطور اختصاصی توسعه داده است. محور جلو دو موتور به همراه اینورتر و سیستم خنککننده یکپارچه را در خود جای میدهد. موتور سوم در عقب قرار دارد. دو موتور جلو امکان کنترل گشتاور را فراهم میکنند و میتوانند تا ۲۱۰ کیلووات را از طریق بازیابی نیروی ترمز به محور جلو ارسال کنند.
فراری F80 معرفی شد + تیزر رسمی
موتور برقی عقب سه عملکرد اصلی را انجام میدهد: راهاندازی موتور احتراقی، بازیابی انرژی و اضافهکردن گشتاور اضافی در صورت نیاز. این موتور ۸۰ اسب بخار قدرت اضافی به خروجی کل اضافه میکند و میتواند ۷۰ کیلووات انرژی را بازیابی کند.
هر سه موتور برقی به یک باتری لیتیوم-سل ۸۰۰ ولتی با ظرفیت کل ۲٫۳ کیلوواتساعت متصل هستند که در مجموع ۳۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
F۸۰ از یک شاسی مونوکوک نامتقارن ساختهشده از فیبر کربن و مواد کامپوزیت استفاده میکند. سقف، کاملاً از فیبر کربن ساخته شده است و هر دو زیرشاسی جلو و عقب از آلومینیوم هستند. طراحی نامتقارن شاسی بدین معنی است که صندلی راننده برخلاف موقعیت ثابت در مکلارن W۱ و سایر ابرخودروهای با شاسی مونوکوک، قابلیت تنظیمشدن دارد. درهای پروانهای F۸۰ افزونبر ظاهر جذاب، امکان ورود و خروج آسانتر را فراهم میکنند.
F۸۰ یک طرح سنتی دو نفره با کابینی رانندهمحور دارد. داشبورد خودرو کمی به سمت راننده متمایل است. برخلاف صندلی راننده، صندلی سرنشین مستقیما به شاسی متصل است و امکان تنظیمکردنش وجود ندارد. فراری از غربیلک فرمان جدید برای F۸۰ با قسمت بالایی و پایینی مسطحتر بهره برده که در آینده به سایر مدلهای فراری نیز راه پیدا خواهد کرد.
فلاویو مانزونی، F۸۰ را در مرکز طراحی فراری در مارانلو با الهام از برخی از خودروهای کلاسیک فراری طراحی کرده است.
F۸۰ سه حالت رانندگی ارائه میدهد
فراری بیشتر ویژگیهای آیرودینامیکی F۸۰ را از فرمول ۱ قرض گرفته است. دماغه تیز خودرو بههمراه امضای طراحی فراری، به F۸۰ اجازه میدهند نیروی رو به پایین (داونفورس) عظیم ۴۶۰ کیلوگرم در سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت تولید کند.
با بال فعال و دیفیوزر عظیم ۱۸۰ سانتیمتری، F۸۰ میتواند ۱۳۶ کیلوگرم داونفورس در عقب تولید کند. در مجموع ۱٬۰۰۰ کیلوگرم داونفورس در سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت تولید میشود که تقریباً معادل مکلارن W۱ است.
F۸۰ سه حالت رانندگی Hybrid و Performance و Qualify را ارائه میدهد. F۸۰ برخلاف W۱ (یا سایر خودروهای هیبریدی فراری)، حالت رانندگی کاملاً برقی ندارد، اما حالت هیبریدی پیشفرض اولویت را به بازیابی انرژی و شارژ باتری میدهد، درحالیکه حالت Performance قدرت بیشتری را ارائه میدهد. حالت Qualify تمام قدرت F۸۰ را آزاد میکند.
فراری از فناوری جدیدی به نام Boost Optimization رونمایی کرده است که رانندگان میتوانند در حالتهای Performance و Qualify به آن دسترسی داشته باشند. پس از یک دور شناسایی سریع در مسیر حرکت، Boost Optimization در مناطق خاصی از مسیر مانند یک خط مستقیم طولانی، میزان قدرت را به دلخواه راننده ارائه میدهد.
برای مهار سرعت بالای F۸۰ در مسیرهای مستقیم طولانی، فراری با همکاری برمبو، فناوری نوین ترمز CCM-R Plus را معرفی کرده است. این ترمزهای کربنی پیشرفته، با بهرهگیری از الیاف بلندتر، استحکام مکانیکی را تا ۱۰۰ درصد نسبتبه ترمزهای سنتی فیبر کربنی افزایش دادهاند و درعینحال، انتقال حرارت را ۳۰۰ درصد بهبود بخشیدهاند.
خودرو F۸۰ مانند مدل پوروسانگوئه به سیستم تعلیق فعال مجهز شده است که بر پایهی دمپرهای ساخت شرکت Multimatic عمل میکند. هر یک از این دمپرها به موتوری مجهز است که ترمز یا شتابدهی پیستون دارد و در نتیجه نیاز به میلههای ضد غلتش را برطرف و طیف وسیعی از تنظیمات را برای دستیابی به تعادل مطلوب بین نرمی سواری و عملکرد هندلینگ فراهم میکند. این سیستم تعلیق، پایداری پلتفرم آیرودینامیکی خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد که برای خودرویی با داونفورس بالا مانند F۸۰ ضروری است.
خریداران میتوانند از میان دو گزینهی تایرهای میشلن، Pilot Sport Cup ۲s یا Pilot Sport Cup ۲Rs با ابعاد ۲۸۵/۳۰ در جلو و ۳۴۵/۳۰ در عقب، یکی را انتخاب کنند. فراری برخی تجهیزات ایمنی فعال از جمله ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، حفظ خودرو در خط، نور بالای خودکار و تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی را ارائه میدهد.
F۸۰ با قیمت چهار میلیون دلار، گرانترین فراری تاریخ لقب میگیرد. از F۸۰ تنها ۷۹۹ دستگاه ساخته میشود.
جیب نیوز