رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت با اعلام سن امید به زندگی در زنان ایرانی گفت: بر اساس پارامترها در زمینه بهداشت بانوان بیشتر باید کار کنیم، اما می‌توانیم به خودمان نمره قبولی بدهیم.

به گزارش همشهری آنلاین، ملیحه کیانفر رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت گفت: طی ۴ دهه، امید به زندگی زنان ایرانی از ۵۴ سال به ۷۸ سال رسیده است، یعنی اینکه می‌توان به دستاوردها و فعالیت‌های حوزه بهداشت و سلامت امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس اسناد و پیمایشی که در سال ۱۳۹۹ صورت گرفته، بیماری‌های ایسکمیک قلب (سکته قلبی و مغزی)، بیماری‌های ناشی از فشار خون، دیابت و سرطان پستان جزو ۲۰ علت اول مرگ در زنان ایرانی هستند.

‌رئیس اداره سلامت میان‌سالان و مادران وزارت بهداشت با بیان اینکه انجام آزمایشات غربالگری پس از تولد نوزاد می‌تواند بیماری‌هایی را در نوزادان مورد بررسی قرار می‌دهد، اظهار کرد: در اولین گام از بدو تولد نوزادان، غربالگری بین ۳ تا ۵ روزگی آنها از طریق پاشنه پای انجام می‌شود. همچنین، یک غربالگری دیگر برای سنجش میزان شنوایی نوزاد و یک غربالگری برای بررسی وجود 3 بیماری به نام‌های کم‌کاری مادرزادی تیروئید، فنیل کتونوری و نقص آنزیم G ۶ PD یا فاویسم توسط آزمایشات غربالگری نوزادان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: پس از آن نیز بررسی شبکیه نوزاد و در کل به صورت ماهیانه وضعیت آنها مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد. علاوه بر این، از یک ماهگی تا ۷ سالگی آزمایشات متعددی صورت می‌گیرد.

به گفته کیانفر، تمامی این خدمات در مراکز خدماتی جامعه سلامت به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین کودکان قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه و در مقطع چهارم دبستان، هفتم دبستان و ۱۱ دبیرستان نیز مورد غربالگری و تست‌های روان‌پزشکی و ارزیابی‌های بلوغ قرار می‌گیرند.

کیانفر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت از عملکرد خود در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها و امراض و البته افزایش سلامت زنان جامعه راضی است یا خیر، گفت: بر اساس پارامترها در زمینه بهداشت بانوان بیشتر باید کار کنیم اما با توجه به اینکه امید به زندگی در زنان به ۷۸ سال رسیده است، می‌توانیم به خودمان نمره قبولی دهیم؛ اگرچه هنوز جای کار دارد اما همچنان به صورت مستمر از طریق سیستم شبکه بهداشت کشور، فعالیت‌های بسیار زیادی را در دستور کار خود داریم.

رئیس اداره سلامت میان‌سالان و مادران وزارت بهداشت در پایان افزود: مسئله مهم این است که مردم به ویژه افراد کمتر برخوردار در کشور با نظام شبکه بهداشتی آشنا هستند و بیش از ۵ دهه از عمر این موضوع می‌گذرد و خانه بهداشت در دورترین روستاهای ایران تا شهرها وجود دارد.

ناهید نفیسی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در گفتگوی تلفنی در خصوص وضعیت سلامت بانوان، گفت: متأسفانه بانوان به دلیل گوناگون اعم از خانواده و تربیت فرزندان، از خود غافل می‌شوند؛ بسیاری از بیماران با وجود تشخیص سرطان پستان اما همچنان اقدامی برای درمان انجام نداده و بسیاری از زنان، در پوشش فداکاری خود از آن غافل می‌شوند.

منبع: مهر