دلیل اصلی آلودگی هوا در فصل زمستان، پدیده‌ای به نام وارونگی هواست. در این شرایط، هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند و هوای سرد در زیر آن قرار می‌گیرد. لایه سرد زیرین ساکن است که تمام آلودگی‌های تولیدشده از ماشین‌ها، کارخانه‌ها و... در آن محبوس شده‌اند.

دلیل اصلی آلودگی هوا در فصل زمستان، پدیده‌ای به نام وارونگی هواست. در این شرایط، هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند و هوای سرد در زیر آن قرار می‌گیرد. لایه سرد زیرین ساکن است که تمام آلودگی‌های تولیدشده از ماشین‌ها، کارخانه‌ها و... در آن محبوس شده‌اند و به شکل لایه‌ای سطح شهر را فرا می‌گیرند. این فرایند در صورت عدم کنترل به مشکلی جدی تبدیل می‌شود و گاهی سلامت شهروندان منطقه مورد نظر را به خطر می‌اندازد. بهترین راهکار برای سالم ماندن در هوای آلوده، ماندن در خانه است؛ اما نکات دیگری هم وجود دارند که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

زمان وارونگی و آلودگی هوا باید چه کنیم؟

شاید آلودگی هوا برای برخی افراد ضرری نداشته باشد، اما کسانی که مبتلا به آسم، بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی هستند و همچنین کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای قند خون بالا ممکن است دچار آسیب‌های جدی شوند. رعایت نکاتی که در ادامه گفته می‌شوند، به سالم ماندن افراد در این شرایط کمک خواهد کرد:

1. استفاده از ماسک

در روزهایی که وارونگی اتفاق افتاده و آلودگی هوا زیاد است، هنگام خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنید. در این روزها، ذرات معلق موجود در هوا افزایش می‌یابند و در صورت عدم استفاده از ماسک، وارد سیستم تنفسی شما خواهند شد. بهترین نوع ماسک‌هایی که در زمان آلودگی هوا باید از آن‌ها استفاده کنید، مدل‌های ۳M، FPP و PS۲ هستند.

2. استفاده از دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا نیز یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش خطرات آلودگی هوا است. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به محیط‌های بسته حتما یکی از این دستگاه‌ها را خریداری کنید و آن‌ها را در محیط مورد نظر خود قرار دهید. البته این محصولات به شرطی تاثیرگذار هستند که مدلی مناسب داشته باشند و انتخاب آن‌ها از میان تولیدات برندهای معتبر انجام گیرد. در اکثر دستگاه‌های تصفیه هوا، فیلتری وجود دارد که باید هر 3 تا 6 ماه یک‌بار تعویض شود.

3. تعذیه مناسب

یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان آلودگی هوا به آن توجه کنید، تغذیه مناسب است. در این دوران سعی کنید غذاهای حاوی ویتامین A، C، E و بتاکاروتن را میل کنید. همچنین مصرف تخم‌مرغ، پیاز، سیر، غلات و ماهی را بیشتر کنید تا سلنیوم بیشتری به بدنتان برسد. سلنیوم اندام‌های بدن را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه بر این، در چنین روزهایی باید مصرف مایعات را هم بیشتر در رژیم غذایی خود قرار دهید. برای مثال نوشیدن شیر کم‌چرب بعد از رسیدن به منزل، گزینه‌ای عالی برای در امان ماندن از مضرات آلودگی هواست.

4. شست‌وشوی بینی

در دوران آلودگی هوا شست‌وشوی بینی را فراموش نکنید. این روش ساده علاوه بر اینکه باعث ضدعفونی محیط داخلی بینی می‌شود، مخاط بینی را هم رقیق خواهد کرد. برای این کار می‌توانید از آب نمک خانگی استفاده کنید یا سرم‌های نمکی را از داروخانه‌ها بخرید. شست‌وشوی بینی هم با سرنگ و هم با دستگاه‌های مخصوص قابل انجام است.

5. زندگی در کنار گیاهان

اگر در شهری زندگی می‌کنید که به‌طور دائم دچار وارونگی و آلودگی هواست، سعی کنید گیاهان بیشتری را در اطراف خود پرورش دهید. برخی از گیاهان مانند آلوئه‌ورا و گیاه عنکبوتی حتی می‌توانند آلاینده‌های موجود در هوا را به خود جذب کنند؛ درنتیجه باعث می‌شوند تا کیفیت هوا در محیطی که در آن قرار دارید، بهتر شود.

6. مراجعه به پزشک در صورت مشاهده علائم غیرعادی در بدن

در روزهایی که آلودگی هوا به بیشترین مقدار خود می‌رسد، باید به سلامت خود بیشتر اهمیت دهید. درصورتی‌که با مشکلاتی مانند تنگی نفس، خس‌خس یا درد قفسه سینه، افزایش فشار خون، ضربان قلب یا بی‌حالی شدید روبه‌رو بودید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت بدن خود مطمئن شوید.

7. کاهش تردد در شهر

اگر می‌خواهید زودتر از شر آلودگی هوا در محل زندگی خود خلاص شوید و از آسیب‌های آن در امان بمانید، از منزل خارج نشوید و اگر کار ضروری در بیرون از خانه ندارید، میزان تردد خود در سطح شهر را کمتر کنید. این موضوع به‌ویژه برای زنان باردار، سالمندان و کسانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، اهمیت بیشتری دارد. در صورتی‌که مجبور به ترک منزل شدید، حتما از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

8. بالا بردن کیفیت هوای داخل منزل

در زمان آلودگی هوا سعی کنید کیفیت هوای داخلی منزل یا هر محیط بسته‌ای را که در آن حضور دارید، افزایش دهید. برای مثال درب و پنجره‌ها را ببندید و کمتر از جاروبرقی استفاده کنید. می‌توانید به جای جاروبرقی، تمیزکاری بخش‌های مختلف منزل خود را با بخارشوی انجام دهید. همچنین در این روزها شمع روشن نکنید و کمتر اسپری و خوشبوکننده هوا به‌کار ببرید. همه این کارها به بهبود کیفیت هوای داخلی منزل شما کمک خواهند کرد.

خرید انواع دستگاه تصفیه هوا از دیجی کالا

متاسفانه افراد زیادی در دوران وارونگی و آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع به دلیل نداشتن آگاهی و اطلاعات کافی درباره روش‌های برخورد با این شرایط است. مواردی که در بالا نام بردیم، کارهای ساده‌ای هستند که هرکسی می‌تواند آن‌ها را انجام دهد و از جان خود در برابر آلاینده‌های ریز موجود در هوا محافظت کند. خرید دستگاه‌های تصفیه و تهویه هوا و محصولاتی دیگر با عملکرد مشابه در این شرایط بسیار کمک‌کننده است. در صورت نیاز می‌توانید این سری از محصولات را از فروشگاه دیجی کالا خریداری کنید و آن‌ها را در زمان و مکان مورد نظر خود تحویل بگیرید.