تعداد روستاهای اطراف تهران به ویژه محدوده شمالی پایتخت برای پاییزگردی کم نیست. روستاهایی که با طبیعت زیبا و آب‌وهوای مطبوع‌شان باعث شده تا گردشگران بتوانند فراغتی مطلوب داشته باشند و روز ماندگار برای خود رقم بزنند.

همشهری - سعیده مرادی: روستای جیرود و روستای هنزک، ۲ روستای واقع در شمال تهران هستند که اگرچه شاید نام‌شان زیاد ورد زبان‌ها نباشد، اما جزو محدوده‌های زیبای تهران محسوب می‌شوند که رفتن به آنها و گشت و گذار در محیط دلچسب‌شان خالی از لطف نیست.

نام مقصد: روستای جیرود

فاصله از تهران: ۶۱ کیلومتر

نشانی: شمیرانات، شهر شمشک، روستای جیرود

چطور برویم: از طریق بزرگراه شهید بابایی، وارد جاده لشکرک و سپس فشم شوید. این جاده را ادامه دهید، پس از میگون به جیرود خواهید رسید.

امکانات: فورشگاه، رستوران، مسجد

معرفی:جیرود یا جیررود در میان دره زیبای هملوتنگه و روستای درود قرار دارد و امروزه به عنوان یکی از محله‌های مرکزی شهر شمشک شناخته می‌شود.

چرخ ریسک‌ها بر شاخه‌های خشک

بافت طبیعی روستای جیرود بکر باقی مانده است و طبیعت آن در پاییز دیدنی است. رودخانه جیرود از کنار آن می‌گذرد که باعث زیبایی طبیعت این محدوده شده است. تماشای باغ‌های میوه این روستا در این فصل خالی از لطف نیست. اغلب گردشگران در کنار این باغ‌ها چادر می‌زنند. هنگام رفتن به جیرود بازدید از غار هملون در جنوب روستا را هم فراموش نکنید که نیازمند ۱۵ دقیق پیاده‌روی است. در جیرود همچنین می‌توان چرخ ریسک‌ها را که پرندگان بومی این محدوده هستند روی شاخه‌های پاییزی درختان تماشا کرد.

نام مقصد: روستای هنزک

فاصله از تهران: ۴۰ کیلومتر

نشانی: شمیرانات، بعد از روستای افجه، دوراهی اول، روستای هنزک

چطور برویم: وارد بزرگراهشهید بابایی شده و به سمت جاده لشگرک حرکت کنید. بلوار امام ‌خمینی(ره) را تا انتها ادامه دهید تا به جاده لواسان و روستای هنزک برسید.

امکانات: رستوران، فروشگاه، مسجد، کافی شاپ، سرویس یهداشتی

معرفی: هنزک روستایی قدیمی و بسیار نزدیک به تهران در محدوده لواسان است که در نزدیکی روستاهای افجه و سینک لواسان قرار دارد.

عکاسی در مناظر طلایی

آب و هوای مطبوع، پیاده‌روی در میان کوچه باغ‌ها و درختان تنومندی که از لابه‌لای دیوارها قد علم کرده‌اند چشم‌اندازی زیبا پیش روی گردشگران می‌گذارد. در داخل روستای هنزک ۳ درخت چنار قدیمی وجود دارد که سن کهن‌سال‌ترین آنها حدود ۵۰۰ سال تخمین زده شده است. هنگام سفر به هنزک بازدید از آبشار زیبای هنزک را هم فراموش نکنید. این آبشار حدود ۲کیلومتر با شهر فاصله دارد. مناظر طلایی روستای هنزک در فصل پاییز بهترین انتخاب برای علاقه ‌مندان به عکاسی محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری