اگر نشسته‌اید کنج خانه و دائم با خودتان تکرار می‌کنید که پاییز فصل دلگیری است و احساس می‌کنید سگ افسردگی در کمین‌تان است، بهترین کار این است که بار و بندیل ببندید و بزنید به دل جاده.

روستا

به گزارش همشهری آنلاین، سفر همیشه حال آدم را خوب می‌کند؛ به‌ویژه اینکه در این فصل هزاررنگ با آب‌وهوایی دلچسب، رفتن به طبیعت خودش یک جورهایی روان‌درمانی است و نظرتان را راجع به این امپراتور نارنجی‌پوش عوض خواهد کرد. لازم هم نیست به شهرهای شمالی یا جاهای دورتر فکر کنید، اطراف تهران روستاهای زیبایی دارد که کمتر کسی می‌شناسد و آب‌وهوای مطبوعی دارند و می‌شود سفری یک روزه هم به این روستاهای زیبا داشت و کمی از روزمرگی و گرفتاری‌های کاری دور شد.

روستای برگ جهان؛ بوم نقاشی طبیعت

سفر به روستاهای پاییزی اطراف تهران | این روستاها را بیشتر بشناسید

روستای برگ جهان منطقه‌ای دنج و کوهستانی در فاصله ۱۱کیلومتری روستای افجه در لواسان است که فقط ۴۹کیلومتر با تهران فاصله دارد و با رودخانه‌ای پرآب و خروشان، کوچه‌باغ‌های بی‌نظیر و آب‌وهوایی مطبوع هر کسی را شیفته خودش می‌کند. برای رسیدن به این روستا می‌توانید با خودروی شخصی سفر کنید، اما در خود روستا کلی پیاده‌روی در کوچه‌باغ‌ها در انتظارتان است. برای اقامت در این روستا امکانات متنوعی برای گردشگران فراهم شده است؛ از اجاره سوئیت و کلبه‌های روستایی گرفته تا اقامت در ویلاهای لوکس.

روستای گزو و آبشار رویایی‌ آن

سفر به روستاهای پاییزی اطراف تهران | این روستاها را بیشتر بشناسید

از تهران تا آبشار گزو حدود ۲ساعت راه در پیش دارید. یکی از علل اصلی ناشناخته‌ماندن روستای گزو این است که مسیر آسفالتی ندارد و باید کمی طبیعت‌گردی را هم به این سفر پاییزی در اطراف تهران اضافه کنید. مسیر روستای گزو جاده‌ای خاکی و جنگلی ۲۳کیلومتری است که پشت سد البرز و بعد از جاده کارسنگ قرار دارد. اگر به‌دنبال اقامتی راحت‌ترید، می‌توانید یکی از اقامتگاه‌های بومگردی را که در نزدیکی آبشار گزو وجود دارد، انتخاب کنید. گاهی هم محلی‌های منطقه در ایام شلوغ و پرمسافر، در نزدیکی آبشار چند بوفه خوراکی کوچک دایر می‌کنند. شاید شانس این را داشته ‌باشید در زمان سفرتان به این منطقه، این بوفه‌ها فعال باشند و بتوانید چند نمونه غذای محلی امتحان کنید.

روستای برغان؛ یک مقصد دنج

سفر به روستاهای پاییزی اطراف تهران | این روستاها را بیشتر بشناسید

این روستا حدود ۸۰کیلومتر با تهران فاصله دارد و با ورود به جاده‌ برغان چیزی که بیشتر از همه توجه‌تان را جلب می‌کند، درختان انبوه و تنومند و کوه‌هایی به شکل قلعه و صدای گوشنواز آب رودخانه است. راه دسترسی به این منطقه زیبا از اتوبان کرج ـ قزوین پس از کردان است. اگر دلتان می‌خواهد چند روزی در روستای برغان کرج اطراق داشته باشید و انتخاب‌تان کمپینگ نیست، هم فرصت اجاره ویلا برایتان مهیاست و هم وقت گذراندن در اقامتگاه‌های بومگردی.

روستای شهرستانک؛ بهشتی در دوقدمی تهران

سفر به روستاهای پاییزی اطراف تهران | این روستاها را بیشتر بشناسید

طبیعت زیبای روستای شهرستانک با درختان قدیمی و برگ‌های زرد و نارنجی و رودخانه‌ای زیبا که از میانش می‌گذرد، یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران در پاییز است. با ۲۰دقیقه پیاده‌روی به سمت جنوب‌شرقی شهرستانک که پیش بروید درخت سرو اورس شهرستانک با عمری ۲۸۰۰ ساله را خواهید دید. برای رسیدن به این روستا، در کیلومتر ۴۴جاده چالوس بعد از روستای آسارا، می‌توانید تابلوی روستای شهرستانک را ببینید. گاهی ممکن است بتوانید در روستا ‌آش یا غذای سبکی تهیه کنید، اما فروشگاهی که همه اجناس موردنیازتان را داشته باشد در این روستا وجود ندارد و بهتر است وسایل لازم را با خود بیاورید. برای اقامت هم گزینه‌های زیادی در اختیار ندارید و نمی‌توانید روی اجاره ویلا یا خانه محلی در اینجا حساب باز کنید. اگر دوست دارید شب را در شهرستانک بمانید، باید بساط چادر را برپا کنید.

روستای سنگان و پاییز هزاررنگ

سفر به روستاهای پاییزی اطراف تهران | این روستاها را بیشتر بشناسید

برای تماشای یک منظره پاییزی رنگارنگ با پس‌زمینه‌ای از آبشار خروشان، باید سری به روستای سنگان بزنید. از جاذبه‌های طبیعی این روستا باید به آبشار معروف سنگان، غار بیوک آقا، چنار هزارساله، رودخانه سنگان و درختان سر به فلک کشیده اشاره کرد. برای رسیدن به این روستای پاییزی باید از اتوبان همت به میدان دوم شهران و از آنجا به سمت جاده کوهسار بروید و بعد وارد جاده امامزاده داوود شوید. بعد از حدود ۱۰کیلومتر، سمت چپ جاده تابلوی روستای سنگان را خواهید دید. روستای سنگان یک اقامتگاه بومگردی دارد که با نام ارگ سنگی معروف است.

برگریزان در روستای افجه

سفر به روستاهای پاییزی اطراف تهران | این روستاها را بیشتر بشناسید

افجه آب‌وهوای کوهستانی دارد و با داشتن مناظر طبیعی زیبا مثل دشت‌ و آبشار و همچنین بافت سنتی و دیوارهای کاهگلی، حال و هوای دلنشینی برای گردش و طبیعتگردی پاییزی دارد. برای رسیدن به افجه باید از بزرگراه شهید بابایی به جاده لشکرک، لواسان و روستای افجه بروید. معروف‌ترین دیدنی روستای افجه، دشت هویج است. همچنین یکی از بناهای تاریخی روستای افجه، باقیمانده قصری است که به ناصرالدین‌شاه نسبت داده می‌شود. روستای افجه اقامتگاه رسمی برای ماندن ندارد و اگر تمایل دارید که شب را در روستا بمانید باید با خودتان تجهیزات کمپینگ داشته باشید.

کد خبر 892570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha