برای بسیاری از زنان، شستن لباس‌ها سفری بی‌پایان به نظر می‌رسد. علی‌رغم توسعه فرآیند لباس‌شویی، از ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن‌های خودکار گرفته تا انواع مختلف صابون‌ها و شوینده ها برای سفید کردن لباس‌های سفید و درخشان‌تر کردن لباس‌ها، همیشه لباس‌های بیشتری وجود دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، امروزه ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک به بخش ثابت از هر خانه ای تبدیل شده‌اند. اگر چه در مقایسه با روش‌های شستشوی قدیمی بار زیادی را از دوش زنان برداشته‌اند، شستن لباس‌ها برای افراد، هرگز به یک فعالیت محبوب مانند آشپزی تبدیل نشده است. شاید یکی از دلایل اثبات این ادعا هم این باشد که برای این کار هیچ کلیپ‌ ویدئویی فیلم‌برداری نشده تا از لذت انجامش در آن حرف بزند و در شبکه های اجتماعی منتشر کند.

علیرغم تلاش‌های فناورانه برای تسهیل شست و شوی لباس‌ها، این کار همچنان یک کار روتین و جاری باقی مانده است.انگار بشر توقع داشته است که با اختراع چنین ماشین هایی دیگر فرایند شستن لباس از لیست کارهای روزمره خارج شود. حال آنکه اینطور نیست. شاید یکی از دلایل آزار دهنده بودن فرایند شست و شوی لباسها مر بوط به این باشد که با دسته‌بندی و جداسازی لباس‌ها(مشکی و سفید و رنگی و ..)، استفاده از پودرها و نرم‌کننده‌ها، تازه کار آغاز شده است و انتظار برای پایان چرخه شستشو و خشک کردن، تا کردن و قرارگیری البسه در جای مخصوص خود شروع می‌شود. همه اینها وقتی جالب می شود که مرور می کنی این لباس ها برای پوشیدن دیگران است.

بد نیست بدانیم که شست و شوی لباس ها در گذشته آزار دهنده تر از امروز بود. «سوزان استراسر» مورخ، در کتاب خود به نام «بی پایان» به خاطرات یک زن آمریکایی از نوادا اشاره می کند که در سال ۱۸۶۷ شستن لباس ها را به عنوان «وظیفه سختی که همه زنان از آن می ترسند و ترس بزرگ خانگی که خانواده از آن می ترسند» توصیف می کند.

دگردیسی فعل لباسشویی

وب سایت Cleaning Collective مسیر توسعه لباس شویی را در طول تاریخ ردیابی کرده است. طبق این مقاله در گذشته لباس ها را با دست می شستند که زنان برای این کار تلاش فیزیکی زیادی داشتند. ابتدا لباس ها را خیس می کردند و آنها را به صورت دستی با استفاده از تخته های شستشو و گاهی اوقات با استفاده از سنگ ها در رودخانه ها می شستند که با این روش ساعت های زیادی طول می کشید تا لکه ها از بین بروند.

در اواخر قرن هجدهم، ماشین‌های لباسشویی دستی ابتدایی وارد بازار شدند که به یک حرکت ساده برای تمیز کردن لباس‌ها متکی بود. در آغاز قرن بیستم، جهان شاهد نوآوری ماشین‌های لباسشویی برقی بود. ماشین‌های لباسشویی به توسعه خود ادامه دادند تا جایی که عملکردهای شستشو، آبکشی و خشک کردن خودکار در یک چرخه در برگرفت که حاصل این اقدامات منجر به ماشین‌های لباسشویی هوشمندی شد که امروزمشاهده میکنیم. ماشینی که مجهز به فناوری های مدرن مانند کنترل الکترونیکی، برنامه های صرفه جویی در مصرف انرژی و امکان کنترل از راه دور از طریق تلفن های هوشمند هم می باشد.

لباس هایی که هرگز نباید در ماشین لباسشویی بمانند

جدای از اینکه خالی بودن سبد لباسهای کثیف در هر لحظه غیرممکن است، تا کردن لباس ها نیاز به زمان دارد.از این گذشته، همیشه لباس هایی وجود دارد که کارشناسان لباس توصیه می کنند هرگز آنها را در ماشین لباسشویی قرار ندهید. اینها و نکات مشابه آن باعث شده که بار شست و شوی لباس روزافزون باشد.

متخصصان مراقبت از لباس، «گوئن وایتینگ» و «لیندسی بوید» در مقاله ای در وب سایت «مارتا استوارت» اشاره کردند که انواع خاصی از لباس ها وجود دارند که هنگام تمیز کردن آنها نیاز به مراقبت ویژه دارند و هرگز توصیه نمی شود آنها را در ماشین لباسشویی قرار دهید که عبارتند از:

۱- ترمه و پشم

قرار دادن ترمه یا پشم در ماشین لباسشویی، ممکن است منجر به گره خوردن و چروک شدن آنها شود. بنابراین وایتینگ و بوید توصیه می کنند این اقلام را با دست بشویید و برای این منظور سینک یا وان حمام را با آب پر کنید و یک شوینده ملایم روی لباس بمالید، سپس آن را در آب فرو کنید. لباس را در آب هم بزنید و بگذارید تا نیم ساعت خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید، آن را بشویید و بگذارید تا خشک شود.

۲- ابریشم

به دلیل نازک بودن پارچه، ماشین لباسشویی می تواند آن را به راحتی پاره یا جمع کند. علاوه بر اینکه برای این نوع پارچه ها شستشوی خشک توصیه می شود. وایتینگ و بوید نیز شستن آن را با دست و آویزان کردن آن بر روی چوب لباسی توصیه کردند. لازم به ذکر است که پارچه ابریشمی را باید دور از آفتاب خشک کنید تا رنگ ها محو نشوند.

۳- کت و شلوارهای رسمی و لباس های چین دار

کت و شلوارها، ژاکت ها و دامن های چین دار می توانند در ماشین های لباسشویی ساییده شوند. بنابراین وایتینگ و بوید برای شستن حرفه ای آنها، خشکشویی را توصیه می کنند.

۴- پوست

وایتینگ و بوید قرار دادن لباس های چرمی در ماشین لباسشویی را منع می کنند، چون ماشین لباسشویی می تواند چرم را چروک یا فرسوده کند. در ای موارد توصیه می شود لکه ها و کثیفی ها به آرامی با دستمال مرطوب تمیز کنید.

۵- لباس دارای گلدوزی

لباس‌های حاوی گلدوزی را نیز نباید در ماشین لباسشویی قرار داد، چون ممکن است پاره شود. بنابراین توصیه می‌شود آن‌ها را با دست شست و یا از طریق شستشو با بخار خشک یا با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص بشویید.

چگونه بر فرآیند شستشوی لباس غلبه کنیم

به نظر می رسد که بار لباسشویی هرگز تمام نمی شود، اما روش ها و استراتژی هایی وجود دارد که می تواند این فرآیند را تا حدودی آسان کند، از جمله:

قبل از مرتب کردن لباس ها: از چند سبد برای مرتب کردن لباس ها بر اساس رنگ یا نوع پارچه از همان ابتدا استفاده کنید.

یک روال ثابت: دو روز در هفته را به شستن لباس اختصاص دهید تا انباشته نشود.

از چرخه‌های شستشوی سریع استفاده کنید: اکثر ماشین‌های لباسشویی مدرن دارای چرخه‌های شستشوی سریع هستند که به تمیز کردن لباس‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک می‌کنند و در تلاش و زمان صرفه‌جویی می‌کنند.

شوینده های مناسب را انتخاب کنید: از شوینده های همه منظوره استفاده کنید که با اکثر پارچه ها و رنگ ها به خوبی کار می کنند و در مصرف مواد شوینده جداگانه صرفه جویی می کنند.

از نرم‌کننده‌هایی با رایحه‌های مورد علاقه استفاده کنید: بوی خوش لباس‌های شسته شده می‌تواند فرآیند شستشو را لذت‌بخش‌تر کند و احساس بیزاری از این روتین را کاهش دهد.

استفاده از کیسه لباسشویی برای پارچه های حساس: برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس های حساس، ترجیحاً در حین شستشو در کیسه لباس شویی مشبک قرار داده شود که بدون نیاز به شستشوی خاص، کیفیت آنها حفظ شود.

لباس‌های آماده آویزان: در ماشین‌های لباسشویی با خشک‌کن، پس از اتمام شستشو، ترجیحاً از چوب لباسی برای آویزان کردن فوری لباس‌ها استفاده شود، زیرا به کاهش اتوکشی و جلوگیری از چروک شدن لباس‌ها کمک می‌کند.

تا کردن فوری لباس ها: تنها چند دقیقه پس از اتمام شستشو به تا کردن لباس ها، آنها را از دسته یا چروک شدن نجات می دهد، به این معنی که نیازی به اتو کردن آنها نیست.

منبع: ایرنا