مهران رجبی، بازیگر و مجری تلویزیون، اجرای طرح‌هایی مانند «من شهردارم» را برای کلانشهر تهران عالی توصیف کرد و گفت: «من شهردارم» لازم است به پروژه دائمی شهرداری پایتخت تبدیل و در همه دوره‌های مدیریتی اجرا شود.

همشهری آنلاین: مهران رجبی افزود: اینکه شهروندان تهرانی این موقعیت و فرصت را با طرح «من شهردارم» پیدا کرده‌اند که خودشان نظر بدهند، بگویند که کدام پروژه در محله یا منطقه محل سکونتشان در اولویت اجرا قرار بگیرد و بتوانند خواسته خودشان را به کرسی بنشانند، یک فرصت طلایی است.

او با ارائه پیشنهاد برای استمرار طرح‌هایی مانند «من شهردارم» در همه ادوار مدیریتی تاکید کرد: هر برنامه‌ای که زمینه‌ساز افزایش مشارکت مردم در اداره شهر و کشور باشد، یک طرح مقطعی نیست و باید به آن بها داد که برای همیشه استمرار داشته باشد.

رجبی گفت: قطعاً مردم و ساکنان یک محله و منطقه به دلیل لمس هر روزه مشکلات و مشاهده دائمی مسائل محله و منطقه، اشراف و تسلط ارزشمندی بر نیازهای محل سکونتشان دارند و مدیران شهری لازم است از این اشراف، برای مدیریت باکیفیت‌تر شهر بهره بگیرند.

این بازیگر سینما و تلویزیون تأکید کرد: «من شهردارم» نشان می‌دهد که مدیریت شهری به جای نگاه تصمیم گیرانه از بالا به پایین، به دنبال نگاه برابر و مشارکتی به اداره شهر و سهیم کردن شهروندان در این فرایند است؛ بنابراین همه به عنوان شهروند باید از این فرصت به عنوان «حق شهروندی» استفاده و در سومین دوره «من شهردارم» شرکت کنیم.

طرح «من شهردارم» چیست؟

از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در دوره ششم مدیریت شهری، با هدف تحقق مشارکت حقیقی شهروندان در اداره کلانشهر تهران به اجرا در آمده است، در اجلاس سال ۱۴۰۳ بریکس در مسکو، جایزه جهانی نوآوری را از آن خود کرد. در طرح «من شهردارم» که تا کنون دو دوره آن در پایتخت به اجرا در آمده است، در دوره نخست حدود ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان و در دوره دوم آن (سال ۱۴۰۲) یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر از شهروندان تهرانی مشارکت و پروژه‌های منتخب خود را برای تخصیص بودجه و اجرا توسط شهرداری تهران انتخاب کردند، سومین دوره طرح «من شهردارم» نیز امسال با تمرکز ویژه بر مدارس شهر تهران و مطالبات دانش‌ آموزان به اجرا در خواهد آمد.

در این طرح، شهروندان تهرانی می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی manshahrdaram.tehran.ir نیاز عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، ورزشی و اجتماعی محله و منطقه محل سکونت خودشان را به‌عنوان «پروژه درخواستی» ثبت کنند تا شهرداری تهران با اختصاص بودجه، آن پروژه را اجرا کند.

منبع: همشهری آنلاین